نگاهی به پنجمین شب از جشنواره موسیقی فجر 

پنجمین شب از جشنواره موسیقی فجر با روی صحنه رفتن ۱۳ اجرا به کار خود پایان داد. اجراهایی که برخی از آنها با طعم انتقاد و البته اظهار امیدواری برای داشتن جشنواره‌ای پرشورتر در سال‌های آینده همراه شدند. در این شب همچنین گروه حاضر در بخش کودک جشنواره به روی سن رفت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، شامگاه دوشنبه (۲۸ بهمن ماه) و در پنجمین شب رسمی از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، ۱۲ گروه اجرای خود را به روی صحنه برد.

تالار وحدت میزبان گروه ودا و ارکستر چکاوک بود، تالار رودکی اجرای گروه «هوران» و «کوارتت خلیج فارس» را در برنامه داشت و فرهنگسرای نیاوران نیز از گروهای «نغمه گردان»، «همنوازان وداد» و «همنوازان فاخته» میزبانی کرد. همچنین در سالن سوره گروه‌های «آیشم»، «کادوس» و «برگزیدگان جشنواره جوان» به روی صحنه رفتند. برج آزادی همچون شب‌های گذشته یک گروه تلفیقی و گروه «شیمشک» را میزبانی کرد. میلاد نمایشگاه نیز دو سانس خود را به کنسرت آرون افشار اختصاص داده بود.

از سفر به خطه شمال کشور تا نمایش استعدادهای جوان

در شبی که گذشت سالن «سوره» سفری داشت به شمال کشور از مازندران تا تالش؛ دو اجرای نیمه‌وقت که هر دو فضایی شاد را برای مخاطبان رقم زدند. بخش اول این اجرا را گروه آیشم و بخش دوم را گروه کادوس برعهده داشت. 

هر کدام از این دو گروه سال‌ها برای زنده نگه داشتن موسیقی خطه شمال کشور تلاش کرده‌اند. گروه آیشم به سرپرستی ژاله احمدی حدود سه سال قبل با رویکرد اجرای موسیقی بومی مازندران شروع به فعالیت کرد. همچنین گروه کادوس تالش که در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد، ضمن احیای سازهای کهن تالش مثل تنبوره، در کشورهای متعددی همچون روسیه، بلاروس، آذربایجان و ارمنستان به اجرای موسیقی تالش پرداخته است.

در بخش دوم سالن سوره که این شب‌ها به اجراهای موسیقی نواحی اختصاص دارد، از نوجوانان برگزیده بخش موسیقی دستگاهی جشنواره موسیقی جوان میزبانی کرد. جوانانی که تلاش کردند با یک اجرای گروهی استعداد خود را به نمایش بگذارند. 

شب انتقادی تالار وحدت 

اما پنجمین شب از جشنواره موسیقی فجر با طعم انتقاد همراه بود. شب گذشته گروه کوبه‌ای و آوازی آموزشگاه ودا در حالی روی صحنه رفت که سودابه سالم، سرپرست این گروه در پایان اجرا از جای خالی حرکات موزون ابراز تاسف کرد. او همچنین با انتقاد از عملکرد صداوسیما و آموزش و پرورش در آموزش کودکان ایرانی، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف کشور را هم حق همه آنها دانست.

در این اجرا صندلی‌های تالار وحدت نسبت به دیگر سانس‌ها کمی شلوغ‌تر بود و صندلی‌های خالی به ندرت به چشم می‌خورد.

در سانس دوم تالار وحدت گروه چکاوک به سرپرستی رضا شایسته و خوانندگی مجید حسین‌خانی و سروش مظفری به روی صحنه رفت. در این اجرا رضا شایسته در سخنانی کوتاه خطاب به حاضران در سالن اظهار کرد که جشنواره موسیقی فجر امسال مورد بی‌مهری قرار گرفته است و خیلی از دوستان ما امسال در جشنواره حضور ندارند. امیدوارم که دیگر شاهد این اتفاقات ناگوار نباشیم و جشنواره سال بعد همچون گذشته پر رونق‌تر برگزار شود.

یکی از قطعات این اجرا به تمام جان‌باختگان حوادث اخیر کشور تقدیم شد.

تالار رودکی؛ قطعه‌های اهدایی و صندلی‌های خالی

تالار رودکی در شب پنجم جشنواره موسیقی فجر امسال سالن خود را به گروه موسیقی هوران به رهبری بهروز قهاری و خوانندگی بامداد فلاحتی اختصاص داد؛ اجرایی که بخش دوم آن پرشورتر برگزار و مورد استقبال واقع شد.

تاخیر حدودا ۱۰ دقیقه‌ای این اجرا باعث شد تا مدیر اجرایی جشنواره که دلیل این تاخیر را عنوان نکرد، ضمن عذرخواهی حاضران را به شکیبایی دعوت کند. در نهایت اعضای گروه هوران با تاخیری حدود ۳۰ دقیقه‌ای به روی صحنه حاضر شدند. در بخش نخست این اجرا که تمام اعضای گروه حضور نداشتند قطعاتی نواخته شد؛ اما قطعات اجرا شده بخش دوم که با حضور تمام اعضای گروه برگزار شد با استقبال خوبی از سوی حاضران در سالن همراه بود.  

در این اجرا نیز همچون بسیاری دیگر از اجراهای شب‌های گذشته جشنواره موسیقی امسال، قطعه‌ای به جان‌باختگان و داغدیدگان سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین تقدیم شد. بر همین اساس قطعه معروف «از خون جوانان وطن لاله دمیده» به عنوان آخرین قطعه این اجرا که با هم‌خوانی حاضران در سالن همراه بود، به یاد جان‌باختگان این سانحه تلخ نواخته شد.

همچنین در این اجرا قطعه‌ای به مادران تقدیم شد و قطعه دیگری نیز به یاد نورعلی تابنده نواخته شد.

سانس دوم تالار رودکی نیز به اجرای گروه کوارتت زهی خلیج فارس اختصاص داشت. در این اجرا که در دو بخش و با حضور شاهین فرهت (دبیر جشنواره) به روی صحنه رفت، سه قطعه کمیتاس مینیاتور برلی کوارتت زهی، کوارتت شماره ۳ از رضا کهریزی و کوارتت شماره ۴ در دومینور از لودویگ وان بتهوون نواخته شد. این اجرا با صندلی‌های خالی زیادی برگزار شد. 

سالنی پر از گروه‌های سنی مختلف

در بخش پاپ سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز شب گذشته آرون افشار در دو سانس اجرا داشت. سالن این کنسرت برخلاف روزهای نخست جشنواره، پُر شده بود.

از نکات قابل توجه در این اجرا حضور گروه‌های سنی متفاوت از کودک تا مسن بود و آرون افشار نیز از این موضوع ابراز خرسندی کرد که افراد با خانواده‌هایشان در این اجرا حضور پیدا کرده‌اند. 

همچنین آرون افشار در اجرای خود از یک آهنگ جدید رونمایی کرد و در اجرای شب گذشته خود تاکید کرد که تا همیشه آهنگ مادر را اجرا می‌کند.  

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تا دو شب دیگر برقرار است و پس از آن در روز یکم اسفند ماه مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.