نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

گردآوری توسط گروه سلامت ممتاز نیوز

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

 در اینجا ۱۰ نکته اساسی به بیماران دیابتی گوشزد شده، که در مراقبت بهتر، پیشگیری از بروز مشکلات جدی در آینده و بهبود سریعتر کاربردی هستند.

دیابت بیماری ای جدی است و دنبال کردن مراحل درمان آن، زمان زیادی طول می کشد. اما تلاش بیماران برای بهبود وضعشان ارزشمند است و به آنها کمک می کند از عوارض جانبی جدی دیابت در امان باشند.

۱- کلسترول و فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید

فشار خون و کلسترول بالا، به عروق شما آسیب رسانده و احتمال بروز حمله قلبی را افزایش می دهند. احتمال ظهور مشکلات ناشی از فشار خون و کلسترول بالا، در یک فرد دیابتی بسیار بیشتر است و درصد بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.

مصرف غذاهای سالم و ورزش منظم می تواند یک راه حل مناسب با بازدهی دراز مدت برای شما باشد. البته در برخی موارد نیاز به مصرف دارو نیز احساس می شود، اما زیاده روی در استفاده از دارو، توصیه نمی شود.

 ۲- نسبت به بیماری خود احساس تعهد کنید

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

افرادی مانند پزشک، متخصص تغذیه، پرستارانی که به شما آموزش های خاص می دهند و …، که در مراقبت از شما در برابر دیابت همراهی تان می کنند، در واقع حامی و مشوق شما در بهبود وضع تان هستند. اما باید به یاد داشته باشید که هیچ کس به اندازه خودتان در سلامتی و بهبود بیماری شما موثر نیست.

سعی کنید هر آنچه لازم است در رابطه با دیابت بدانید. مصرف غذای سالم را در خود به عادت تبدیل کنید. رعایت تعادل در وزن می تواند تاثیر بسزایی در سلامتی داشته باشد. به صورت منظم به قند خون خود نظارت داشته باشید و دستورالعمل های پزشک را در نگه داشتن قند خون در وضعیت طبیعی، با جدیت دنبال کنید.

لازم نیست از چیزی واهمه داشته باشید. هر کجا که لازم باشد می توانید از پزشک، پرستار، متخصص تغذیه و … کمک بگیرید. آنها کمک شان را از شما دریغ نمی کنند.

۳- سیگار نکشید

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

اگر سیگار می‌کشید (و یا هر دود دیگری را مورد مصرف قرار می دهید) لازم است هر چه زودتر نسبت به ترک آن اقدام کنید. مصرف سیگار خطر ابتلا به عوارض مزمن دیابت از جمله حمله قلبی، سکته، آسیب های عصبی و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد.

طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، افراد مبتلا به دیابت که سیگار می کشند تا سه برابر بیشتر از دیابتی های پاک در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند.

۴- چک آپ ِ عمومی و مراجعه به چشم پزشک را حداقل سالی یک بار انجام دهید

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

هر چند که اغلب بیماران دیابتی به صورت منظم تحت نظر پزشک یا معاینات منظم قرار می گیرند، اما این معاینات جایگزینی برای چک آپ های سالیانه و مراجعه به چشم پزشک نمی باشند. در چک آپ سالیانه، عوارض جانبی دیابت، مانند آسیب های کلیوی و یا مشکلات قلبی و عروقی بررسی می شوند. همچنین چشم پزشک نیز آسیب های احتمالی به شبکیه و همچنین آب مروارید یا آب سیاه را -که از عوارض جانبی دیابت به شمار می روند- مورد بررسی قرار می دهد.

۵- وضعیت واکسن های خود را به روز نگه دارید

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

لازم است بدانید دیابت عاملی بر تضعیف هر چه بیشتر سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا است. به همین دلیل تزریق واکسن به یک فرد دیابتی میتواند توان فیزیکی بدن او را به شدت تضعیف کند. پس در خصوص تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

اما چه واکسن هایی ضرورت دارند:
-واکسن آنفلوآنزا: این واکسن که به صورت سالانه باید انجام شود که به افزایش مقاومت در برابر بیماری در فصل های شیوع این بیماری کمک می کند.

-واکسن ذات الریه: در بسیاری موارد، دریافت واکسن ذات الریه اغلب برای یک بار در طول عمر کافی است. اما ممکن است برای یک فرد دیابتی که بالاتر از ۶۵ سال سن دارد تزریق مجدد این واکسن، هر پنج سال یک بار ضرورت پیدا کند.

