نگاهی به نمایشگاه عباس معیری که پس از ۴۱ سال در ایران برگزار شد

زنده‌یاد عباس معیری که چندی پیش در پاریس چشم از جهان بست، تلاش کرد که نه تنها با خلق بی‌وقفه آثار هنری، هنر و نقاشی ایرانی را به دنیا معرفی کند، بلکه با پرورش هنرمندان نسل‌های جدید این هنر اصیل را ترویج دهد. هنرمندی که علیرغم خلق آثار بی‌شمار، تنها دو نمایشگاه از او آن هم با فاصله ۴۱ سال، در ایران برگزار شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، عباس معیری ـ هنرمند نگارگر، نقاش و مجسمه‌ساز ـ روز شنبه (سوم آبان‌ماه) بعد از تحمل دوره‌ای بیماری، در سن ۸۱ سالگی از دنیا رفت؛ هنرمندی که در بیش از چهار دهه فعالیت هنری، در بیش از ۱۴۰ نمایشگاه در کشورهای مختلف شرکت کرده است.

در ایران او تنها در سال ۱۳۵۶ یک نمایشگاه برگزار کرد و پس از آن بعد از گذشت ۴۱ سال در سال ۱۳۹۷ نمایشگاه مرور آثار این هنرمند پیشکسوت شامل مجسمه، طراحی، نقاشی، نگارگری و اسناد و تصاویری از فعالیت‌های او در سینما و تئاتر در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ خورشیدی در گالری شیرین به نمایش درآمد.

در این نمایشگاه که به کوشش انجمن فرانسوی بادگیر در گالری «شیرین» برپا شده بود، ۵۱ اثر از دوره‌های مختلف هنری زنده‌یاد عباس معیری به نمایش درآمد.

قدیمی‌ترین اثر این نمایشگاه متعلق به سال ۱۳۳۹ بود و متأخرترین آن در سال ۱۳۹۵ امضا شده بود. بخشی از آثار این نمایشگاه، از مجموعه‌داران ایرانی و فرانسوی به امانت گرفته شده و بخش دیگر توسط خود هنرمند به نمایش گذاشته شده بود. 

زهرا جهانبخش، کیوریتور این نمایشگاه هنری درباره چگونگی برگزاری این نمایشگاه، توضیح می‌دهد: درباره آقای معیری هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم. ملاقات من با ایشان یک اتفاق بود. با وجود اینکه سبک نقاشی او در تخصص من نبود، اما سال‌های سال تلاش او برای معرفی هنر ایران در فرانسه را دیدم و شخصیت بزرگ ایشان من را تشویق کرد که با او همکاری کنم.

او ادامه می‌دهد: آقای معیری عاشق فرهنگ، هنر و ادبیات ایران بود و تمام زندگی خود را وقف کرد تا بتواند هنر و فرهنگ ایرانی را در جامعه‌ای که شناخت خیلی خوبی از ایران نداشتند، ترویج دهد؛ که موفق هم بودند و توانستند دانشجویان زیادی را پرورش بدهند که در حوزه نگارگری ایرانی اثر خلق می‌کنند.

جهانبخش همچنین درباره شناخت جامعه فرانسه از زنده‌یاد عباس معیری می‌گوید: این بار وقتی یک هنرمند ایرانی از دنیا رفت، فقط جامعه ایرانی ناراحت نشد، بلکه جامعه فرهنگی فرانسه نیز از نبود ایشان ناراحت شد و ابراز همدردی کرد.

گالری «شیرین» نیز که میزبان برگزاری نمایشگاه آثار زنده‌یاد معیری بود، در متنی درباره این تجربه نوشته است: «گالری شیرین و انجمن بادگیر در مهرماه ۱۳۹۷ مفتخر به برپایی نمایشگاه آثار و زندگینامه عباس معیری، یکی از هنرمندان برجسته هنر مدرن ایران، بود. در این نمایشگاه شخصیت ایرانی هنرمندی به نمایش گذاشته شد که برای بیان وجود ایرانی خود ابزارهای متفاوتی را در اختیار می گرفت. نقاشی رسانه‌ی همیشگی و اصلی او بوده است، ولی معیری به نقاشی بسنده نمی‌کرد. گاهی اوقات شعر و سازش را به مدد می‌گرفت و گاهی بازی در یک اثر نمایشی یا سینمایی.

از آخرین نمایشگاه‌های آثار این هنرمند می‌توان به نمایشگاه او در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۶ توسط گالری لیتو اشاره کرد. فعالیت‌های چهار دهه عباس معیری و تلاش او برای معرفی هنر و فرهنگ ایران‌زمین، رییس جمهور سابق فرانسه، ژاک شیراک، را بر آن می‌دارد که از او به ‌عنوان استاد هنر بخش ایرانِ شهرِ پاریس دعوت به همکاری کند.

عباس معیری در طول عمر خود، لحظه‌ای از هنر ایرانی خود غافل نبوده است. او در بیش از ۱۴۰ نمایشگاه در کشورهای مختلف شرکت کرده است. تابلوهای او را می‌توان در مجموعه‌های خصوصی بنامی یافت. صحنه‌ی پرشور هنر پاریس به حدی قدردان هنر عباس معیری است که آثار او را در سال ۲۰۱۶، به موزه هنر معاصر شهر سئول معرفی می‌کند.»

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.