نگذاریم این هنر بمیرد

هنرمندان پیشکسوت و بی‌بدیل موسیقی نواحی ایران در حالی یکی یکی از میان ما می‌روند که هنوز آرشیو کاملی از موسیقی آنها در دست نداریم.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، موسیقی نواحی ایران همان موسیقی است که پژوهشگران از آن به عنوان هنر بی‌جانشین یاد می‌کنند و بارها تاکید کردند که نگذاریم این هنر بمیرد.

258-9.jpg

طی چند سال گذشته مسئولان موسیقی جشنواره‌هایی برای این موسیقی برگزار کردند تا بتوانند نواهای دل‌‌انگیز ایرانی را زنده نگه دارند اما بر این جشنواره‌ها چه می ‌گذرد که هرچند سال یک بار دیگر خبری از آنها نیست؟

***

برجشنواره موسیقی نواحی زنان ایران چه‌ گذشت؟

نخستین جشنواره موسیقی نواحی زنان ایران، سال ۸۲ به دبیری هوشنگ جاوید در تالار اندیشه حوزه هنری برپا شد، این جشنواره به همت امور مشارکت زنان ریاست جمهوری و مرکز موسیقی حوزه هنری برپا شد که با بشارت خوانی بانوان یزد در منقبت حضرت فاطمه زهرا (س) افتتاح شد.

در این جشنواره ۶۶ هنرمند درقالب ۱۳ گروه موسیقایی از استان های مختلف کشور به ارایه موسیقی نواحی پرداختند.

این جشنواره، توجه ویژه به موسیقی خاص زنان ایران در دو بخش سازی و آوازی داشت که منحصرا برای بانوان برگزار می‌شد و این در حالی بود که جشنواره بسیار مورد توجه بانوان استان‌های خراسان، کهگیلویه و بویراحمد، بختیاری، گلستان، یزد، آذربایجان، کردستان و ایل گرایلی قرار گرفته بود.

دومین جشنواره موسیقی بومی زنان نواحی ایران با حضور گروههای موسیقی بانوان در سال ۸۳ نیز به کار خود ادامه داد. در این جشنواره برای اولین بار دو زن عرب در زمینه «مقتل خوانی» به اجرای برنامه پرداختند.

همچنین گروه‌هایی از کرمان آوازهای قالیباف خانه را اجرا کردند و از بلوچستان نیز یکی از بهترین خوانندگان قوم بلوچ به نام « رجموک نصرتی » آوازهای ظهیرک را اجرا کرد.

سال ۸۴ دیگر خبری از این جشنواره نبود و معلوم نشد چقدر از نوای موسیقی زنان ایران به ثبت رسید؟!

***

چه بر سر جشنواره موسیقی نواحی ایران آمد؟

سال گذشته هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با تاخیری قریب به هفت سال به دبیری جهانگیر نصر اشرفی برگزار شد و این در حالی بود که دبیری دوره ‌های قبل جشنواره را محمدرضا درویشی بر‌عهده داشت.

۱۸۲هنرمند از اقصی نقاط کشور شامل ۷ گروه اجرایی، ۹ سخنران و ۵۳ هنرمند و میهمان از کشورهای دیگر در این جشنواره حضور پیدا کردند و در نهایت بیست نوبت اجرا در تهران و شش نوبت در کرمان برای این جشنواره تدارک دیده شد.

با ارزیابی خبرنگار ایسنا از هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره آنها معتقد بودند که ناگفته‌هایشان باز هم ناگفته ماند و دوره هفتم جشنواره موسیقی نواحی ایران بیشتر شبیه یک رفع تکلیف بود.

اکنون یعنی در سال ۹۱ جشنواره موسیقی نواحی ایران با تاخیری سه ماهه روبروست و مدیر دفتر موسیقی درباره این تاخیر به ایسنا گفت: دبیرخانه هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با یک رویکرد جدید فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد.

او ادامه داد: در حال حاضر تلاش می‌کنیم رئوس فعالیت‌هایمان را مشخص کرده و به زودی در یک کنفرانس مطبوعاتی جزئیات را اعلام خواهیم کرد.

میرزمانی درباره زمان برگزاری جشنواره نیز اظهار کرد: فکر می‌کنم جشنواره تا اواسط مرداد ماه سال جاری شکل بگیرد و تا کنون در این زمینه جلسات متعددی داشتیم و اهداف جشنواره را پی‌ریزی کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر موسیقی اضافه کرد: استان‌هایی که قرار است در هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت داشته باشند، مشخص شده‌اند و برای به نتیجه رسیدن و ثمر بخش بودن جشنواره یک برنامه‌ریزی پنج ساله برای ساختار اصلی در نظر گرفتیم .

او افزود: مجموعه رویکردهای ما طی پنج سال پیاده خواهند شد و از محمدرضا درویشی تشکر می‌کنم که دبیری این جشنواره را پذیرفت.

میرزمانی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد تا هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به عنوان یک جشنواره موثر در حوزه موسیقی برگزار شود.

این درحالی است که هنوز خبری از برگزاری این جشنواره به گوش نمی‌رسد.

***

کسی از «نغمه‌های ایرانی» خبر دارد؟

در اردیبهشت سال جاری از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد، گروه‌های موسیقی نواحی ایران هر هفته در تالار رودکی اجرا داشته باشند.

کامران همت‌پور به عنوان دبیر برنامه «نغمه‌های ایرانی» انتخاب شد و در این رابطه به ایسنا گفت: برنامه اجرای گروه‌های موسیقی را تا ماه مبارک رمضان بسته‌ایم و ۲۰ گروه نیز تا آخر سال در رزرو هستند.

اما او در گفتگوی جدیش مطرح کرد: احتمال لغو این برنامه‌های هفتگی نیز وجود دارد و دلیلش عدم تسویه حساب بنیاد رودکی با گروه‌های موسیقی است.

***

جشنواره «نواها و آواها» نیز که پیش از این قرار بود از سوی دفتر موسیقی در ماه مبارک رمضان برگزار شود،‌ لغو شد.

کامران همت‌پور- دبیر این جشنواره – گفت: این برنامه قرار بود هفته اول ماه مبارک رمضان با شرکت گروه‌های موسیقی نواحی ایران برگزار شود که از سوی دفتر موسیقی به هفته دوم ماه موکول شد، اما اکنون خبر لغو این جشنواره را به من داده‌اند.

او ادامه داد: این جشنواره قرار بود به مدت ۱۴ شب در تالار وحدت به اجرای برنامه بپردازد و گروه‌هایی از خراسان شمالی و جنوبی‌، گرگان‌، آذربایجان‌، هرمزگان‌، سیستان و بلوچستان‌، کرمانشاه‌، کردستان‌ و… به این جشنواره دعوت شده بودند.

***

گفته می‌شود دلیل لغو جشنواره «نواها و آواها» عدم تصویب بودجه در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چنین جشنواره‌ای است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.