نگرانی از سیر صعودی بهای گندم، ذرت و شکر

همزمان با صعود قیمت های جهانی مواد غذایی در بازارهای جهانی،‌ نگرانی ها از احتمال بروز بحران غذایی همانند آنچه در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ صورت گرفت، رو به افزایش نهاده است/قیمت جهانی گندم در بازارهای جهانی طی یک ماه اخیر با رشد ۴۲ درصدی مواجه شده است.

اقتصادآنلاین/گروه بین الملل:
همزمان با صعود قیمت های جهانی مواد غذایی در بازارهای جهانی،‌ نگرانی ها از شدت گرفتن افزایش قیمت ها و احتمال بروز بحران غذایی همانند آنچه در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ صورت گرفت، رو به افزایش نهاده است. رشد فزاینده قیمت مواد غذایی در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ موجب وقوع تنشهای اجتماعی گسترده ای در کشورهای فقیر و در حال توسعه شد. یکی از عوامل اصلی پیشی گرفتن تقاضای مواد غذایی نسبت به عرضه و در نتیجه سیر صعودی قیمت مواد غذایی، بروز خشکسالی در آمریکا است؛ چرا که آمریکا با بی سابقه ترین خشکسالی از سال ۱۹۵۶ میلادی روبرو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، قیمت جهانی محصولات کشاورزی در جهان طی یک ماه اخیر از سیر صعودی برخوردار بوده است. قیمت جهانی گندم در بازارهای جهانی طی یک ماه اخیر با رشد ۴۲ درصدی به ۹۳۸ دلار برای هر بوشل در روز ۲۱ جولای رسیده است. در همین حال قیمت جهانی ذرت با رشد ۳۹ درصدی طی این دوره به ۸۱۹ دلار برای هر بوشل رسیده است. قیمت جهنی شکر نیز با افزایش ۱۴ درصدی به ۵۲۸ دلار برای هر تن و قیمت جهانی برنج نیز با رشد حدود ۶ درصدی به ۳۴۳ دلار برای هر تن رسیده است.

در عین حال کارشناسان پیش بینی می کنند که روند صعودی قیمت محصولات کشاورزی در ماه جولای همچنان ادامه خواهد یافت.

اما با وجود سیر صعودی قیمت مواد غذایی در جهان، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) اعلام کرد به رغم خشکسالی در آمریکا و افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در بازارهای بین المللی، جهان هنوز با بحران در زمینه غذا و محصولات کشاورزی، شبیه آنچه که در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی اتفاق افتاد، روبرو نشده است. فائو همچنین اعلام کرده است، بروز خشکسالی بی سابقه در آمریکا به یک نگرانی مهم جهانی تبدیل شده است.
در همین رابطه، به گزارش رویترز، عباسیان یکی از کارشناس ارشد فائو در این باره تاکید کرده است، افزایش تولید برنج و گندم و افزایش عرضه در بازارهای جهانی نشانگر این واقعیت است که جهان هنوز با شرایط حساس و بحرانی پنج سال پیش روبرو نشده است. عواملی مثل رشد فزاینده قیمت انرژی و استفاده چشمگیر از مجصولات کشاورژزی برای تولید انرژی های جدید تاثیر زیادی در افزایش قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۰۸ میلادی داشته است. این مساله منجر به وقوع تنشهای اجتماعی شدیدی در مصر کامرون و هاییتی شد. از نظر این کارشناس فائو، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی به خوبی شرایط بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی جهان را زیر نظر دارد و هنوز خیلی زود است که بگوییم جهان با بحران مواد غذایی روبرو است. در زمینه تولید برنج هیچ مشکلی وجود ندارد. این مساله برای امنیت غذایی میلیونها نفر در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد. وی در عین حال تأکید کرده است، ما به شدت نگران روند صعودی قیمت محصولات کشاورزی هستیم. این مساله به نگرانی عمده و مهم ما تبدیل شده است.

اکنون و با توجه به سیر صعودی قیمت محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی به ویژه گندم و ذرت، سوال اینجاست که آیا جهان به سمت یک بحران دیگر در زمینه تأمین مواد غذایی به پیش می رود؟

سیر تحولات قیمت محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی طی یک ماه اخیر: 

    قیمت در ۲۱ ژوئن قیمت در ۲۱ جولای تغییرات تغییرات
کالا واحد دلار دلار دلار درصد 
گندم بوشل ۶۶۰ ۹۳۸ +۲۷۸ ۴۲٫۱۸%+
ذرت بوشل ۵۹۰ ۸۱۹ +۲۲۹ ۳۸٫۸۱%+
شکر تن ۴۶۳ ۵۲۸ +۶۵ ۱۴٫۰۵%+
برنج تن ۳۲۴ ۳۴۳ +۱۹ ۵٫۷۱%+

نمودار یک ماهه قیمت گندم در بازارهای جهانی

نمودار یک ماهه قیمت ذرت در بازارهای جهانی

نمودار یک ماهه قیمت شکر در بازارهای جهانی

نمودار یک ماهه قیمت برنج در بازارهای جهانی


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.