نگاهی به عملکرد آموزش و پرورش طی دولت نهم و دهم

تدوین و تصویب اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش رشد چشمگیر ساخت فضاهای آموزش از جمله اقدامات آموزش و پرورش در دو دولت اخیر است.

  به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزایش مجتمع های آموزش روستایی به منظور توسعه عدالت آموزش به ۹ هزار مجتمع طی هفت سال اخیر افزایش تعداد مدارس دانش آموزان شاهد از ۹۰۵ مدرسه با ۲۳۰ هزار دانش آموز در سال ۸۴ به ۱۳۶۶ مدرسه با ۴۳۰ هزار دانش آموز در سال ۹۰ افزایش کاروان راهیان نور دانش آموز از ۲۵ هزار در سال ۸۴ به یک میلیون نفر در سال ۹۰ از جمله اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش است.

همچنین ساخت ۲۹ میلیون متر مربع مدرسه طی سالهای ۵۷ تا ۸۴ و ساخت ۱۸میلیون متر مربع مدرسه از سال ۸۴ تاکنون از جمله اقدامات دیگر این وزارتخانه است.

تدوین و تصویب اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و استقرار نظام ۳-۳-۶ اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم و استقبال ۵/۳ میلیون نفر دانش آموز از آن فعالیت بیش از ۹۰ درصد مدارس در نوبت صبح با ایجاد فضاهای آموزش جدید طی سالهای اخیر از دیگر اقدامات مثبت وزارت آموزش و پرورش است.

این در حالی است که هم اکنون ۲۴ هزار مدرسه به مدارس هوشمند تبدیل شده است و تا ۳ سال آینده تمامی مدارس کشور هوشمند خواهد شد.

همچنین تولید ۱۳۵ میلیون جلد کتاب درسی در سال ۹۱ و ورود ۳۰۹ عنوان کتاب درسی جدید التالیف به سطوح مختلف آموزش در طی هفت سال اخیر از دیگر اقدامات انجام شده توسط وزارت آموزش و پرورش است.

رشد تعداد دارالقرآن های کشور از ۶۷۰ واحد در سال ۸۴ به ۲۰ هزار مدرسه قرآنی در سال ۹۰ افزایش تعداد دانش آموزان و مدارس تیزهوشان از ۲۵۰ مدرسه با ۶۰ هزار دانش آموز در سال ۸۴ به ۴۵۰ مدرسه با ۱۲۱ هزار دانش آموز در سال ۹۰ و همچنین اتصال ۱۵ هار مدرسه به پورتال ملی مدارس هوشمند در سال ۹۰ دیگر اقدامات است.

از آن جا که بخش مهمی از دوران شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان در مدرسه سپری می شود و رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان به بستری مناسب نیاز دارد اهمیت وزارت آموزش و پرورش شاید در مقابل با وزارت خانه ها و دستگاه های دیگر بیشتر خود را نمایان سازد.

هوشمندسازی مدارس شاید یکی از مهمترین اقدامات این وزارتخانه باشد.

یوسف نوری رییس مرکز فناوری و اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش از هوشمندسازی ۲۴ هزار مدرسه به مدارس هوشمند خبر دد.

نوری افزود: تا سه سال آینده تمامی مدارس کشور هوشمند خواهد شد. هوشمندسازی مدارس آن هم در دورترین نقاط کشور گامی بزرگ در ادامه ی گام های بلند آموزش و پرورش برای داشتن گامی بلندتر در راستای نظام آموزش قوی تر است./ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.