نگاهی گذرا به آنتی ویروس ها

۰۹م اسفند ،

نرم افزارهای آنتی ویروس اختصاصاً برای دفاع از سیستم ها در برابر تهدیدهای ویروسها طراحی و نوشته می شوند.

به گزارش خبرنگار اورژانس IT باشگاه خبرنگاران؛ متخصصان امنیتی پیشنهاد به استفاده از آنتی ویروس می کنند زیرا آنتی ویروس از رایانه شما نه تنها در برابر ویروسها بلکه در برابر انواع بدافزارها نیز محافظت می کند. در واقع آنتی ویروس یک برنامه کامپیوتری است که برای مرور فایلها و تشخیص و حذف ویروسها و دیگر بدافزارها از آن استفاده می گردد.

در حالت کلی آنتی ویروس ها از دو تکنیک اصلی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند:
روش مبتنی بر کد: در این روش با استفاده از یک دیکشنری ویروس که حاوی امضای ویروسهای شناخته شده است، احتمال وجود ویروسهای شناخته شده در فایلها مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند.

روش مبتنی بر رفتار: در این روش هدف شناسایی رفتارهای مشکوک هر برنامه کامپیوتری است، زیرا احتمال دارد رفتار مذکور نشان دهنده یک آلودگی ویروسی باشد.
اغلب آنتی ویروسهای تجاری از هر دو روش فوق ولی با تأکید بر روی امضای ویروس، استفاده می کنند.

روش مبتنی بر رفتار: در این روش هدف شناسایی رفتارهای مشکوک هر برنامه کامپیوتری است، زیرا احتمال دارد رفتار مذکور نشان دهنده یک آلودگی ویروسی باشد.
اغلب آنتی ویروسهای تجاری از هر دو روش فوق ولی با تأکید بر روی امضای ویروس، استفاده می کنند.

مهم ترین خصوصیت ویروس¸ قدرت تکثیر آن است¸که این عمل بدون اطلاع واختیار کاربر انجام می گیرد ویروس ها برای تکثیر نیاز به یک برنامه اجرایی دارند یعنی بیشتر ویروس ها در فایل های اجرایی جای می گیرند وآنها را آلوده می کنند و کم تر ویروسی پیدا می گردد که در یک فایل غیر اجرایی جای بگیرد وبتواند ازآن طریق تکثیر شود. در واقع یک ویروس کامپیوتری عبارتست ا ز تعدادی ”کدهای کوچک “که به کدهای یک برنامه بزرگ چسبیده اند وزمانی که برنامه بزرگ اجرامی شود این کد های چسبنده با روشهایی ویژه به برنا مه های دیگر که در جای دیگر قرار دارند , متصل می شوند و با اجرای مداوم برنامه ها ویروس خود را به برنامه های بسیارتری می چسباند و به این ترتیب تکثیر می گردد . یک ویروس کامپیوتری می توانداز فایلی به فایل دیگر واز یک دیسک به دیسک دیگر و از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل شود.

کار اصلی آنتی ویروس ها محافظت از فایلها وعکسهای شخصی در مقابل سرقت و نفوذ هکرها از طریق اینترنت ،جلوگیری از نفوذ ویروسها و تروجان ها و کرمها و برنامه های مخرب ،پیشگیری از نفوذ سارقان اینترنتی وکاهش قابل توجه هزینه های تعمیر و نگهداری و پشتیبانی کامپیوترها و شبکه های خانگی و سازمانها است.

خیلی از ویروسها و برنامه های مخرب منابع سیستم را جهت استفاده اهداف خرابکارانه خود اشغال می کنند. به طور مثال قسمتی از رم وهارد دستگاه را اشغال می کنند که به خودی خود سرعت سیستم و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهند وعمرمفید قطعات مذکور در بعضی مواقع بعلت درگیر بودن مداوم به نصف کاهش پیدا میکند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.