نگاهی به فرایند احداث و ظرفیت های بندر چند منظوره آستارا

۱۹م اسفند ،

بندر چند منظوره آستارا از سوی شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه احداث شده و بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه و مجری بندر چندمنظوره آستارا در این خصوص گفت: این بندر چند منظوره نزدیک ترین مسیر در کریدور شمال ـ جنوب برای ترانزیت و حمل کالا بین آسیا و اروپاست.

ˈمحمدصادق کاوهˈ روز شنبه در آستانه افتتاح این واحد بندری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با افتتاح بندر آستارا، اقتصادی ترین و نزدیک ترین مسیر برای انتقال مازاد مواد نفتی و به خصوص غلات تولید شده در کشورهای روسیه و قزاقستان به مقصد کشورهای آفریقایی گشوده می گردد.

وی اضافه کرد: با همین هدف قرار است یک واحد سیلوی ۵۰ هزار تنی با مشارکت یک سرمایه گذار اهل کشور غنا در محوطه بندر چند منظوره آستارا به منظور تخلیه و بارگیری غلات به مقصد کشورهای آفریقایی احداث شود.

وی صادرات، واردات و ترانزیت غلات را یکی از اهداف احداث این بندر ذکر کرد و گفت: ذخیره موقت غلات با توجه به ساخت یک سیلوی ۵۰ هزار تنی در بندر چند منظوره آستارا از جمله ویژگی های کاربردی این بندرگاه مهم محسوب می گردد که برای این امر اقدامات عملی آغاز شده است.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این واحد بندری، تمامی استان های شمال غربی کشور و کشورهای حاشیه خزر و همچنین کشورهای ترکیه، ارمنستان و عراق می توانند با کوتاهترین مسیر به بازارهای خود دست پیدا کنند.

وی همچنین با اشاره به سرمایه گذاری کلان شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه برای احداث این واحد بندری گفت: با آغاز به کار این بندر علاوه بر اشتغالزایی مستقیم برای ۲۵۰ نفر، برای دو هزار نفر دیگر نیز به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد می گردد.

وی توسعه بعضی خدمات از قبیل ارایه خدمات حمل و نقل، بارگیری و تخلیه و نیز توسعه فعالیت شرکت های تجاری و بازرگانی را از جمله تاثیرات غیرمستقیم فعال شدن این بندر در غرب استان گیلان برشمرد.

وی بندر تجاری و دریایی آستارا را احیا کننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزر عنوان و اظهار کرد: با بهره گیری از این مسیر دریایی ، مسافت حمل کالا به مقاصد خارجی میان بنادر شمال کشور حدود ۱۶۰ کیلومتر در خشکی و ۱۵۰ کیلومتر در مسافت های دریایی کاهش می یابد که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استان های شمال و شمالغرب کشور خواهد داشت.

وی بیان کرد: احداث بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استان های شمال و شمالغرب کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که راه اندازی این بندر سبب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی می گردد.

وی در تشریح مشخصات فنی این طرح بندری گفت: بندر چند منظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل، پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود خواهد بود.

مدیر شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه و مجری بندر چندمنظوره آستارا اظهار کرد: این واحد بندری به ظرفیت نهایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: این بندر در فضای محدود ۵۵ هکتار در حال احداث است در حالی که با اتصال راه آهن رشت ـ آستارا ، در آینده نزدیک باید توسعه یابد که در این زمینه باید اراضی شمال و جنوبی متصل به محدوده بندر تملک شده و در اختیار این مجموعه قرار گیرد.

کاوه اضافه کرد: اسکله اول این بندر هم اکنون به ظرفیت تخلیه و بارگیری ۶۰۰ هزار تن آماده افتتاح شده و تا یک سال آینده، مرحله دوم این بندر نیز به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن دیگر به بهره برداری می رسد.

وی میزان سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای این طرح بندری را بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی افزود: با بهره برداری از مرحله اول بندر چندمنظوره آستارا ، توسعه شهرستان رونق یافته و آستارا به قطب تجارت دریایی شمال کشور تبدیل می گردد.

وی با اشاره به اجرای محوطه سازی، لایروبی حوضچه پهلوگیری کشتی و موج شکن های شمالی و جنوبی این بندر اضافه کرد: این واحد بندری در سه بخش گردشگری دریایی ، شیلات و تجارت بین المللی فعالیت خواهد کرد.

