نگاهی به حضور احزاب راست افراطی در پارلمان های اروپا/فلش

یک سال پس از جنایت تروریست نروژی

زهرا خدایی

یک سال از تراژدی خونین جزیرۀ یوتا در نروژ گذشت. نروژی ها هیچگاه ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱، روزی که آندره برویک در جزیرۀ یوتای به روی تعداد زیادی از مهاجران و غیر مهاجران مسلمان و بومی نروژی آتش گشود و موجب کشته و زخمی شدن ۹۹ جوان  شد را از یاد نخواهند برد. وقوع این حادثه در کشوری که آن را نوبل صلح و آرامش و بالا بودن سطح رفاه می شناسند، بیش از همه افکار عمومی را شوکه کرده بود. نمی توان نقش احزاب و جریانهای سیاسی را در تشدید این گرایش در جامعه نادیده انگاشت.
برخی ناظران بر این اعتقادند که بحران های اقتصادی همواره زمینه ساز بروز و ظهور جریانات و گروههای افراطی بوده اند و امروز بیش از هر زمان دیگری که اروپا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و دولتمردان هر روز قوانین ریاضتی تازه ای را بر گردۀ شهروندان می گذارند، جریانها و احزاب افراطی در حال رشد و نمو هستند. شمار و وضعیت آنها در پارلمانهای اروپا نیز چندان بد نیست. نمی توان فراموش کرد که در سال ۲۰۰۲ ژان-ماری لوپن فرانسوی، نامزد حزب جبهۀ راست ملی حتی توانست با آراء فرانسویها به دور انتخابات ریاست جمهوری نیز راه پیدا کند.
رهبران اروپا امروز بیش از هر زمان دیگری نگران رشد جریانها و احزاب افراطی هستند و شاید از همین روست که روند اجرایی مکانیسم نجات اروپا سیر پرسرعت تری طی ماههای آینده به خود گرفته است. 
در اینجا وضعیت احزاب راست افراطی، تعداد و شمار آنها در پارلمانهای اروپا به تصویر کشیده شده است:

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.