نگاه مقایسه ای به تولید روغن زیتون در ایران و جهان

۰۲م آذر ،

توسعه کشاورزی مکانیزه در واحد سطح میزان تولید زیتون و فراور ده های آن را در کشور افزایش می دهد.

داوود یار محمدی کارشناس کشاورزی در خصوص تولید روغن زیتون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت:بر اساس آخرین آمارهای رسمی انتشار یافته از سوی وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون میزان تولید روغن زیتون در کشور بالغ بر ۷ تا ۸ هزار تن  و میزان تولید کنسرو زیتون در کشور حدود ۱۲ هزار تن در سال است.
یار محمدی به مقایسه تولید ایران و دیگر کشورهای جهان پرداخت و گفت:آمار تولید روغن زیتون در ایران حاکی از آن است که ایران جایگاه مناسبی در این عرصه ندارد.
گفتنی است که اسپانیا با تولید سالانه بیش از۸۸۰ هزار تن روغن زیتون جایگاه اول را در این عرصه  دارد .همچنین بر اساس این آمار  سرانه مصرف روغن زیتون در ایران ۳۰۰ گرم است که در کشور های دیگر این میزان بین ۱۰ تا ۱۵ کیلو متغییر است .
این کارشناس کشاورزی ادامه داد:از هر ۶ کیلو گرم دانه زیتون تنها ۱ کیلو گرم روغن زیتون به دست می آیدکه این امر خود دلیل آن است که روغن زیتون بالاتر از دانه زیتون به فروش برسد.
وی به ویژه گیهای منحصر به فرد زیتون اشاره کرد  و گفت:زیتون یکی از محصولاتی است که نسبت به شرایط آب و هوایی مقاوم است.
همچنین آفت پذیر نیست که همین امتیاز  ورود زیتون را به بخشهای دیگر کشور فراهم می کند.
یار محمدی در پایان گفت:از آنجایی که زیتون ازجمله محصولاتی است که بعد از تولید دارای قابلیت فراونی بالایی است به همین دلیل باید با توسعه کشاورزی مکانیزه در این بخش تولید زیتون و فراورده های ان را در واحد سطح افزایش داد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.