نگارش فرهنگنامه برای هر اثر ادبی ضروریست

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‘حسن انوری’ روز جمعه در نشست نقد ‘فرهنگ شاهنامه’ در غرفه دیدار نمایشگاه کتاب تهران گفت: این انتظار که با لغت نامه دهخدا و یا هر فرهنگنامه دیگری بتوان شاهنامه را خواند و درک کرد، بیهوده و اشتباه است،

وی افزود:‌ به عنوان نمونه در زبان انگلیسی برای آثار بزرگانی همچون ‘ویلیام شکسپیر’، فرهنگنامه جداگانه ای نوشته شده و باید برای اثری همچون ‘شاهنامه’ فردوسی به عنوان یکی از بزرگترین نوابغ بشری نیز فرهنگنامه جداگانه ای به رشته تحریر در آید.

انوری با بیان آنکه ‘شاهنامه’ آنچنانکه شایستگی دارد، ارج ندیده، گفت: به همین علت باید نگارش فرهنگنامه شاهنامه را که توسط دکتر ‘علی رواقی’ به رشته تحریر در آمده قدر دانست.

‘علی رواقی’ پدید آورنده فرهنگنامه شاهنامه و استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست ضمن ابراز تاسف از برخی سخنان در رابطه با متون فارسی، گفت: برخی که شاهنامه را نخوانده اند و حتی استادان آنها نیز شاهنامه را بلد نبوده اند، به خود اجازه می دهند که در خصوص این اثر بزرگ اظهارنظر کنند.

وی با طرح این پرسش که در زمان حاضر چند متخصص شاهنامه در دانشگاه های کشور داریم؟ ادامه داد: علت این امر کار نکردن به شیوه تخصصی، در دانشگاه ها است.

پدید آورنده فرهنگنامه شاهنامه افزود:‌ هیچ دستگاهی آمادگی تصحیح متون فارسی را ندارد زیرا این اقدام یک کار گروهی است و از عهده یک شخص بر نمی آید.

رواقی گفت: اگر می خواستم به تصحیح متن شاهنامه بپردازم، همین اندک آگاهی هایی که در خصوص اثر فردوسی دارم را نیز نمی توانستم به دانشجویان منتقل کنم.

وی همچنین با بیان آنکه شاهنامه دستخوش دگرگونی هایی شده، افزود: اینکه اشاره کردم، کاتبان، شاهنامه را تغییر داده اند، فقط مختص شاهنامه نیست و متاسفانه تقریبا تمام متون فارسی دچار این تغییر شده اند.

‘میرجلال الدین کزازی’ استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: اگر بخواهیم فرهنگنامه ها را زمانی بنویسیم که متن یکسره تایید شده باشد، هرگز فرهنگی نوشته نمی شود و ویرایش و پیرایش متن های کهنی از جمله شاهنامه هرگز به فرجام نمی رسد.

علی رواقی پدید آورنده فرهنگ شاهنامه نیز در تایید سخنان کزازی گفت: اگر می خواستیم منتظر باشیم تا متون، تصحیح شوند، هرگز فرهنگنامه نوشته نمی شد.

‘مجتبی منشی زاده’ استاد زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دیگر شرکت کننده در نشست نقد فرهنگنامه شاهنامه، گفت: فرهنگ های عظیم باید از دل فرایند متن بیرون آیند و هر چند سال مورد بازبینی قرار گیرند و در این صورت است که یک فرهنگ ساخته می شود.

بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا ۲۳ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) برپا است.

فراهنگ ** ۱۷۷۶ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۳۱۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.