نگهداری از فرش دستباف

نگهداری از فرش دستباف

قوانین و دستورات ساده برای نگهداری فرش دستباف را به شیوه ای ساده بیان خواهیم کرد.
به یاد داشته باشید که قوانین زیر در مورد فرش های مصرفی می باشد و لازم است در مورد فرش های عتیقه با کارشناسان خبره مکباف مشورت شود:
۱. اولین قانون اینکه سطحی زیر فرش باید صاف، خشک و بدون گرد و خاک باشد. این موارد فرش را می پوساند.
۲. هرگز فرش را بر روی سطح گچی یا خاکی یا آهکی پهن نکنید.
۳. پیشنهاد می شود فرش را روی لاستیک و یا فرش دیگری پهن نکنید.
۴. هنگام نظافت فرش بهتر است پنجره ها باز باشد تا گرد و خاک ناشی از نظافت دوباره روی فرش بر نگردد.
۵. درز های لا به لای سنگ فرش، سرامیک و یا موزاییک سطحی که فرش بر روی آن پهن می شود نباید خالی باشد زیرا مخفیگاه خوبی برای رشد بید خواهد بود.
۶. به منظور جلوگیری از بیدخوردگی پشت فرش دستباف می توانید از مقداری پودر نفتالین یا نگزالت و یا مواد گیاهی مانند تنباکو بگذارید. در استفاده از این موارد زیاده روی نکنید.
۷. چنانچه فرش دچار بید خوردگی شد. ابتدا باید سطحی که فرش روی آن قرار دارد را کنترل و تمیز نمود سپس نقاط بید خورده حتما باید ترمیم شوند تا هنگام شستشو قسمتهای کنار بید خوردگی آسیب نبینند.
۸. دلیل بیدخوردگی پشم های ضد عفونی نشده، هوای شرجی و مرطوب و نگهداری فرش در محل های سربسته و متروک و یا عدم توجه و نظافت فرش است.
۹. فرش در طول زمان استفاده باید شستشو شود. البته با روش هایی که در مقالات بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.
۱۰. در صورتیکه خودتان در نظر دارید فرش را شستشو کنید، اول آنرا کاملا تکان داده و گرد و غبار آنرا بگیرید و بعد شستشو را شروع کنید.
۱۱٫ فرشهایی که مورد استفاده قرار می گیرند باید قبل از فرسوده و نخ نما شدن تعمیر شوند.
۱۲. تنها فرش های معتبر است که امکان شستشو با آب و صابون را دارد، اگر فرشی که در آن از رنگهای شیمیایی استفاده شده است را می شویید امکان مخلوط شدن رنگها وجود دارد. لذا در مورد اینگونه فرشها با فروشنده مشورت کنید.
۱۳- هر چند وقت یکبار فرش سر و ته شود که به یک اندازه پا خورده و در معرض سایش قرار گیرد . اگر مجبور هستید قسمتی از فرش را زیر درها قرار دهید، درب را طوری تنظیم کنید که هنگام چرخش با فرش تماس نداشته باشد. این عامل موجب پوسیده شدن فرش می شود.
۱۴. اگر آب روی فرش ریخت باید از فرش گرفته شود و آن قسمت کاملا خشک شود.
۱۵- فرش ها نیز بعضا در روی موکت های صاف یا سنگ و موزائیک و سرامیک کف اطاق بر اثر پاخوردن جا به جا می شوند. به منظور ممانعت از این مورد می توانید از آسترهای اسفنج مانند یا شبکه های توری لاستیکی استفاده کرد.

نگهداری از فرش دستباف

۱۷. از گذاردن مستقیم نوک تیز پایه صندلی، مبل و یا میز بر روی فرش خودداری نمایید. در این موارد از زیر پایه های چوبی و یا پلاستیکی ساخته شده استفاده کنید.
۱۸. از تابش نور مستقیم آفتاب بر روی فرش جلوگیری کنید. استفاده از رو فرشی یا پارچه بر روی فرش یا پرده ضخیم و یا کرکره جلوی پنجره می تواند مفید باشد.
۱۹. برای یکنواخت ماندن سطوح فرش دستبف بهتر است هر شش ماه یک بار فرش سروته شود.
۲۰. از گذاردن گلدان و یا درختچه بر روی فرش یا کنار آن جلوگیری کنید. اغلب پوسیدگی فرش ها ناشی از آب های اضافی پای گلدان ها است.
۲۱. در نقاطی که آب و هوای آن گرم و مرطوب می باشد بهتر است از فرش های تمام پشم استفاده شود.

آدرس مقاله در سایت منبع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.