نگرانی از فعال شدن مجدد دلالان در بازار خودرو

۰۸اردیبهشت،

مدیرکل دفتر صنایع ماشین ‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورتی که قیمت تازه خودروهای داخلی کمتر از نرخ‌های بازار تعیین شود، مجددا فضا برای فعالیت دلالان و واسطه‌ها فراهم خواهد شد.

کیومرث فروتنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: امیدواریم شورای رقابت قیمت تازه خودروهای داخلی را به‌گونه‌ای اعلام کند که سبب شکل‌گیری مجدد فضای واسطه‌گری در بازار خودرو نشود.

وی با بیان این‌که در صورت فعال شدن مجدد دلالان، خودروهای تولیدی باز هم به دست مصرف‌کنندگان واقعی نخواهد رسید، خاطرنشان کرد: در آن شرایط هر تعداد خودرویی که با قیمت‌های رسمی تولید و عرضه شود توسط دلالان جمع‌آوری شده و با قیمت‌های بالاتری در بازار عرضه خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین ‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: چند ماه پیش در نتیجه چنین وضعیتی بود که پیشنهاد کردیم قیمت کارخانه‌ای خودروها براساس قیمت‌های تجاری و در نزدیکی نرخ‌های بازار تعیین شود تا با از بین رفتن رانت موجود، زمینه فعالیت دلالان از بین رود.

وی افزود: در همان زمان پیش‌بینی می‌کردیم که با اجرایی شدن این پیشنهاد بازار خودرو مقداری با تلاطم مواجه شود اما مطمئن بودیم که پس از مدتی بازار به ثبات رسیده و با خروج دلالان از این حوزه و واقعی شدن میزان تقاضا، قیمت تجاری خودروها نیز تعدیل خواهد شد.

فروتنی در پاسخ به اینکه آیا به نظر شما خودرو کالایی انحصاری است که شورای رقابت باید قیمت آنرا تعیین کند؟ اظهار کرد: البته طبق قانون مرجعی وجود دارد که باید دربارهٔ انحصاری بودن یا نبودن کالاها نظر دهد با این حال نظر شخصی بنده این است که در هر کالایی اگر قدرت انتخاب برای مصرف کننده وجود داشته باشد نمی‌توان گفت که انحصاری است.

وی خاطرنشان کرد: درست است که ایران خودرو و سایپا بخش اعظم بازار خودرو را در اختیار دارند اما با توجه به آزاد بودن واردات و فعالیت سایر شرکتهای خودروسازی، خودرو کالایی انحصاری محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.