نکات مهم برای مادران در دوران شیردهی

به دلایل منطقی، شیر دادن نوزادتان را از دست ندهید
شیر مادر مملو است از پروتئین هایی برای رشد؛ و همچنین سرشار است از کربوهیدرات ها، امگا ۳ و املاحی که برای رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد ضروری اند. شیر مادر باعث رشد ذهنی و کاهش ابتلا به چاقی مفرط در کودکی می‌شود. شیر دادن به نوزاد یک فایدۀ دیگر هم دارد که تا کنون کم دربارۀ آن صحبت شده است، و آن کاهش وزن مادر بعد از بارداری است.

بسیاری از مادران می‌خواهند وزن قبل از زایمان شان را به دست بیاورند. در واقع، راحت شدن از شر کیلوهای اضافه که طی دوران بارداری جمع شده اند، همیشه کار راحتی نیست. انتخاب تغذیۀ نوزاد با شیر مادر می‌تواند در این زمینه، کمک کننده باشد.

باید بدانید که بخشی از چربی هایی که طی بارداری به طور طبیعی ذخیره شده اند، به منظور ساخت شیر مادر پدید آمده اند. بنابراین، نباید تعجب کنید که مادری که بچه اش را شیر می‌دهد نسبت به کسی که خودش به نوزادش شیر نمی‌دهد، سریع تر وزن کم می‌کند. به طور کلی زنانی که بین شش ماه تا یک سال پس از زایمان شیر می‌دهند، بیشتر وزن شان کاهش می‌یابد. این فایدۀ شیر دادن به نوزاد به شرطی آشکار می‌شود که مادر به بهانۀ اینکه خودش دارد نوزادش را تغذیه می‌کند، به اندازۀ دو نفر نخورد.

زیرا طی دوران بارداری و هنگام شیردهی، متابولیسم بدن مادر به گونه ای خود را تطابق می‌دهد که سهمیۀ غذایی مادر، او و نوزادش را کفایت می‌کند. این یک مسئلۀ ریاضی نیست؛ بیشتر خوردن بی فایده است اما باید بهتر خورد ! این امکان مهم و ارزنده برای کاهش وزن بعد از بارداری باز هم قابل افزایش است و آن زمانی است که شیردهی با یک فعالیت جسمی منظم مانند پیاده روی یا شنا همراه شود. این گزینه ای است که به هیچ وجه نباید نادیده اش گرفت.

آیا رژیم گرفتن در ایام شیردهی ممنوع است؟
مطمئناً هر گونه محدودیت کالری سفت و سخت، خطر کاهش شیر برای بچه و گذاشتن تأثیر منفی طی دورۀ شیردهی را در پی خواهد داشت، و همۀ اینها بر رشد نوزاد تأثیر نامطلوب دارند. البته، شیردهی با یک رژیم غذایی سالم و متعادل ناسازگار نیست. آنچه که اهمیت دارد، این است که رژیم بیش از حد محدود کننده نباشد (هرگز کمتر از ۱۸۰۰ کالری در روز نباشد) و هیچ یک از گروه های غذایی را حذف نکند. براساس برخی مطالعات، کاهش ِ اضافه وزن ِ زنی که نوزادش را شیر می‌دهد، تأثیری بر وزن فرزندش نخواهد داشت، به شرطی که برنامۀ غذایی متعادل و کاهش وزن، منطقی و متوسط باشد؛ کاهش وزن نباید بیش از دو کیلوگرم در ماه باشد.

چند توصیه
* سعی نکنید که بیش از دو کیلوگرم در ماه کم کنید.
* برای رژیم گرفتن، دو تا سه ماه بعد از زایمان صبر کنید تا بدن بتواند بعد از بارداری، بازسازی خود را انجام دهد.
* از گرفتن رژیم های عجیب و غریب خودداری کنید.
* بهتر است که برای کم کردن وزن، ازیک متخصص تغذیه کمک بگیرید.
* حداقل دو بار در هفته فعالیت جسمی داشته باشید، فعالیت هایی مانند: پیاده روی، شنا، ایروبیک و…


جدیدترین مقاله های بهداشت و سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.