نگویید آیلتس دارم، بگویید آیلتس چند دارم !

تصور غلطی بین عوام وجود دارد و این اصطلاح باب شده که می گویند: «آیلتس دارم»، «تافل دارم». در صورتی که داشتن این مدرک اصلا مهم نیست. چیزی که در اینجا اهمیت دارد، نمره ای است که در این آزمون داوطلب دریافت می کند.

 

«آیلتس» مدرکی است که این روزها خیلی از ایرانی ها متقاضی دریافتش هستند؛ عده ای هم برای اینکه مدرکی به مدرک های خود اضافه کنند. در این چند سال اخیر آزمون های آیلتس از طریق سه موسسه که یکی از آنها سفارت استرالیا استو از طریق آیلتس تهران ۱۰ سالی می شود که آزمون را برگزار می کند.

دومین موسسه دانشگاه آزاد اسلامی است که به نمایندگی سفارت استرالیا در شهرهای تهران، رشت و کرمانشاه از داوطلبان آیلتس امتحان می گیرد و همچنین سومین موسسه سازمان سنجش است که تا اسفند سال ۹۰ از طریق «اینترنشنال هوس لندن» با نام آیلتس ایران، آزمون ها را برگزار می کرد اما بعد از این تاریخ، به خاطر یکسری مشکلات از اردیبهشت ۹۱ این آزمون از طریق موسسه «عصر دین و دانش» برگزار شد.

هزینه شرکت در آزمون آیلتس بعد از گران شدن دلار خیلی بالا رفت. تا قبل از گران شدن دلار کسی که می خواست در آزمون آیلتس شرکت کند می توانست با مبلغی در حدود ۲۵۰ هزار تومان ثبت نام کند؛ اما در حال حاضر باید ۴۵۰ هزار تومان برای هر آزمون بپردازد. بهروز غفاریان، دو دهه ای می شود که مشغول به تدریس زبان انگلیسی است و داوطلبان دریافت مدرک آیلتس و تافل را برای آزمون آماده می کند.

با او در خصوص اینکه آیلتس چیست و چه مراحلی را باید گذراند تا بتوان در آزمون آیلتس موفق بود و اینکه چه کسانی داشتن این مدرک را برای خود لازم می دانند، صحبت کردیم و در این گزارش از اطلاعات ایشان بهره بردیم.

آیلتس، آزمون مهارت سنجی زبان انگلیسی، برای کسانی است که می خواهند مدرک بین المللی زبان انگلیسی داشته باشند. البته لازم است به یک نکته مهم اشاره کنیم که متاسفانه تصور غلطی بین عوام وجود دارد و این اصطلاح باب شده که می گویند: «آیلتس دارم»، «تافل دارم». در صورتی که داشتن این مدرک اصلا مهم نیست. یک نفر می تواند در آزمون آیلتس یا تافل ثبت نام کند و تنها کاغذ سفید تحویل دهد، در آخر به او مدرک تافل یا آیلتس خواهند داد. منتهی چیزی که در اینجا اهمیت دارد، نمره ای است که در این آزمون داوطلب دریافت می کند. برای همین باید بگویند: «آیلتس چند دارم» مثلا ۶ یا ۷٫

 

پرسش و پاسخ :

در سالهای اخیر با توجه به رشد روز نفوذ زبان انگلیسی در مجامع جهانی و بالا رفتن تقاضا برای شرکت در آزمون های بین المللی  زبان انگلیسی، همواره این سوال در ذهن متقاضیان شرکت در این آزمون ها مطرح بوده که ؛ “تفاوت عمده ی آزمون های بین المللی آیلتس و تافل چیست؟” و اهمیت این آزمون ها برای دانشجویان از چه رو است؟

در این بخش نگاهی جامع به تفاوت های عمده ی آزمون های بین المللی آیلتس و تافل خواهیم داشت.

