نگرانی درباره مقاومت دارویی آنفلوآنزای جدید پرندگان در چین

سلامت > بیماری– ممتازنیوز:
مقاومت گونه جدید آنفلوآنزای پرندگان که تا به حال ۳۶ نفر را در چین کشته است، برای اولین بار نسبت داروی تامیفلو ثابت شده است، تحولی که دانشمندان می‌گویند نگران‌کننده است.

به گزارش رویترز ویروس H7N9 در سه بیمار از ۱۴ بیماری که به طور کامل بوسیله پزشکان در شانگهای و هنگ کنگ مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نسبت به این داروی رایج ضد آنفلوآنزای ساخت شرکت داروسازی روش مقاوم بوده است.

تامیفلو که به صورت قرص تجویز می‌شود به گروهی از داروها تعلق دارد که “مهارکننده‌های نورآمینیداز” نامیده می‌شوند و در حال حاضر تنها گزینه شناخته‌شده درمانی برای آنفلوآنزای پرندگان است. داروی استنشاقی رلنزا ساخت شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین نیز به همین گروه دارویی تعلق دارد.

به گفته پژوهشگران در یک بیمار به نظر می‌رسد جهش ژنتیکی که باعث مقاومت به دارو شده است پس از بروز عفونت رخ داده است، و احتمالا در نتیجه درمان با تامیفلو بوده است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که دارو ممکن است آغازگر ایجاد مقاومت در ویروس بوده باشد.

این پژوهشگران در مقاله‌ای در جورنال پزشکی لنست که سه‌شنبه ۲۸ مه منتشر شد، می‌نویسند: “بروز به ظاهر آسان مقاومت نسبت به داروی ضدویروسی در ویروس‌های نوع A/ زیرنوع H7N9 نگران‌کننده است؛ این موضوع باید به دقت تحت نظر باشد و در طرح‌های آینده برای مقابله با همه‌گیری جهانی در نظر گرفته شود.”

بررسی‌های ژنتیکی پیشین نگرانی‌هایی درباره بروز مقاومت دارویی برانگیخته بود، اما این برای اولین بار است که وجود مقاومت در موارد بالینی مستند می‌شود.

تامیفلو در اغلب ۱۴ بیمار مورد بررسی به طور موفقبت‌آمیزی میزان ویروس یافت شده در نمونه‌های برداشته از حلق کاهش داده و به بهبودی بالینی کمک کرده بود. اما دارو در سه بیمار که حال‌شان به شدت وخیم شده بود، هیچ اثری بر میزان ویروس یافت شده در نمونه‌های حلقی نگذاشته بود.

سخنگوی شرکت داروسازی روش مستقر در سوئیس اعلام کرد که میزان مقاومت به تامیفلو در کل جهان پایین باقی مانده است، اما افزود این شرکت موضوع مقاومت دارویی را “بسیار جدی” می‌گیرد و با مقامات بهداشتی برای تحت نظر گرفتن موقعیت همکاری دارد.

تا به حال ۱۳۱ مورد شناخته شده ابتلا به ویروس H7N9 از ماه فوریه به بعد از چین گزارش شده است، اما به گفته سازمان جهانی بهداشت از ابتدای ماه مه به بعد موارد جدید بیماری شناسایی نشده است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.