نگاهی به تاریختچه ثبت وقایع حیاتی در قرآن تا سه جلدی ها

۲۶اردیبهشت،

روزگاران بیش از اسناد هویتی هنوز در تاریخ جایی پیدا نکرده بود مردم تاریخ تولد کودکان و ازدواج و وفات خود را پشت جلد قرآن ها ثبت می کردند تا اینکه در قرن ۱۹ میلادی صدور اولین اسناد هویتی به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، تا قبل از سال ۱۲۹۵ خورشیدی در ایران ثبت وقایع حیاتی چهار گانه با نوشتن نام و تاریخ در پشت جلد قرآن یا کتاب های مورد احترام ایرانیان در یاد ها می ماند.
کم کم با افزایش  جمیعت کشور احتیاج به سازمانی برای ثبت ولادت و وفات و صدور شناسنامه برای ملت قوت گرفت و در آذر ماه سال ۱۲۹۷  هجری شمسی سندی مشتمل بر ۴۱ ماده به تصویب  هیات وزیران وقت رسید
 پس از تشکیل اداره ثبت احوال اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ سه دی ماه ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد متقابعا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۹  قانون جامع و کاملی مشتمل بر ۵۵ ماده تصویب شد و پس از آن آیین نامه مربوط به این قانون نیز در همان سال مشتمل بر ۱۳۱  ماده به تصویب  رسید و این قانون  نزدیک به ۳۶  سال پایدار ماند.
بالاخره به سبب اصلاحیه دی ماه سال ۱۳۶۳ مجلس  شورای اسلامی، در بعضی از موارد اصلاحاتی صورت گرفت و تاکنون  این قانون به قوت خود باقی مانده است.
 شناسنامه های سبز رنگ پیش از انقلاب شامل اطلاعات اصلی فرد، ازدواج و طلاق ، فوت همسر و فوت صاحب شناسنامه بوده که در دو ممیزی شناسنامه  اصلی و المثنی وجود داشت .
 پس از انقلاب  شناسنامه هایی به ملت اعطا شد به رنگ قرمز که برابر دستور امام خمینی مبنی برطاغوت زدایی در ۱۵ خرداد  سال ۶۴ ،  تعویض شناسنامه ها با بهره گیری از فناوری اندکی که آن زمان وجود داشت آغاز شد
 در آن سال ها ابتدا مدالیه و در گام بعدی متولدان ۵۷ تا ۶۴ و سپس با اعلام فراخوان در سال ۶۷ تا ۷۳٫ ۶۰ میلیون  ایرانی شناسنامه تازه گرفتند./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.