IELTS
آزمون آیلتس (International English Language Testing System) جهت سنجش میزان آمادگی داوطلبان برای ادامه تحصیل، فراگیـری مهارتهـای تخصصـی و یـا کار و اقامـت در کشـورهـایانگلیسی زبان طراحی شـده است. اکثر دانشگاههاى دنیا (بخصوص کشورهاى انگلیسى زبان) ارائه مدرک IELTS را بعنوان یکى از مهمترین شروط پذیرش دانشجویان مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا قید کرده اند. این آزمون مشترکاً از سوى ۳ سازمان معتبر
IELTS Australia – Cambridge – British Council طراحى و توسط نمایندگى‌ها در بیش از ۲۷۰ مرکز مختلف در بیش از ۱۱۰ کشور جهان برگزار مى شود.سالانه حدود یک و نیم میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند.

TOEFL
آزمون تافل (Test of English as a Foreign Language) بعنوان مهمترین و معتبرترین تست سنجش دانش زبان در دنیا مطرح است و بکار گرفته مى شود و یک آزمون جـامع زبان انگلیسی است که بـرای ورود به بیش از ۴۴۰۰ کالج و دانشگاه در ایالات متحده و کانادا، و دیـگر بخشهـای جهان، مورد نیـاز می‌باشد. همچنیـن افراد غیر بومی که دارای مشاغل حرفه‌ای می‌باشند، بـرای ادامه فعالیتهای حرفه‌ایشان در آمریکا و کانادا مرتباً به یک رتبه تافل نیاز دارند.
.
.
تافل و آیلتس چه تفاوت عمده ای دارند؟
تافل آزمونی است که توانایی داوطلب را در درک و کاربرد انگلیسی امریکایی می سنجد اما در آزمون آیلتس، انگلیسی به عنوان زبان بین المللی سنجیده می شود و بنابراین به عنوان مثال، در قسمت سنجش مهارت شنیدن از لهجه های مختلف انگلیسی استفاده می شود و نه فقط یک لهجه خاص.
.
.
آیا این آزمون ها فقط برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان است؟
در بیشتر موارد بلی، اما برای موارد دیگری مانند مهاجرت به کشور های کانادا و استرالیا آزمون آیلتس ضروری است و برای دریافت بورسیه های تحصیلی، استخدام در مراکز دولتی و یا شرکت های بازرگانی ممکن است کسب حد نصاب امتیاز در تافل از شما خواسته شود.
.
.
آیا تافل فقط برای ورورد به دانشگاه های آمریکا معتبر است؟
خیر. بنا به وب سایت رسمی ای. تی. اس، (E.T.S) شش هزار موسسه در ۱۱۰ کشور دنیا و تقریبا تمام دانشگاه های انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا برای پذیرش، اعطای بورس تحصیلی، و فارغ التحصیلی نمرات تافل را ملاک قرار می دهند. سایت رسمی ایلتس هم آمار و ارقام مشابهی را در خصوص مقبولیت آیلتس ذکر می کند.
.
.
اعتبار آزمون ها چه مدت است؟
نتایج هر کدام از آزمون های ایلتس و تافل به مدت دو سال اعتبار دارند.
.
.
آزمون آیلتس چند نوع است؟
این آزمون در دو نوع مختلف موجود می‌باشد:
آکادمیک (Academic) و عمومی (General Training)
افرادی که قصد تکمیل تحصیلات خود در دانشگاههای انگلیسی زبان را دارند (کارشناسی به بالا) باید از نوع آکادمیک این آزمون، و افرادی که به منظور گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت فنی و حرفه‌ای، اخذ دیپلم، کار و یا اقامت قصد سفـر به کشورهـای انگلیسی زبان را دارند، می‌توانند از نوع عمومی این آزمون استفاده کنند.
.
.

آیا آزمون تافل هم دارای انواع مختلف است؟
بلی، اما تفاوت آزمون های تافل بیشتر در نحوه برگزاری آن هاست. ابتدا آزمون تافل به صورت کاغذی (PBT) بود و داوطلبان جواب پرسش ها را با مداد روی روی پاسخنامه علامت می زدند. با پیشرفت تکنولوژی، تافل به صورت کامپیوتری (CBT) هم رایج شد. اما امروز فقط به صورت های کاغذی (PBT) و اینترنتی (IBT) برگزار می شود. مقیاس نمره در هر کدام از این آزمون ها متفاوت است.
.
.

