نگاه آمریکا به تحولات مصر

روزنامه ‘الشعب’ چاپ قاهره روز دوشنبه در گزارشی نوشت: سیاستهای مداخله جویانه آمریکا در قبال مصر در دوران روسای جمهوری گذشته این کشور ؛ زمینه ای را فراهم ساخت تا واشنگتن از قاهره به عنوان اجرا کننده طرحهای راهبردی خود در منطقه یاد کند .

در آخرین گزارشی که کارشناسان آمریکایی در امور مصر برای کنگره این کشور تهیه کردند؛ بر لزوم پایبندی قاهره به قراردادهای به اصطلاح صلح با رژیم صهیونیستی اشاره شده است.

در این گزارش که کنگره آمریکا از آن استقبال کرده با اشاره به شخصیت ‘محمد مرسی’ رییس جمهوری جدید مصر آمده است که وی باید به حساسیت آمریکا در مساله رژیم اسراییل را مورد توجه قرار دهد .

از این گزارش چنین بر می آید که حفظ امنیت رژیم اسراییل در سیاست راهبردی و منطقه ای آمریکا در اولویت قرار دارد .

‘هیلاری کلینتون’ وزیر خارجه آمریکا در آخرین سفر خود به مصر مقامات این کشور را به پایبندی به توافقنامه ‘ کمپ دیوید ‘ تشویق کرده بود .

کارشناسان سیاسی مصر این دیدگاه آمریکا را مداخله مستقیم در امور داخلی کشورشان تلقی کرده و تاکید کردند که آمریکا تنها امنیت منطقه ای رژیم اسراییل را در نظر دارد .

گزارشگران کنگره آمریکا همچنین با استقبال از تسلط شورای نظامی بر اوضاع سیاسی مصر افزود که دادگاههایی که قضات آن وابسته به این شورا هستند ؛ توانستند حوزه اختیارات رییس جمهوری را محدود کنند که این امر برای سیاست آمریکا نسبت به قاهره نقطه عطفی به نظر می رسد.

تقویت جایگاه شورای نظامی در میان مردم ؛ تلاش برای کاهش محبوبیت گروههای اسلامگرا و کاهش حجم تظاهرکنندگان از جمله سیاستهایی است که واشنگتن در قبال مصر در پیش گرفته است .

بر اساس ارزیابی های کنگره آمریکا ؛ تعامل ‘اخوان المسلمین’ و گروههای اسلامی با شورای نظامی مصر نیاز به ۱۰ سال زمان دارد . در این مدت نحوه برخورد این دو ارگان در شرایط قرار خواهد گرفت که مناسب خواسته های غرب خواهد بود .

در این گزارش از ناخرسندی آمریکا از رفتار شورای نظامی در مصر سخن به میان آمده و ‘حسین طنطاوی’ رییس این شورا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است .

آمریکا سالانه بیش از ۳/۱ میلیارد دلار کمک نظامی به مصر در برنامه کمکهای خارجی خود دارد و به اعتقاد کنگره ؛ به منظور تقویت جایگاه واشنگتن در این کشور ؛ ارتباط با شورای نظامی مصر در هر شرایط باید ادامه داشته باشد.

به نظر گزارشگران کنگره آمریکا ؛ به دلیل نداشتن رهبری در صفوف تظاهرکنندگان و مخالفان مصر؛ نقش آنان در این کشور در حال کمرنگ شدن است؛ اما نقش سیاستمدارن کهنه کار در حال تقویت می باشد؛ موضوعی که برای واشنگتن مطلوب و قابل قبول است .

گزارش کنگره آمریکا به تلاش سفارت رژیم صهیونیستی در اعمال نفوذ در تحولات سیاسی مصر اشاره کرده و افزود: این سفارت در ماههای اخیر فعالیت خود را در قاهره و برخی شهرهای مهم مصر افزایش داده است .

آنچه که سیاستمداران آمریکایی را بیش از هر زمان دیگر نگران کرده ؛ عقب نشینی مصر از میانجیگری بین اسراییلی ها و فلسطینیان است که اعضا کنگره آمریکا بر حفظ این جایگاه تاکید دارند .

همچنین یکی از بزرگترین نگرانی های رژیم صهیونیستی تغییر در رویکرد اسلامگراهای مصر نسبت به موضوع فلسطین و اعلام وحدت ملی میان مصر و فلسطین است که این مساله در راهبرد سیاسی آمریکا نسبت به اسراییل در تناقض آشکار قرار دارد .

خاروم**۱۳۸۵**۱۶۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۳۰۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.