نگارش تمایلات شخصی موجب تفاوت کار مستند سازان است

اسکویی خطاب به فیلم سازان:

اسکویی در دومین نشست آموزشی جشنواره خطاب به فیلم سازان خواستار نگارش تمایلات شخصی آنها در فیلم نامه خودشان شد تا فیلمی در فضای حس و حال خودشان بسازند.

به گزارش خبرنگار سینمای ایران – برگزارکننده دومین کارگاه آموزشی جشنواره مهرداد اسکویی، مستند ساز بود که در ابتدای بحث در تعریفی از سینمای مستند گفت: مواجه و رو در رویی با امری واقعی و یا رویدادی اجتماعی و تاریخی در مقابل دوربین مستند ساز را سینمای مستند می گویند.

اسکویی پیرامون نوشتن طرح برای ارائه به تهیه‌کننده صحبت کرد و افزود: این طرح به هفت قسمت تقسیم می شود که شامل : انتخاب عنوان، نوشتن موضوع مستند، نوشتن ایده، مسئله‌سازی، نوشتن بدنه فیلم، معرفی شیوه ساخت به تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار و درنهایت توضیح ضرورت ساخت فیلمهفتمین و آخرین قسمت این طرح است.

این مستند ساز برجسته کشور در ادامه سخنان خود گفت: “انتخاب عنوان” “نوشتن موضوع مستند” به اندازه یک پاراگراف و “نوشتن ایده” به اندازه یک خط به معنی نوع نگاه ویژه مستند ساز به موضوع مستند پیشنهادی، “مسئله‌سازی” تقریبا نصف یک پاراگراف را به خود اختصاص می‌دهد و در رابطه با سوال اصلی است که مستند پیرامون آن ساخته می شود است.

وی ادامه داد: ننوشتن بدنه فیلم» جز مهم‌ترین مراحل نوشتن طرح است، زیرا در این قسمت تمام چیزی که در فیلم قرار است دیده شود شرح داده می‌شود. در حقیقت شخصیت محور بودن مستند مشخص می‌شود و نتیجه حاصل از تحقیقات مستند ساز نیز در این مرحله شرح داده می‌شود.

اسکویی خاطرنشان کرد: مرحله بعدی این طرح معرفی شیوه ساخت به تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار است و توضیح ضرورت ساخت فیلم است که نشان می‌دهد آیا این فیلم مستند دغدغه یا ضرورتی مهم برای ساخت و هزینه کردن سرمایه‌گذار دارد یا ندارد.

این مستند سرشناس کشور در پایان گفت: تمام مراحل کار باید در فیلمنامه مشخص شود زیرا در مرحله فیلمبرداری آنقدر فشار کار زیاد است که کارگردان در آن مرحله نمی‌تواند پروژه را توقیف کند و به چگونگی ساخت مستند خود فکر کند.

وی یادآور شد: پیش‌نویس فیلمنامه، خلاصه ای از فیلم مستند از زبان سوم شخص است که با افعال زمان حال نوشته می‌شود که در این مرحله مسائل و رویکردهایی که در طرح به صورت فهرست‌وار نوشته بودیم را بیرون می‌کشیم و آن را گسترش می‌دهیم.

وی به مستندسازان توصیه می‌کند حتما تمایلات شخصی خودتان را بنویسید تا کار شما با دیگر مستندسازان متفاوت شود و مشخص شود شما از فیلمتان چه می‌خواهید تا فیلمی در فضای حس و حال خودتان بسازید.

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۷۳۹۰


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.