سیستم نمره دهى و نتایج IELTS
نتایج امتحان حدود ۲ هفته بعد از امتحان اعلام مى شود. فرم اعلام نتایج شامل ۵ نمره متفاوت است (۴ نمره مربوط به هریک از ۴ بخش آزمون است و یک نمره کل که معدل آن ۴ نمره است).
امتیاز نمرات امتحان IELTS از ۱ تا ۹ را شامل مى شود.
امتیاز ۱ به مفهوم آن است که داوطلب شرکت کننده فاقد توانمندى استفاده از زبان انگلیسى می باشد و امتیاز ۹ به مفهوم آن است که داوطلب داراى توانمندى بکارگیرى زبان همانند یک فرد انگلیسى زبان تحصیلکرده مى باشد.
هریک از مهارتهاى چهارگانه بطور جداگانه از ۱ تا ۹ امتیاز دهى شده و در نهایت معدل از ۴ مهارت فوق محاسبه و اعلام مى گردد.
.
.

تقاضای تجدید نظر
از تاریخ اول جولای تغییر روشی در چگونگی‌اعتراض به نمرات آیلتس ایجاد خواهد شد.
شرکت‌کنندگان در امتحان آیلتس این فرصت را دارند تا به بخشی یا تمام نمرات کارنامه خود اعتراض کنند. برای این کار لازم است تا در فاصله یک ماه بعد از تاریخ چاپ کارنامه فرم تقاضای تجدید نظر را پر کرده و همراه با اصل کارنامه خود٬ به دفتر امتحان آیلتس ارسال نمایید.
هزینه رسیدگی به اعتراض٬ چه به بخشی از نمرات یا همه آنها٬ ۸۴۰۰۰۰ ریال است که در صورتی که نمره شرکت‌کننده در امتحان بیشتر شود٬ به طور کامل به شرکت‌کننده برگردانده خواهد شد. در صورت افزایش نمره کارنامه جدیدی برای داوطلب صادر خواهد گردید.
.

 

آیلتس چطور نمره گذاری می شود؟

نمره آیلتس از صفر تا ۹ است که معمولا ۶ تا ۷ نمره قابل قبولی به حساب می آید. آزمون آیلتس شامل چهار بخش رایتینگ، لسینینگ، ریدینگ و اسپیکینگ است که متقاضی مدرک آیلتس برای هر کدام از بخش های نام برده نمره ای جداگانه می گیرد و در آخر کارنامه ای دریافت می کند که مدرک آن در همه جای دنیا معتبر است.

سوالات کاملا دقیق، استاندارد و واحد هستند و در دانشگاه کمبریج طرح می شوند. با وجود اینکه هر دو سازمان آیلتس استرالیا و دانشگاه کمبریج مستقل از یکدیگر کار می کنند؛ اما دانشگاه کمبریج طراح سوالات آزمون برای هر دو موسسه است.

آیلتس تنها مربوط به زبان انگلیسی نیست

مثلا زبان فرانسه آزمونی دارد که به نام «تِف» معروف است و اسپانیا آزمونی به نام «سِروان تِس» که مدرک معتبری در همه جای دنیا به حساب می آید. «آیلتس» نیز برای زبان انگلیسی بریتانیایی معتبر است و برای زبان آمریکایی «تافل» در وهله اول اعتبار دارد. البته آیلتس آنقدر ارزش بالایی دارد که مدرک آن نیز برای آمریکا قابل قبول است.

طرفداران آیلتس در ایران

آزمون آیلتس بین المللی است و در همه جای دنیا می توان برای ادامه تحصیل این مدرک معتبر را ارائه کرد. بنابراین هر کس می خواهد در خارج از کشور ادامه تحصیل دهد به عنوان یک شرط لازم، باید نمره آیلتس بالا یعنی بین ۶ تا ۷ را داشته باشد تا بتواند در دانشگاه های خارج از کشور اجازه تحصیل پیدا کند.

