نگاهی به مصوبات سفرهای استانی در بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی روز دوشنبه در این خصوص به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: از این تعداد ۲۹ مصوبه ۱۰۰ درصد اجرا شده و ۱۰ مصوبه از میانگین پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردارند.

‘علی صفرزاده’ ادامه داد: از این تعداد ۹ مصوبه مربوط به سفر نخست، ۲۳ مصوبه مربوط به سفر دوم و هفت مصوبه نیز اختصاص به سفر سوم هیات دولت دارد.

وی گفت: از جمله مصوبه هایی که اجرای آنها بطور کامل به اتمام رسیده می توان به طرحهای بزرگ صنعتی خط تولید ۶/۲ میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن سنگان خواف، دو خط احیای مستقیم فولاد با ظرفیت تولید هر کدام ۸۰۰ هزار تن، خط تولید یک میلیون تنی سیمان مجد خواف و خط تولید بزرگترین طرح صنعتی نان صنعتی در مشهد اشاره کرد.

او گفت: انجام مطالعات و آغاز واگذاری زمین در شهرکهای صنعتی قوچان و سبزوار، شهرک صنعتی خصوصی سرخس، شهرک مجموعه سازی خودرو در منطقه بینالود، خوشه قطعه سازی در پارک صنعتی سناباد خودرو در چناران، طرح توسعه شهرک صنعتی چناران، راه اندازی نمایندگی اداره استاندارد در دوغارون و سرخس و تامین زمین مورد نیاز کمیته امداد در شهرکها و نواحی صنعتی برای راه اندازی ۳۰ هزار کارگاه خدماتی در جوار شهرکهای صنعتی از دیگر مصوبات سفرهای دولت به خراسان رضوی در این بخش هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی سایر این مصوبه ها را ‘ایجاد منطقه مستعد معدنی در فخرآباد بجستان(در قالب ۳۱ معدن)، مطالعه و ایجاد مرکز تحقیقات فولاد و آهن خراسان رضوی برای بخش غیردولتی در مشهد، تجهیز نمایشگاه بین المللی، پرداخت یارانه تسهیلات ساخت سیلو در شهرستانهای سبزوار، چناران، مشهد و تربت جام و ساخت سیلوی بتونی و فلزی در دو شهرستان نیشابور و سبزوار و افزایش سرانه سهمیه سیمان استان’ ذکر کرد.

صفرزاده اتمام انجام مطالعات و امکانسنجی ایجاد شهرک صنعتی چاپ و نشر، مطالعه و امکانسنجی ایجاد مجتمع صنعتی فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی، انجام مطالعات سیلیس و صنایع پایین دستی آن در تربت جام، مطالعه و اقدامات اجرایی مربوط به توسعه سه خوشه صنعتی قطعات خودرو، فراوری زعفران و بسته بندی مواد غذایی، مبلمان و دکوراسیون و طرح مطالعاتی توسعه خوشه صنعتی لاستیک و پلیمر در مشهد را سایر این مصوبه ها عنوان کرد.

وی گفت: از دیگر مصوبه های سفرهای هیات دولت به خراسان رضوی می توان به طرح مطالعاتی توسعه خوشه صنعتی صنایع غذایی در کاشمر، مطالعه و امکانسنجی ایجاد ناحیه صنعتی خلیل آباد، طرح مطالعاتی توسعه خوشه صنعتی قطعه سازی در سبزوار و طرح مطالعاتی خانه فرش اشاره کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و راه اندازی این پروژه ها تخصیص یافته است.

وی اظهارداشت: این پروژه ها با همکاری مشترک استانداری خراسان رضوی، دستگاههای اجرایی ذیربط، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و در مجموعه های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو)، سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، شرکت غله و خدمات بازرگانی و تلاشگران عرصه تولید در بخش خصوصی خراسان رضوی تحقق یافته است.

وی همچنین برخی از طرحهای در دست اجرا و باقی مانده مصوبات سفرهای هیات دولت در این استان را توسعه خوشه سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها در مشهد، اجرای زیرساختها و زیربناهای معادن شهرستانهای سبزوار، بجستان و سرخس به صورت مشترک با بخش خصوصی، مطالعه و ساخت شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد، طرحهای ایجاد تصفیه خانه در شهرکهای صنعتی کاویان، قوچان و نیشابور با توجه به مجموع پیشرفت ۵۰ درصدی و انجام مطالعات این تصفیه خانه ها ذکر کرد.

صفرزاده سایر طرحهای در دست انجام صنعتی و معدنی خراسان رضوی را اتمام طرح پارک موزه علوم زمین ، اتمام طرح ژئوفیزیک مناطق مستعد معدنی استان، دو مورد ایجاد پایانه های صادرات کالا، کمک به ایجاد مرکز تجاری در کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و لبنان و کمک به ایجاد خانه فرش استان برشمرد.

وی گفت: در جریان یکصدمین سفر استانی رییس جمهور و چهارمین سفر به خراسان رضوی پنج پروژه تولیدی در بخش صنعت و معدن این استان شامل واحد تولیدی سیمان مجد خواف، کاشی، گرانیت و لعاب زهره کاشمر، شرکت گندم دشت مشهد، تولیدی سالارپوش و رنگرزی زمرد مشهد مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: برای ساخت و راه اندازی این پروژه ها در مجموع دو هزار و ۴۰۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و با راه اندازی آنها زمینه اشتغال هزار و ۵۴۲ نفر از افراد جویای کار در استان فراهم شد.ک/۴

۷۴۹۰/۶۵۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۹۰۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.