نگاهی به تاریخچه ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت + جدول

به مناسبت پنجاه و دومین سالگرد بنیانگذاری اوپک؛

درست ۵۲ سال پیش، یعنی در ۹ سپتامبر ۱۹۶۰، در شهر بغداد بود که در اولین روز اجلاس تصمیم گیری برای تاسیس اوپک، ایران به همراه ۳ کشور کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا به همراه کشور میزبان، پی ریزی های تاسیس اوپک را کردند تا ۱۲ اکتبر به نتیجه نهایی برسد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران ، در ۹ سپتامبر ۱۹۶۰، دولت عراق کشورهای ایران، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا را به اجلاسی در بغداد دعوت کرد تا در مورد تاسیس اوپک به مذاکره بپردازند که در نهایت این مذاکرات در ۱۲ سپتامبر به نتیجه رسید و در ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ کشورهای صادرکننده نفت با هدف محافظت از منافع خود، اقدام به تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار “اوپک” نامیده شد.
 
این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد.  
 
این سازمان بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۵ گسترش یافت و قطر (۱۹۶۱)، اندونزی (۱۹۶۲)، لیبی (۱۹۶۲)، امارات متحده عربی (۱۹۶۷)، الجزایر (۱۹۶۹) و نیجریه (۱۹۷۱) به جمع کشورهای اولیه اوپک پیوستند.
 
اکوادور و گابن نیز بعدها به عضویت اوپک درآمدند که اولین یعنی اکوادور در دسامبر ۱۹۹۲ از عضویت اوپک خارج شد و گابن نیز در ژانویه ۱۹۹۵ با تکرار حرکت اکوادور از جمع کشورهای عضو اوپک خارج شد.
اگرچه عراق همچنان یکی از اعضای اوپک محسوب می شود، لیکن تولیدات نفتی این کشور از مارس ۱۹۹۸ جزء سهام مورد توقف اوپک قرار نداشته است.
 
تخمین و برآورد آژانس بین المللی انرژی، بیانگر آن است که ۱۲ عضو اوپک تولیدکننده، قریب به ۴۰ درصد از نفت جهان هستند و حدود دو سوم یعنی ۶۵ درصد ذخایر نفتی شناخته شده جهان، در اختیار آنها است.
 
اکنون قصد داریم جزئیاتی از تولید نفتی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به ترتیب بررسی می کنیم:
 
۱- ایران در سال ۱۹۶۰، به اوپک ملحق شد که با جمعیت ۷۵ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۲۲۴ نفر و وسعت یک میلیون و ۶۸۰ هزار کیومتر مربع، روزانه با ۴ میلیون و ۱۷۲ هزار بشکه تولید نفت، در رتبه چهارم قرار دارد.
 
۲- ونزوئلا نیز در سال ۱۹۶۰ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۲۶ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۱۶ و ۹۱۲ هزار و ۵۰ کیلومتر مربع وسعت با ۲ میلیون و چهارصد و هفتاد و دو هزار بشکه روزانه تولید در رتبه یازدهم قرار دارد.
 
۳- عربستان سعودی در سال ۱۹۶۰ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۲۸ میلیون و صد و چهل و شش هزار و ششصد و پنجاه و شش نفر و ۲ میلیون و ۱۴۹ هزار و ششصد و نود کیلومتر مربع با پانزده میلیون و پانصد و چهل هزار بشکه در روز، رتبه نخست را در اختیار دارد.
 
۴- کویت از منطقه خاورمیانه در سال ۱۹۶۰ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۲ میلیون و پانصد و نود و شش هزار و ۷۹۹ نفر و وسعت تنها ۱۷ هزار و ۸۲۰ کیلومتر مربع، ۲ میلیون و چهارصد و نود و چهار هزار بشکه در روز تولید دارد و رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.
۵- عراق در سال ۱۹۶۰ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۲۸ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۸۰ نفر و ۴۳۷ هزار و ۷۲ کیلومتر مربع، ۲ میلیون و سیصد و نود و نه هزار بشکه در روز، تولید نفت دارد و دوازدهم است.
۶- قطر در سال ۱۹۶۱ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۸۲۴ هزار و ۷۸۹ نفر و وسعت ۱۱ هزار و چهارصد و سی و هفت کیلومتر مربع با تولید یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز در جهان، رتبه ۲۱ را دارد.
۷- لیبی در سال ۱۹۶۱ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۶ میلیون و صد و هفتاد و سه هزار و پانصد و هفتاد و نه نفر و وسعت یک میلیون و هفتصد و پنجاه و نه هزار و پانصد و چهل نفر، با ۲۰ میلیون و ۲۱۰ هزار بشکه، رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داد.
۸- امارات متحده عربی در سال ۱۹۶۷ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۴ میلیون و ۶۲۱ هزار و سیصد و نود و چهار نفر و وسعت ۸۳ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع، ۲ میلیون و هفتصد و نود و هشت هزار بشکه در روز، هشتمین تولیدکننده نفت در جهان است.
۹- الجزایر در سال ۱۹۶۲ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۳۳ میلیون و هفتصد و هفتاد و نه هزار و ششصد و شصیت و هشت نفر و وسعت ۲ میلیون و سیصد و هشتاد هزار و هفتصد و چهل هزار کیلومتر مربع، ۲ میلیون و صد و بیست و پنج هزار بشکه در روز، شانزدهم است.
۱۰- نیجریه در سال ۱۹۷۱ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۱۵۸ میلیون و دویست و پنجاه و نه هزار نفر و وسعت ۹۲۳ هزار و ۷۶۸ کیلومتر مربع، با تولید روزانه ۲ میلیون و دویست و یازده هزار بشکه در روز، چهاردهم است.
۱۱- آنگولا در سال ۲۰۰۷ به اوپک ملحق شد و با جمعیت ۱۲ میلیون و پانصد و سی و یک هزار و سیصد و پنجاه و هفت هزار نفر و وسعت یک میلیون و دویست و چهل و شش هزار و هفتصد نفرف روزانه یک میلیون و نهصد و چهل و هشت هزار بشکه تولید دارد و هفدهم است.
۱۲- اکوادور از آمریکای جنوبی در سال ۲۰۰۷ به اوپک ملحق و با جمیعت ۱۳ میلیون و نهصد و بیست و هفت هزار و ۶۵۰ نفر و وسعت ۲۸۳ هزار و ۵۶۰ کیلومتر مربع، ۴۸۵ هزار و ۷۰۰ بشکه در روز تولید نفت دارد و رتبه ۳۰ را در اختیار دارد.
یادآور می شود؛ گابن در سال ۱۹۱۴ و اندونزی در سال ۲۰۰۹ از اوپک خارج شدند و در مجموع اوپک با ۳۶۹ میلیون نفر و سیصد و شصت و هشت هزار و چهارصد و بیست و دو نفر و وسعت ۱۱ میلیون و هشتصد و پنجاه و چهار هزار و ۹۷۷ کیلومتر مربع، روزانه ۳۳ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۷۰۰ بشکه، تولید دارد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.