نگاهی متفاوت به “گیاهان” در فصل سرما

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سرمازدگی زمانی بدتر می گردد که “گیاهان” در معرض نور خورشید قرار بگیرند زیرا یخ زدگی آنها به سرعت از بین می رود و بدین شکل دیواره سلولهایشان تخریب می گردد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران زمستان سرد و بخصوص سرمازدگی سبب یخ زدن آب در سلولهای گیاهی می گردد و به دیواره سلول صدمه می زند.

گیاهان یخ زده به راحتی قابل تشخیص اند، رشد آنها دچار نقص شده و برگهایشان پیچ خورده و سیاه می گردد. سرمازدگی زمانی بدتر می گردد که گیاهان در معرض نور خورشید قرار بگیرند زیرا یخ زدگی آنها به سرعت از بین می رود و بدین شکل دیواره سلولهایشان تخریب می گردد.

حتی” گیاهان” پرطاقت و گیان هان سبز نیز در سرمای شدید که خاک یخ می زند آسیب می بینند. زیرا ریشه ها نخواهد توانست آب را بالا بکشند و گیاه از کمبود رطوبت می میرد.

برای کاهش اثرات مضر سرما برای گیاهان انجام اقدامات زیر بی تآثیر نیست :

از نگهداری گیاهان طلایی رنگ یا چند رنگ که معمولاً ظریف و کم طاقت اند، اجتناب کنید.

گیاهانی را انتخاب کنید که در محل زندگی شما تا حد قابل قبولی محکم و پرطاقت باشند.

از کودهای شیمیایی غنی شده با نیتروژن بسیار استفاده نکنید زیرا سبب می گردد گیاه شیره بسیاری تولید کند که در اوایل و اواخر سال گیاه را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

گونه های گیاهی حساس تر را در جای سرپوشیده قرار دهید. مانند زیر درختان و بوته های بزرگ و در مقابل دیوارها. در طول زمستان به آنها مقداری گرما بدهید و محافظت کنید.

گیاهان با غنچه یا شاخه های جوان را در قسمتهای شرقی باغچه نکارید.

شاخه های قدیمی گیاهان حساس را در فصل سرما هرس نکنید تا قسمتهای مرکزی و جوان گیاه از یخ زدگی در امان بمانند. اگر گیاه در پاییز هرس شده باشد احتمال آسیب دیدن آن در سرمازدگی هست.

گیاهان ظریف تر باید در گلدان نگهداری شوند تا در موقع هوای بد بشود آنها را جابجا کرد.

گیاه یخ زده را در معرض نورخورشید قرار ندهید، اگر نمی توان آن را جابجا کرد، رویش را با پلاستیک سیاهی بپوشانید تا نور نبیند.

شاخه های درختان بزرگ و بوته ها را تکان دهید تا برف نشسته روی آن بریزد و وزن برف سبب تغییر شکل شاخه ها نشود.

گیاهان آسیب دیده را با کود مناسب تغذیه کنید و گیاهان جوانتر را حتما در گلخانه نگهداری کنید زیرا بسرعت آغاز به جوانه زدن می کنند و در معرض هوای سرد زودتر سرما زده خواهند شد


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.