نگاهی به پردازنده Exynos 5 Octa

ممتازنیوز:

Samsung-Octa-Logo-Mash

یکی از محصولاتی که این روزها توجهات زیادی را به سمت خود جلب نموده، پردازنده Exynos 5 Octa سامسونگ است، پروسسوری که در رویداد CES 2013 توسط سامسونگ رونمایی شد. این تراشه جدید سامسونگ براساس فرآیند ۲۸ نانومتری تولید شده است (یعنی حدود ۵۰۰۰ برابر باریک تر از یک تار موی انسان).

این تراشه از چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی ARM Cortex A15 و چهار هسته ۱.۲ گیگاهرتزی Cortex A7 تشکیل شده است. پس از نظر فنی این پردازنده دارای هشت هسته می باشد، همانطور که در نام این پردازنده هم مشخص است (Exynos 5 Octa). اما از این هشت هسته تنها ۴ هسته می توانند در یک زمان فعال باشند.

در پردازنده Samsung Exynos 5 Octa از جی پی یو Mali استفاده نشده، بلکه سامسونگ از یک جی پی یو PowerVR SGX-544MP3 در این پردازنده استفاده کرده که میتواند حدود ۲ برابر SGX-543MP4 که در آیپد ۳ وجود دارد، چند ضلعی پردازش کند. همچنین جی پی یو Exynos Octa دارای کلاک اسپید ۵۳۳ مگاهرتزی می باشد که از این نظر مقداری از آیفون ۵ (کلاک اسپید ۲۶۶MHz) و آیپد ۴ (کلاک اسپید ۳۰۰MHz) بالاتر است.

همچنین سامسونگ رسما ادعا کرده که Exynos 5 Octa میتواند تا ۷۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به تراشه Exynos 5 Dual (یک چیپ ۳۲ نانومتری که در نکسوس ۱۰ قرار دارد) داشته باشد.

Big.Little-logo

در این پردازنده از معماری ARM big.LITTLE استفاده شده است. حال سئوال اینجاست که ARM big.LITTLE چیست؟ 

big.LITTLE در واقع یک تکنولوژی پردازشگر است که شما در سال ۲۰۲۴ احتمالا زیاد درباره آن خواهید شنید. شرکت های سامسونگ، هواوی و بعضی شرکت های دیگر با استفاده از این فن آوری چیپ های ۸ هسته ای خود را طراحی می کنند. هیچ شکی وجود ندارد که بسیاری این پردازنده ها را ۸ هسته ای می خوانند، نامی که همانطور که عنوان شد از لحاظ فنی هم درست است، ضمن اینکه از دید مردم ۸ بسیار بهتر از ۴ می باشد. اما اگر اینگونه فکر کنیم که هسته های این پردازنده می توانند همزمان (هر ۸ هسته) برروی یک وظیفه کار کنند شما اشتباه می کنید و از این نظر می بایست آن را ۴ هسته ای خواند، چرا که حداکثر ۴ هسته آن می توانند با هم کار کنند.

big.LITTLE هشت هسته را به دو بخش ۴ هسته ای تقسیم می کند. یک بخش بزرگ و یک بخش کوچک (همانطور که از آن هم مشخص است، بزرگ، کوچک) و کارها را براساس نوع آنها به یکی از این بخش ها واگذار می کند، البته بخشی که برای انجام آن کار یا وظیفه کارآمدتر است.

پس آنچه در مورد این پردازنده سامسونگ می بایست گفت این است که از نظر فنی، عددی،نوشتاری و عرف این محصول یک پروسسور ۸ هسته ای است، اما اگر در مورد عملکرد آن بخواهیم صحبت کنیم هیچوقت بیشتر از ۴ هسته آن فعال نخواهد بود. این موضوع که شما این پردازنده را ۴ یا ۸ هسته ای بخوانید به شما بستگی دارد، اما از دید کارشناسان سخت افزار این تراشه هشت هسته ای است.

ubergizmo


PCWAR.COM | News and Reviews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.