نکات قابل توجه در انتخاب دستکش !

در پوست کلاژن و لایه‌ای از چربی هست که نقش محافظ دارد، وقتی مواد شوینده مستقیم با پوست دست تماس پیدا می‌کند این لایه از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛شما در خانه چند دستکش دارید؟ تنها یک عدد آن هم برای شستن ظروف!خیلی ها حین انجام کارهای خانه دستکش به دست نمی کنند و می گویند با دستکش راحت نیستند و نمی توانند کارها را انجام دهند. حقیقت این است که عادت به انجام کارها با دستکش نکرده اند.
اگر عادت کنید دستکش به دست کنید، بعد از مدتی انجام کارها بدون دستکش برایتان سخت می شود. بسیاری از کارها در خانه مانند شستن ظروف، تمیز کردن سینک، دستشویی و حمام، شستن شیشه ها حتی گردگیری ساده نیازمند استفاده از دستکش است زیرا تمامی مواد شیمیایی شوینده این توانایی را دارند که به پوست دست آسیب برسانند.

برای مراقبت از پوست دست چه دستکشی بخریم

اول اینکه دستکش را کاملا اندازه دست خود انتخاب کنید. انتخاب دستکش گشاد یا تنگ باعث می شود دست شما حین کار احساس ناراحتی کند و حتی خطراتی را برای شما به دنبال داشته باشد. ایمنی، راحتی و مهارت ۳ اصلی است که هنگام انتخاب دستکش باید به آنها توجه داشته باشید. دستکش محافظ نمی تواند مانند دستکش جراحی نازک باشد. هنگام خرید دستکش به برچسب ایمنی آن هم توجه کنید. در برخی آگهی های تبلیغاتی گفته می شود که شما می توانید دستکش محافظ را به قیمت بسیار پایین خریداری کنید. فراموش نکنید صحبت فروشنده مبنی بر اینکه یک دستکش ضدحرارت یا ضدپارگی یا ضدنفوذ مایعات است کافی نیست و حتما باید برچسب ایمنی آن را نگاه کنید. یک دستکش مناسب باید پوشش دهی بالایی داشته باشد و جنس آن متناسب با کاری باشد که قرار است انجام دهید.

جنس دستکش ها برحسب نوع ماده ای که با آن سروکار دارید، خشک، مرطوب، چرب یا سمی متفاوت است. برخی دستکش ها نفوذپذیری بالایی دارند و گرچه برای سایش یا برش مناسب اند اما برای کار با مواد شیمیایی مایع مناسب نیستند پس حین انتخاب به فروشنده بگویید که دستکش را برای چه کاری می خواهید.
 دستکش های چرمی چون از پوست حیوانات تهیه می شوند در برابر حرارت و محصولات شیمیایی مقاوم نیستند. دستکش های کتانی گرچه عرق دست را به خود می گیرند و دست در آنها راحت است اما تنها برای کارهای مکانیکی مناسب اند و برای استفاده از مواد شیمیایی مناسب نیستند. برعکس دستکش های نایلونی به محض شستن خشک می شوند، انعطاف پذیرند و در برابر رطوبت مقاومند.
دستکش های ضخیمی که داخل آن از سیم های نازک استفاده شده برای بریدن مناسبند. دستکش های چندلایه هم برای کار با مواد شیمیایی و حلال ها مناسب اند.

نکته :حتی برای شستن ظروف کم یا سطوح اندک هم از دستکش هایی که لایه نخی در زیر لایه لاستیکی خود دارند استفاده کنید./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.