نگاهی تازه به سریال Game Of Thrones بازی تاج و تخت

Game Of Thrones یا بازی تاج و تخت، سریالی امریکایی است که ژانری حماسی تاریخی داشته و بیش از ۲۰ میلیون بیننده دارد. داستان فیلم در سرزمین‌های خیالی وستروس و اسیوس اتفاق می‌افتد و موضوع آن جنگ قدرت میان اشراف‌زادگان هفت اقلیم و تلاش آن‌ها برای تصاحب تخت آهنین پادشاهی است. در حال حاضر این سریال در ایران نیز، طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد و صحبت‌ها و تحلیل‌هایی پیرامون آن صورت گرفته است. به همین بهانه در این یادداشت به بعد دیگری از این سریال توجه شده و به جای تمرکز بر جنگ و کشتارهایی که در سریال رخ می‌دهد  به درس‌های دیگری که از آن می‌توان بیاموزیم، پرداخته شده است.

۱- به هیچ‌کس بدهکار نباش.
یکی از دیالوگ‌های معروف لنسترها در این سریال جمله‌ی «یک لنستر همیشه بدهی خود را پرداخت می‌کند» است که یکی از درس‌هایی است که می‌توان از سریال بازی تاج و تخت آموخت. تیریون لنستر و افرادش از این قانون برای توجیه قتل‌های‌شان استفاده ‌می‌کند. اما شما نیز می‌توانید از این قانون برای کار خود استفاده کنید.
برای مثال اگر شما تاجر باشید و بخواهید سودتان را افزایش دهید باید همیشه بدهی‌های خود را پرداخت کنید. اگر بدهی‌هایتان را پرداخت نکنید آن‌ها روی هم جمع شده و شما در سراشیب سقوط قرار می‌گیرید چون دیگر شرکای‌تان نمی‌توانند به شما اعتماد کنند. از سوی دیگر اگر حقوق کارمندان‌تان را پرداخت نکنید آن‌ها با علاقه کارشان را انجام نمی‌دهند. رقبای تجاری‌تان منتظر چنین اتفاقاتی هستند تا کارمندان و شرکای‌تان را استخدام کرده و از این طریق به رازهای تجاری شما نیز پی می‌برند.
پس همیشه بدهی‌هایتان را پرداخت کنید؛ در این صورت همه می‌توانند به شما اعتماد کرده و تمایل دارند با شما کار کنند.
۲- از مشکلات نترسید.
تیریون یا لیتل‌فینگر در سریال می‌گوید «شورش، چاله نیست بلکه نردبان است.» بهترین زمان، زمانی است که مشکلات بروز می‌کنند زیرا مجبور می‌شوید بیش‌تر تلاش کنید و در این مسیر چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت. در این زمان‌های باید سریع‌تر عمل کنید و شجاعانه تصمیم بگیرید. از اتفاقات بد نترسید، از آن‌ها به عنوان فرصت استفاده کنید و با تلاش موانع را از سر راه بردارید.
۳- اگر موقعیت‌تان را به عنوان رهبر استحکام نبخشید، بر لایه‌ی نازکی از یخ نشسته‌اید.
شما به عنوان مدیر باید الهام‌بخش کارمندان و شرکای‌تان باشید. مدیران موفق هرگز مجبور نیستند بگویند آن‌ها رئیس هستند همانطور که افراد محترم نمی‌گویند «به من احترام بگذار.» در بازی تاج و تخت، لنسترها (هر کسی که بگوید من شاه هستم؛ شاه واقعی نیست) مانند فرمانروا رفتار می‌کنند و همه نیز به عنوان فرمانروا آن‌ها را پذیرفته‌اند. در زندگی واقعی، شما به عنوان مدیر باید مانند رئیس عمل کنید، تصمیمات درست بگیرید، هدفمند باشید و هرگز مرز‌ها را از بین نبرید. اگر به این شیوه عمل کنید به عنوان مدیر، قدرت و احترام را به دست می‌آورید.
۴- از صحبت کردن نترسید.
تیریون لنستر درس بزرگی به کسانی که به تازگی کاری را شروع کرده‌اند می‌دهد: ممکن است او را گاهی جدی نگیرند اما این مسئله مانع از بیان عقایدش نمی‌شود. هنگامی که کاری را شروع می‌کنید دوست دارید پیشرفت کنید و همه شما را به عنوان فردی موفق بشناسند برای دستیابی به این آرزو باید جسور باشید و افکارتان را بیان کنید. از صحبت کردن و به زبان آوردن عقاید و نظرات‌تان نترسید و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

۵- عادلانه رفتار کنید.
سراسر سریال بازی تاج و تخت پر از رهبران ظالمی است که به همه به ویژه اطرافیان‌شان ترس را القا می‌کنند به جز دِنریس. دنریس زن جوان بلوندی که به خاطر مهربانیش، در میان مردم محبوب می‌شود. در دنیای واقعی نیز اینچنین است: هرگز ظالم نباشید. اگر می‌خواهید مردم به شما احترام گذاشته و به حرف‌هایتان توجه کنند، ظلم وبی‌عدالتی راه مناسبی برای این کار نیست.
برای مثال در دنیای تجارت هرگز دیگران را نترسانید و برای گرفتن قراردادها هرگز توانایی‌هایتان را دست کم نگیرید، به این شیوه در درازمدت دوستان و شرکای مورداعتمادی به دست می‌آورید. همچنین به نظرات دیگران گوش کنید؛ اگر این کار را انجام ندهید به عنوان فردی منفور شناخته می‌شوید. جافری باراتیان در بازی تاج و تخت نمونه‌ای از حاکمی ظالم است که در سریال می‌توانید تاثیر رفتارها و کارهای ظالمانه‌اش را ببینید.
۶- هرگز زیر قول‌تان نزنید.
همیشه به ویژه در تجارت، قول دادن بسیار مقدس است. هنگامی که قول‌تان را بشکنید اعتبارتان را از دست می‌دهید و بدون اعتبار نمی‌توانید به کارتان در دنیای تجارت ادامه بدهید. زمانیکه اعتبارتان را از دست بدهید کسب دوباره‌ی اعتبار تقریبا غیرممکن است پس سعی کنید هرگز قول‌تان را نشکنید. در سریال بازی تاج و تخت چه کسی این درس را به ما می‌دهد؟ راب استارک که قول می‌دهد با یکی از دختران فری ازدواج کند اما کاملا فراموش کرد و همه‌ی ما عواقب خونین شکستن قولش را در سریال می‌بینیم.
در پایان آخرین درس بازی تاج و تخت: زمستان در راه است!
«زمستان در راه است» در این سریال فقط به این معنا نیست که لباس‌های زمستانی را آماده کنید بلکه می‌خواهند به ما نشان دهند آینده‌نگر باشیم و با یادگیری آخرین تکنولوژی‌ها همیشه به روز باشیم. هر چه زودتر به روز شویم بهتر است. اگر در تابستان «کت زمستانی» خود را آماده کنید می‌توانید با فرا رسیدن «زمستان» در هر کاری موفق شوید.

۰ دیدگاه ۷ بازدید ۱

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.