نیروی دریایی کره جنوبی قایق‌های ماهیگیری شمالی‌‌ها را هدف گرفت

بنا به گفته یکی از مقامات کره جنوبی، نیروی دریایی این کشور با مشاهده عبور قایق‌های ماهیگیری کره شمالی از مرز مورد مناقشه دریایی، بر روی آن‌ها آتش‌ گشوده و آن‌ها را به عقب‌نشینی وادار کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا). به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیچ‌ یک از گلوله‌های شلیک شده از سوی نیروی دریایی کره جنوبی به قایق‌های ماهیگیری کره شمالی برخورد نکرده است.

ماهی‌گیران در فصل صید خرچنگ در آب‌های دریای زرد مدام برای گرفتن مکان مناسب با یکدیگر رقابت‌ می‌کنند. از سال ۱۹۹۹ تاکنون سه مناقشه‌ مرگبار میان نیروی دریایی دو کشور رخ داده است که با خود تلفاتی را به همراه داشته است.

مرز مورد مناقشه دریایی بین دو کشور به طور واضح مشخص نشده است و تجاوز ماهیگیران و قایق‌های نظامی دو طرف یک مسئله متداول است.

یکی از مقامات ستاد مشترک ارتش کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، گفت که طی درگیری امروز (جمعه) هیچ یک از کشتی‌های نیروی دریایی کره شمالی حضور نداشتند و کره‌‌شمالی مرز دریایی مذکور را به رسمیت نمی‌شناسد.

مقام مذکور گفت: شش قایق ماهیگیری کره شمالی از مرز دریایی بین دو کشور رد شدند و تا زمانی که نیروی دریایی کره ‌جنوبی به آن‌ها شلیک نکرد، حاضر به عقب‌نشینی نشدند.

این مقام همچنین گفت که این قایق‌ها طی ماه گذشته میلادی چهار بار از مرز دریایی عبور کرده ولی هر چهار بار با هشدار نیروی دریایی کره جنوبی عقب نشینی کرده‌اند.

جنگ بین دو کره ۶۰ سال پیش با یک آتش بس پایان یافت و یگان نظامی سازمان ملل تحت امر آمریکا پس از اتمام جنگ بدون اینکه رضایت کره شمالی را در نظر بگیرد دریای زرد را تقسیم کرد. این تقسیم‌بندی به نفع‌ کره جنوبی تمام شد چرا که کره شمالی را از مناطق دریایی که دارای منابع سرشار آبزیان است، محروم کرد. کره شمالی از آن زمان به بعد با این تقسیم‌بندی مخالفت کرده است.

در سال ۲۰۱۰ تیراندازی کره شمالی به جزیره “یئونپیئونگ” در نزدیکی مرز مذکور موجب کشته شدن ۴ تن از اهالی کره جنوبی از جمله دو غیر‌نظامی شد. همچنین در سال ۲۰۱۰ انفجار یک ناو کره جنوبی موجب کشته شدن ۴۶ تن از ملوانان شد. مقامات کره جنوبی اعلام کردند که اژدر ارسال شده از سوی کره شمالی موجب انفجار این ناو شد، در حالی که پیونگ‌یانگ چنین ادعایی را رد می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.