نگرانی وزارت بهداشت از بازگشت موج دوم ایدز

۲۷خردادماه،

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از خطر بازگشت موج دوم HIV / ایدز در کشور، گفت: اجرای گسترده و جامع برنامه‌های کاهش آسیب همچنان لازم است.

دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر لزوم تقویت برنامه‌های کاهش آسیب HIV / ایدز در کشور، گفت: مطالعاتی که در جهت رصد برنامه‌های کنترل HIV / ایدز در کشور انجام می‌دهیم، پیام‌ها و اخطارهایی را به همراه دارند و بر اساس نتیجه این مطالعات، می‌توانیم عملکرد برنامه کشوری و همچنین پاسخ ملی به HIV / ایدز را ارزیابی کنیم. همچنین بر اساس این مطالعات می توان پیش‌بینی کرد که مسیر حرکت اپیدمی HIV / ایدز در آینده چگونه خواهد بود تا مداخلات بر اساس آن طراحی شود.

خطر وقوع موج سوم ایدز و بازگشت موج دوم این بیماری

وی افزود: آنچه که امروز برای برنامه کنترل HIV / ایدز در کشور مطرح است در دو جمله خلاصه می‌شود؛ خطر وقوع موج سوم ایدز و همچنین بازگشت موج دوم این بیماری.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت به شعله‌ور شدن اپیدمی HIV / ایدز در اواخر دهه ۷۰ میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر و همچنین زندانیان اشاره کرد و گفت: در آن زمان خوشبختانه برنامه‌های کاهش آسیب به صورت جامع و گسترده در کشور آغاز شد و به دنبال آن عملکرد خوبی نیز از سوی تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران تمام سازمان‌ها در این زمینه به وجود آمد.

کاهش رشد شتابان شیوع HIV در مصرف کنندگان تزریقی مواد در اواخر دهه ۸۰

صداقت در این باره افزود: مجموعه این اقدامات سبب شد تا تمام سازمان‌ها به اجرای برنامه‌های کاهش آسیب اقدام کنند و به دنبال آن کاهش رشد شتابان شیوع HIV / ایدز میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر و زندانیان در اواخر دهه ۸۰ را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی طبیعی بود که اپیدمی این بیماری این بار از جایی دیگر خود را نشان دهد و به این ترتیب بود که انتقال از طریق ارتباطات جنسی و همچنین افزایش ابتلای زنان به این بیماری پیش‌بینی می شد.

خطر وقوع موج سوم ایدز به دنبال افزایش شیوع مصرف مواد روانگردان

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت به شیوع مصرف مواد روان‌گردان و صنعتی به عنوان تهدیدی برای وقوع خطر موج سوم HIV/ایدز اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر متاسفانه با افزایش شیوع مصرف مواد روان‌گردان و صنعتی مواجه شدیم و این موضوع سبب شد که خطر وقوع موج سوم HIV / ایدز را در کشور داشته باشیم؛ بحثی که مدت‌هاست آن را مطرح می‌کنیم.

نگرانی وزارت بهداشت از خطر بازگشت موج دوم ایدز در کشور

صداقت همچنین دربارهٔ خطر بازگشت موج دوم HIV / ایدز در کشور نیز گفت: برنامه‌های کاهش آسیب چه در جامعه و چه در زندان‌ها که راه‌اندازی مراکز گذری و همچنین مراکز درمان اعتیاد (آنچه که به عنوان درمان با متادون معروف است) را شامل می‌شود با موفقیت همراه بود. با توجه به موفقیت ایجاد شده در اواخر دهه ۸۰، نگرانیم که مسوولان امر تصور کنند این موج و بحران را پشت سر گذاشته‌ایم و به دنبال آن برنامه‌های کاهش آسیب را کمرنگ‌تر از قبل دنبال کنند.

موتور اپیدمی ایدز؛ همچنان میان مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر

اجرای گسترده برنامه های کاهش آسیب همچنان لازم است

وی تاکید کرد: مطالعات پیمایشی متعدد نشان می‌دهند که موتور اپیدمی HIV / ایدز همچنان در بین مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر است. بر این اساس تاکیدمان به سازمان‌های ذی‌ربط به ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، بهزیستی و همچنین وزارت بهداشت آن است که برنامه‌های کاهش آسیب نه تنها با کیفیت قبل، بلکه بسیار گسترده‌تر و جامع‌تر باید دنبال شود تا با خطر بازگشت موج دوم این بیماری مواجه نشویم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: معتقدیم ستاد مبارزه با مواد مخدر باید همچون قبل در زمینه اجرای برنامه‌های کاهش آسیب فعالانه در صحنه حضور داشته باشد و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط نیز باید کمک کنند تا با خطر بازگشت موج دوم بیماری مواجه نشویم.

روش های پیشگیری از ابتلا به ایدز کدامند؟

صداقت با تاکید بر آنکه پیشگیری از ابتلا به HIV / ایدز بسیار ساده است، ادامه داد: ابتلا به HIV / ایدز از طریق دو رفتار پرخطر شامل استفاده از وسایل مشترک در اعتیاد تزریقی مواد مخدر و همچنین ارتباطات جنسی محافظت نشده، ایجاد می‌شود. بر این اساس پرهیز از این دو رفتار می‌تواند این اطمینان را در فرد ایجاد کند که به این بیماری مبتلا نشده است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سراسر کشور، گفت: این مراکز به صورت تلفنی و همچنین حضوری، پاسخگوی سوالات و یا انجام مشاوره‌های مورد لزوم می باشند. این مراکز تحت نظر معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور فعالند. شماره تلفن این مراکز از طریق اطلاعات ۱۱۸ قابل دسترس است.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.