نکاتی دربارهٔ نانوالیاف به کار رفته در لباس

۰۲خردادماه،

درابعاد نانومتری امکان تغییرات روی مولکول های زنجیره های پلیمری وجود دارد ومی توان خواص الیاف راتغییرداد.مولکول های تشکیل دهنده الیاف نساجی اکثرا از زنجیره های هیدروکربنی شکل گرفته اند.

به گزارش سرویس مد و لباس هنرآنلاین،اگر با دقت به لباس‌هایتان نگاهی بیاندازید اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند ساختمانی است که نخ‌ها در کنار هم ایجاد کرده اند،این ساختمان به یک شکل و حالت نیست وساختمانی که در لباس ها وجود دارد به روش بافتی که پارچه بافته شده بستگی دارد.

در مقیاسی کوچک تر نخ ها می باشند که با چشم به راحتی دیده می شوند. الیاف ساختارهایی می باشند که نخ را می سازند. دیدن الیاف در لباس کار آسانی نیست، به همین سبب یک تکه نخ قرقره را برای دیدن الیاف برخلاف جهت تاب آن پیچ داده و آن را باز کنید. رشته های ظریفی که در کنار هم قرار گرفته اند، همان الیاف می باشند.

الیاف “جمع لیف”یا فیبر ماده ای است که در عین انعطاف پذیری و ظرافت، طول بلندی نسبت به قطرش دارد. نسبت طول به قطر لیف باید بیش از ۱۰۰۰ باشد تا آن را لیف بنامیم.

الیاف از نظر فیزیکی به صورت کوتاه و قطعه قطعه یا بلند و یکسره می باشند. آنها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. الیاف سلولزی پنبه از مهم ترین الیاف طبیعی به شمار می‌رود. الیاف مصنوعی را به این جهت مصنوعی می‌گویند که آنها را انسان ساخته است.

امروزه صدها نوع لیف مصنوعی در سراسر دنیا تولید می شوند که هر یک ویژگیهای مختص به خود را دارند، تفاوت الیاف در مقیاس نانومتری”نانوالیاف” در خواص و کارایی آنها بسیار موثر است. با ایجاد یک تغییر کوچک در ابعاد نانومتری پارچه ای از الیاف تولید می گردد کاربرد متفاوتی خواهد داشت.

انتهای پیام/۶۲


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.