نگاهی پیرامون انتخابات مصر

*محمد ایرانی

به آسانی قابل حدس وگمان بود که بدلیل تشتت و پراکندگی نامزدهای جریان اسلام گرا وتقسیم آرا بین نامزدهای آنان شانس بیشتر نامزد جریان مقابل یعنی نماینده حامیان رژیم سابق افزایش یابد. امروزهر دو گروه برای مرحله دوم انتخابات درحال برنامه ریزی و پخت وپز سیاسی هستند.
۱ – کمترکسی انتظار داشت آرای حاصله در پایان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر بین دونامزد اول و دوم یعنی آقای محمد مرسی نماینده اخوان المسلمین و سپهبد بازنشسته آقای احمد شفیق نماینده حامیان رژیم گذشته تا این حد به هم نزدیک باشد(محمد مرسی فقط ۲۶۰هزار رآی بیشتر کسب کرده است). البته قبل از برگزاری انتخابات اظهارات وپیش بینی های زیادی از سوی جهات مختلف سیاسی و حزبی در داخل مصر وخارج آن صورت گرفت که نوعاً مبتنی بر عدم تطبیق شرایط انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات پارلمانی اخیربود که جریان اسلامی ۷۵% کرسی ها را کسب کرده بود. این پیش بینی ها عموماً حکایت از کاهش میزان رأی حاصله اخوانی ها داشت. به آسانی قابل حدس وگمان بود که بدلیل تشتت و پراکندگی نامزدهای جریان اسلام گرا علی الخصوص جداشدن عبدالمنعم ابوالفتوح این چهره کهنه کار و قدیمی اخوان از بدنه این تشکیلات و نامزدی مستقل وی وپس ازآن خط خوردن چهره شاخص ومشهور اخوانی ها یعنی خیرت الشاطر از لیست کاندیداها توسط شورای عالی انتخابات همگی حکایت از تقسیم آرا دربین نامزدهای جریان اسلامی وبه تبع آن شانس بیشتر نامزد جریان مقابل یعنی نماینده حامیان رژیم سابق را داشت. جریان اسلامی در واقع همان اشتباهی را مرتکب شد که جریان اصلاح طلب خودمان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ مرتکب شد وبا ارائه چند نامزد شانس خود را برای پیروزی ازدست داد. جریان اسلامی در مصر می توانست از تجربه سال ۸۴ ایران خودمان بهره بگیرد وامروز تا این حد نگران پیروزی نامزد مخالفان نباشد.
۲ – هر دو گروه برای مرحله دوم انتخابات درحال برنامه ریزی و پخت وپز سیاسی هستند. به نظر می رسد نظامی ها برای فضا سازی مناسب جهت کسب آرای بیشتر احمد شفیق در دور دوم، درپی اعتماد سازی و ارائه امتیازاتی سیاسی به جامعه مصر بوده تا غیرمستقیم بخشی از این جامعه را تشویق و ترغیب نمایند که از نامزد مورد عنایت آن ها یعنی احمد شفیق حمایت کنند. درهمین چارچوب شورای عالی نظامی در اقدامی ناگهانی حالت اضطراری و شرایط فوق العاده کشور را پس از گذشت سی سال لغو کرد وبه حالت عادی درآورد. این که چرا دراین شرایط پیچیده داخلی نظامیان دست به این اقدام اصلاحاتی زدند جای سؤال است. به طور اصولی لغو حالت فوق العاده می بایست پس از پایان دور دوم انتخابات و تعیین رئیس جمهور اعلام می شد چرا که هنوز احتمال درگیری و رویارویی واغتشاش بین مردم ونظامیان دراین روزها وجود دارد. به عبارت دیگر اوضاع داخلی مساعد نیست ودلیلی منطقی برای برداشتن حالت فوق العاده وجود ندارد. نظامیان ظاهراًً در صدد القای این موضوع به رای دهندگان دور دوم انتخابات هستند که در صورت انتخاب احمد شفیق شرایط سیاسی باز هم بازتر خواهد شد.
۳ – اعلام حکم دادگاه حسنی مبارک در این وضعیت پیچیده نیز مزید برافزایش بحران داخلی درمصر گردیده است. اعلام رأی دادگاه که انقلابیون را به خشم آورده به مثابه شمشیر دو دم است که هم می تواند برانسجام بیشتر صفوف انقلابی ها وبهبود شرایط آقای محمد مرسی نماینده اخوان المسلمین در دوم انتخابات بیانجامد وکار را یکسره کند وهم می تواند سایر گروه ها وخانواده های حامی مبارک ونیز جریانات ساکت را که تاکنون خاموش بوده اند با طرح شعارهای عاطفی، انسان دوستانه ومتمدنانه به سود نظامیان واحمد شفیق وارد صحنه کند.
درکنار این دیدگاه، تسریع در محاکمه واعلام رأی دادگاه مبارک قبل از انتخابات می تواند با این تحلیل انجام شده باشد که در صورت برنده شدن نهایی “محمد مرسی” وحاکمیت اسلامی ها برسرنوشت مصر، دستگاه قضایی که قضات عالی آن مربوط به دوره گذشته هستند پرونده مبارک و خانواده اورا محترمانه بسته وتا انتخاب رئیس جمهور ازاین مرحله عبور کرده باشند.

*سفیر اسبق ایران در اردن

برای مشاهدۀ صفحۀ وبلاگ محمد ایرانی در خبرآنلاین اینجا را کلیک کنید

۲۶۳۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.