نگاهی به نوسان‌های شدید بازار آهن طی ۲ روز

اگرچه هنوز هم بعضی از خریداران محصولات فولادی وارد رینگ بورس کالا می‌شوند و کالاهای عرضه شده را خرید می‌کنند اما نشانه‌های تردید و شک در عملکرد معامله‌گران دیده می‌شود.

اگرچه از یک سو نوسان قیمت ارز بر تصمیم‌گیری و پیش‌بینی معامله‌گران بازار آهن تاثیر گذار است و بر اساس آن قیمت‌ها تعیین می‌شود؛ نرخ میلگرد دیروز در بازار آزاد و به تاثیر از قیمت ارز به ۱۹۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، اما از سوی دیگر این نگرانی هم وجود دارد که در صورت ریزش قیمت ارز و متعادل شدن بازار، قیمت آهن‌آلات هم به شدت با روند نزولی همراه شود و خرید آنها ضرر زیادی را برایشان به همراه داشته باشد، در نتیجه از یک سو تردید در مورد بالا ماندن یا بالاتر رفتن میانگین قیمت‌ها وجود دارد و از سوی دیگر احتمال کاهش قیمت‌ها هم با در نظر گرفتن اخبار وجود دارد.
همه این تحلیل‌ها باعث شد دیروز هم عرضه مقاطع در بورس کالا همانند روزهای قبل، با تردید خریداران مواجه شده و بخشی از کالاها، در زمان مچینگ عرضه و پس از زمان اصلی معاملات، به فروش برسد. البته با در نظر گرفتن ثبات نسبی بازار در اوایل هفته و رشد یکباره میلگرد به ۱۹۰۰ تومان در بازار تهران، به نظر کارگزاران خریدهای دیروز بهتر بود و نسبت به ابتدای هفته تقاضای خریداران جدی‌تر بود اما همچنان تردید و سردرگمی حتی در میان خریداران واقعی بازار دیده می‌شود، اما رشد قیمت میلگرد در معاملات روز سه شنبه و چهارشنبه در بازار آزاد نشان داد که بازار هنوز هم ساز خود را می‌زند و بی توجه به این نگاه و تحلیل معامله‌گران همچنان بر پاشنه ارز می‌چرخد. به نظر کارگزاران این موضوع که بازار در ماه‌های اخیر کاملا برخلاف آنچه انتظار می‌رفته حرکت می‌کند و حرکت‌های سینوسی نمودار قیمت میلگرد تند‌تر از همیشه بوده، از عوامل اصلی سردرگمی خریداران است؛ چرا که برای مثال نمی دانند اگر خرید ۲ تا ۳ ماه بعد خود را امروز به صورت سلف انجام بدهند بهتر است یا اگر صبر کنند امکان خرید با قیمت‌های متعادل‌تر را دارند.
یکی از کارگزاران در خصوص عملکرد خریداران در بورس می‌گوید: تردید هنوز هم در بین مشتریان شدت دارد به طوری که دائما در مورد اینکه خرید داشته باشند یا نه سوالاتی را مطرح می‌کنند. به گفته این فعال بازار خریداران شرایط ۷ تا ۸ ماه آینده را قابل‌ارزیابی‌تر از ۲ تا ۳ ماه آینده می‌بینند و به همین دلیل است که برای مثال در عرضه‌ای که چند روز قبل در بورس انجام شد برخلاف همیشه که معاملات نقدی را بهتر از سلف می‌خریدند، کالایی را که برای سلف چند ماه بعد بود از سلف ۲ ماهه بهتر خریدند و تحلیلشان هم این بود که آینده کوتاه بلند مدت بازار قابل‌ارزیابی‌تر از آینده بلند مدت است و حتی در مواردی انتظار تعادل بازار یا پیش‌بینی‌ها را برای بلند مدت بهتر و شفاف‌تر ارزیابی می‌کنند.
اما شرایط جاری بازار از آنجا که به اظهارات مسوولان و نوسان‌های مقطعی و هیجانی بازار ارز بستگی دارد، قابل‌ارزیابی نیست و ریسک بالایی برای معامله‌گران دارد. در نتیجه قابل‌پیش‌بینی‌ترین موضوع بازار این است که نمی توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد و دقیقا همین موضوع است که بازار را بی روح‌تر از قبل کرده است. البته برخی از کارگزاران معتقدند این شرایط نباید باعث شود معامله‌گران و خریداران واقعی که به کالا نیاز دارند به طور کامل از بازار خارج شوند و خروج آنها عاملی برای انحصاری‌تر شدن
بازار شود.
در مورد میزان نقدینگی هم تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد برای مثال برخی معتقدند که نقدینگی بازار آهن به سمت بازارهای ارز و سکه گرایش پیدا کرده اما بعضی نیز نظرشان بر این است که نقدینگی در بازار وجود دارد ولی تردید در مصرف این نقدینگی زیاد است.
در مجموع با توجه به این شرایط دیروز شمش فولاد خوزستان با قیمت پایه پیشنهادی یک هزار و ۵۱۲ تومان ۱۷ هزار تن معامله شد، میلگرد فولاد خراسان با قیمت یک هزار و ۷۶۲ تومان ۱۱ هزار تن در زمان اصلی و ۱۱ هزار تن در زمان مچینگ فروش رفت. میلگرد نطنز هم با قیمت یک هزار و ۷۳۴ تومان ۶۰۰ تن در زمان اصلی و یک هزار و ۴۰۰ تن در زمان مچینگ فروخته شد.
تختال c فولاد هرمزگان هم با قیمت یک هزار و ۱۰۰ تومان ۴ هزار تن در زمان اصلی و ۶ هزار تن در زمان مچینگ فروش رفت. میلگرد فولاد آذربایجان با قیمت یک هزار و ۷۶۲ تومان عرضه شد؛ اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت. تیرآهن جهان فولاد غرب هم با قیمت یک هزار و ۶۷۰ تومان عرضه اما معامله نشد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.