نگرانی مرغداران از کاهش تولید/تولیدکنندگان زیر ریل وزارت صنعت و کشاورزی

هدایت اصغری گفت: متاسفانه دولت با عدم بها دادن به تشکلهای بخش خصوصی، نه تنها باعث ایجاد انحصار در فضای اقتصادی واحدهای تولیدی شده بلکه باعث بروز رانتها و انحصارگرایی در این حوزه شده است.

 وی با اعلام اینکه در حال حاضر واحدهای تولیدی مرغ در وضعیت فاجعه آمیزی قرار دارند، اظهار داشت: درحال حاضر واحدهای مرغداری مجبور هستند برای تهیه نهادهای اولیه خود مراحلی گوناگونی را پشت سر بگذارند تا بتوانند محصول مورد نیاز واحدهای مرغداری خود را تهیه کنند.

 اصغری با بیان اینکه تولیدکنندگان برای بدست آوردن کنجاله سویا مبادرت به پیش خرید به صورت میان مدت و بلند مدت میکنند اظهار داشت: این امر باعث شده که نتوانند از ظرفیتهای موجود خود به نحو مطلوبی استفاده کنند.

 وی تصریح کرد: برای برون رفت از وضعیت فعلی دولت باید ظرفیتهای لازم را در بخش خصوصی به کار گیرد.

عضو ارشد انجمن صنفی گوشت مرغ کشور با بیان اینکه در حال حاضر صنعت طیور به بازارهای مصرف جدید نیاز دارد اظهار داشت: کشور از سال ۸۲ نیازی به واردات گوشت مرغ ندارد و در حال حاضر نیز، صنعت طیور با مازاد تولید مرغ مواجه است.

 مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن تولید مرغ کشور در سال گذشته را بیش از یک میلیون و ۶۰۵ هزار تن اعلام کرد و بیان داشت: در مورد تخم مرغ نیز بیش از یک میلیون تن در سال گذشته تولید شده و نیاز کشور در حال حاضر بین ۷۵۰ تا ۷۸۰ هزار تن است.

 وی با بیان اینکه احتمال کاهش این میزان تولید در حوزه مرغ گوشتی و تخم مرغ وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت نهادههای کشاورزی و جوجه یک روزه و همچنین شرایط نابسامان بازار و عدم تعادل در عرضه و تقاضا و همچنین نبود بازارهای جدید، احتمال کاهش تولید وجود دارد.

 اصغری، درخصوص موازی کاری بین بخش صنعت و بخش کشاورزی و اختلافهای موجود میان دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، بیان داشت: متاسفانه به دلیل اینکه وظایف این وزارت خانهها درحوزه تولید و بازاریابی کاملا تعریف نشده، این امر باعث سردر گمی بسیاری از تولیدکنندگان به ویژه واحدهای مرغداری و گوشتی کشور شده است.

 به گفته وی باید وظایف بخش توزیع را در تنظیم بازار نیز بر عهده وزارت کشاورزی گذاشته شود تا بدین وسیله مشکلاتی که حوزه تولید و بازاریابی به وجود آمده است از بین برود.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.