نگاهی به نتایج تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت

۱۸اردیبهشت،

اقدامات سه ماهه شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای داخلی چه نتایج و دستاوردهایی در برداشته است؟

به گزارش Consbank، به نقل از ایسنا زمانی که حدود سه ماه پیش رییس شورای رقابت وارد عمل شده و از کاهش قطعی و قریب‌الوقوع قیمت خودروهای داخلی خبر داد، بسیاری از مصرف‌کنندگان به امید کاهش قیمت‌ها خرید این محصولات را متوقف کردند.

توقف خرید خودرو، کاهش فروش خودروسازان و قطع تقریبی جریان ورود نقدینگی به این بنگاه‌ها را به دنبال داشت. با قطع ورود نقدینگی، خودروسازان نتوانستند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند و به این ترتیب تیراژ تولید قطعات در کشور کاهش یافته و از آن سو بعضی واحدهای قطعه‌سازی تعطیل شدند. کاهش تیراژ تولید قطعات به نوبه خود سبب شد تولید خودرو کاهش یابد.

از سوی دیگر اگرچه مصرف‌کنندگان در ابتدا از ورود شورای رقابت به صحنه تعیین قیمت خودروهای داخلی خوشحال شدند اما طولانی شدن روند تعیین قیمت‌ها سبب شد که همین مصرف‌کنندگان به طرق مختلف نارضایتی خود را از بلاتکلیفی ایجاد شده اعلام کنند.

با این حال پس از قبل سه ماه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت نیز نتوانست رضایت مصرف‌کنندگان را کسب کند. مصرف‌کنندگانی که می‌پرسیدند آیا کاهش قیمت ۳۲۰ هزار تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خودروهای داخلی ارزش بلاتکلیفی سه ماهه را داشته است.

این وضعیت در حالی است که رییس انجمن قطعه‌سازان ایران اخطار داده که “چالش آینده خودروسازان، تامین قطعات مورد نیاز خواهد بود زیرا به سبب اقدامات شورای رقابت چند ماهی طول خواهد کشید تا روند تولید قطعات خودرویی به وضعیت عادی بازگردد”.

در این شرایط کارشناسان معتقدند که افت رخ داده در تولید قطعه و خودرو ممکن است تاثیر نامطلوبی بر قیمت خودروهای داخلی در بازار داشته باشد.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.