-واکسن هپاتیت ب: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، انجام واکسیناسیون بر ضد هپاتیت ب، برای بیماران دیابتی نوع یک و دو که ۱۹ تا ۵۹ سال سن دارند ضروری است. همچنین اخیراً توصیه شده انجام واکسیناسیون هپاتیت ب به محض مشاهده علائم دیابت نوع یک یا دو در بدن افراد، ضروری است. در خصوص بیماران دیابتی ۶۰ ساله و بالاتر، بهتر است قبل از انجام واکسیناسیون، با پزشک مشورت شود.

-سایر واکسن ها: لازم است بدانید دوره واکسیناسیون بر ضد بیماری کزاز، ۱۰ سال است. همچنین برخی پزشکان ممکن است بسته به شرایط محیطی یا مشاهده برخی عوامل در بیمار، واکسن خاصی را توصیه کنند.

۶- از دندان های خود مراقبت کنید

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

دیابت عاملی بالقوه در بروز بیماری های لثه به شمار می رود. دقت کنید که برای محافظت از دندان ها لازم است حداقل دوبار در روز آنها را با استفاده از مسواک و نخ دندان، تمیز نمایید. همچنین مراجعه مرتب به دندان پزشک را (حداقل دو بار در سال) جدی بگیرید. علاوه بر این، در صورت مشاهده هر گونه عفونت، تورم و یا خونریزی در لثه، حتماً به دندان پزشک مراجعه کنید.

۷- به نظافت و سلامت پاهای خود بیش از پیش توجه کنید

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

قند خون بالا می تواند به اعصاب پا آسیب بزند و منجر به کاهش جریان خون در آنها شود. بدین ترتیب هر نوع تاول زدگی، بریدگی یا سوختگی که به ناگاه یا به مرور زمان به وجود آید، ممکن است به عفونت های شدید و حتی قطع پا بیانجامد! برای جلوگیری از این مشکلات نکات زیر را رعایت کنید:

-پاهای خود را روزانه در آب ولرم بشوئید.
-پاها و خصوصاً بین انگشتان را به آرامی و با استفاده از یک حوله نرم، خشک کنید.
-مچ و کف پا را با استفاده از کرم ها و لوسیون های مخصوص مرطوب و نرم نگه دارید.
-از پاهای خود، در برابر بریدگی، سوختگی، تاول زدگی و انواع زخم، قرمزی یا تورم، به شدت مراقبت کنید.
-حتماً از جوراب نخی استفاده کنید.
-در صورت احساس درد یا مشاهده مشکلی غیرعادی در پاها، در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه و او را مطلع کنید.

۸- آسپرین مصرف کنید

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

آسپرین دارویی مفید برای پیشگیری از لخته شدن خود است. با توجه به این خاصیت، با مصرف روزانه آسپرین، خطر بروز حمله قلبی و سکته -که مهمترین و بدترین عارضه‌ی بیماران دیابتی است- را در خود کاهش داده اید.
با وجود خواص آسپرین برای بیماران دیابتی، بهتر است قبل از شروع مصرف در خصوص مصرف روزانه و همچنین دُز آسپرین مورد نیاز بدن تان، با دکتر خود مشورت کنید.

۹- مصرف الکل را قطع و یا حداقل کاهش دهید

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

با وجود اینکه الکل عاملی برای کاهش قند خون است، اما مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه نمی شود.

۱۰- تاثیر منفی استرس بر بیماری خود را جدی بگیرید

نکته هایی اساسی به بیماران دیابتی

اضطراب، نگرانی و استرس، بدترین عامل برای افزایش عوارض دیابت در شماست. برخی هورمون های بدن، ممکن است در دراز مدت از تولید انسولین در بدن جلوگیری کنند که این مساله فقط همه چیز را برای یک فرد دیابتی بدتر خواهد کرد. سعی کنید استرس خود را کنترل کنید تا اثرات منفی آن دامن گیر شما نشود.

برای پیشگیری از بروز اضطراب می توانید از تکنیک های خاصی جهت تمدد اعصاب در لحظات بحرانی استفاده کنید. اولویت بندی امور و خواب کافی نیز عواملی تاثیرگذار در مهار اثرات منفی استرس هستند.

*‫**‬

 

تمامی نکات بالا، به شما در حرکت به سمت مثبت کمک می کنند. عمل به آنها می تواند دیابت را برای شما از یک بیماری جدی، تبدیل به یک مشکل جزئی کند؛ بدین ترتیب از زندگی ای سرشار از سلامتی و فعالیت مثبت، نهایت لذت را خواهید برد.

منبع : سالم زی

– .
Scottish readers: Undecided about the referendum? Please read How the media shafted the people of Scotland and Scottish Independence, Power And Propaganda.

تکناز » پزشکی و سلامت
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.