مدیر شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه و مجری بندر چندمنظوره آستارا توسعه بعضی خدمات از قبیل ارایه خدمات حمل و نقل، بارگیری و تخلیه و نیز توسعه فعالیت شرکت های تجاری و بازرگانی را از جمله تاثیرات غیرمستقیم فعال شدن این بندر در غرب استان گیلان برشمرد.

****

بندر چندمنظوره آستارا؛ سریعترین پروژه بندرسازی کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در آستانه افتتاح این بندر و در حاشیه بازدید مسوول ستاد پروژه های مهر ماندگار و دستیار ویژه رییس جمهوری اعلام کرد: بندر چندمنظوره آستارا که آماده بهره برداری شده، سریعترین پروژه بندرسازی کشور است.

فرهاد منتصرکوهساری به خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه بندرسازی در مدت ۲۲ ماه و با تکیه بر توان بومی ساخته شده و یک فروند کشتی دو هزار تنی نیز در کنار اسلکه سخت آن پهلوگیری کرده است.

وی بیان کرد: در اجرای بندر چندمنظوره آستارا که در پنج مرحله پیش بینی شده ، تا کنون اسکله اول به طول ۱۳۰ متر احداث شده و آماده پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی هایی با ظرفیت دو هزار تن است.

وی از لایروبی یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعبی حوضچه ۲۲ هکتاری این بندر به منظور پهلوگیری کشتی ها خبر داد و اظهار داشت: عمق حوضچه این بندر ۵/۵ متر است و قابلیت پهلوگیری کشتی های دو هزار تنی را دارد.

وی ادامه داد: مرکز مخابراتی و ناوبری این بندر نیز احداث شده و یک فروند شناور یدک کش اختصاصی نیز به نام ˈآستارای یکˈ ساخته شده و همزمان با افتتاح این بندر به کارگیری می گردد.

وی مجموع سرمایه گذاری انجام شده برای فاز اول این بندر را ۲۵۰ میلیارد ریال ذکر و اظهار کرد: با توجه به ساخت موج شکن ها و سایر زیرساخت های بندری، فازهای بعدی با سرعت تکمیل شده و به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد: احداث بندر چندمنظوره آستارا در مجموع با احتساب اراضی خشکی و دریایی در ۵۵ هکتار طراحی شده و در طرح جامع این بندر، امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری تمامی کشتی های ترد کننده دریای خزر پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: با راه اندازی این بندر، مسیر انتقال جاده ای کالاهای ترانزیتی ، صادراتی و وارداتی کشور ۱۸۰ کیلومتر کوتاهتر می گردد.

منتصر کوهساری همچنین گفت: ما درصددیم محدوده منطقه ویژه اقتصادی مصوب آستارا نیز در دو قسمت محدوده داخل بندر و محدوده خارج بندر تعیین شود.

به گزارش ایرنا ، شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه که در حوزه مدیریت خدمات دریایی و بندری فعالیت می کند، در اواخر سال ۸۷ توانست برنده مزایده احداث و عهده داری ۴۰ ساله بندر چندمنظوره آستارا شود و از این تاریخ عملیات ساخت این بندر آغاز شد.

احداث بندر چندمنظوره آستارا در مجموع با احتساب اراضی خشکی و دریایی در ۵۵ هکتار طراحی شده و در طرح جامع این بندر، امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری تمامی کشتی های ترد کننده دریای خزر پیش بینی شده است.

این بندر با بندر انزلی ۲۰۰ کیلومتر و با بندر باکو جمهوری آذربایجان ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

بندر تجاری آستارا که به منظور حمل و بارگیری کالا و فرآورده های نفتی و مسافری در دست ساخت است، با ظرفیت اسمی ۵/۳ میلیون تن بارگیری و تخلیه سالانه احداث می گردد.

۵/۱ میلیون تن از محموله های تخلیه و بارگیری شده در این بندر شامل مواد سوختی و دو میلیون تن دیگر نیز شامل فعالیت های عمومی بندری خواهد بود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۸۵ هزار نفر جمعیت در شمال استان گیلان و در مجاورت مرزهای جمهوری آذربایجان واقع شده و از جمله مرزهای مهم زمینی و تجاری شمال کشور محسوب می گردد. ک/۴

۵۳۵/ ۶۰۳

انتهای پیام /*


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.