گروه دومی که به دنبال این مدرک هستند برای مهاجرت آن را لازم دارند اما در گذشته اینطور نبود و هر کس که می خواست مهاجرت کند یا برای ادامه تحصیل به کشور دیگر برود، آن کشور مدارک را دریافت می کرد و سپس به فرد متقاضی ۶ ماه فرصت می داد تا زبان خود را تقویت کنند اما الان به خاطر بالا رفتن مهاجرت و تقاضا برای ادامه تحصیل، کشور مربوطه به خود اجازه حق انتخاب می دهد.

آیلتس بیزنس خوبی است

این امتحان در ایران آنقدر بیزینس خوبی دارد که گاهی تا ماهی چهار بار هم برگزار می شود. برگزاری آزمون آیلتس قانون خاصی ندارد و بسته به میزان متقاضی آزمون ها در زمانی که خودشان تعیین می کنند برگزار می شود. داوطلب ها در گذشته تا سه ماه بعد از یک آزمون اجازه ثبت نام دوباره را نداشتند اما الان چندین سال است که متقاضی مدرک آیلتس می تواند هر هفته امتحان دهد و محدودیتی برای شرکت در آزمون وجود ندارد اما چون گرفتن کارنامه و جواب امتحان حدود دو هفته طول می کشد بنابراین طبیعتا کسی نمی تواند هر هفته امتحان دهد ولی با فاصله سه تا چهار هفته یکبار می تواند شانس خود را برای گرفتن نمره بهتر امتحان کند. حتی من کسانی را می شناسم که پنج بار هم امتحان داده اند تا نمره دلخواه خود را بگیرند.

معمولا کسانی که می خواهند مدرک آیلتس بگیرند حداقل، دو بار را امتحان می دهند. افرادی که دو بار امتحان می دهند خیلی بیشتر از افرادی هستند که یک بار امتحان می دهند. حتی پنج بار هم داریم اما اخیرا چون مبلغ آزمون ها گران شده متقاضیان سعی می کنند نمره قابل قبول را دریافت کنند.

موسسه های برگزار کننده آیلتس در ایران

تا اسفند ماه سال ۹۰ سازمان سنجش به نمایندگی از «اینترنشنال هوس لندن» اجازه برگزاری آزمون آیلتس را در ایران داشت اما دیگر از تاریخ اردیبهشت سال ۹۱ سازمان سنجش از طریق موسسه «عصر دین و دانش» این آزمون را تقریبا ماهی ۳ بار برگزار می کند که در هر نوبت آن هم حدود ۶۰۰-۵۰۰ نفر شرکت می کنند.

در کنار سازمان سنجش، سفارت استرالیا نیز خود با نام آیلتس تهران آزمون آیلتس را برگزار می کند و دیگری دانشگاه آزاد است که نمایندگی سفارت استرالیا را دارد که به طور متوسط در هر نوبت تا دو هزار نفر شرکت کننده دارد.

سوالات سازمان سنجش و دانشگاه آزاد یکی است و پاسخ نامه کلید دارد و سوالات چه در دانشگاه آزاد، چه سازمان سنجش، چه ترکیه و چه آذربایجان مانند هم هستند. در کل دنیا شش ناحیه برای آزمون آیلتس تعریف شده است؛ برای همین کیفیت سوال و خود سوال یکی است؛ فقط نحوه برگزاری آن فرق دارد.

سوالات یکسری آبجکتیو هستند و یکسری سابجکتیو. آبجکتیو سوالاتی است که کلید دارند مثل ریدینگ و لسینینگ؛ شما باید کلمه را دقیق بگویید تا جواب درست را بدهید اما سوالات سابجکتیو شخص مصحح بر روی نمره تاثیر دارد. سوالاتی مثل اسپیکینگ اگر سوال کننده، برای جوابی که می شنود قانع شود به فرد نمره هفت می دهد در غیر اینصورت نمره ۵/۶؛ هر چند که نمره داده شده قابل اعتراض است، چون صدا ضبط می شود.

همچنین سوالات رایتینگ یکسری اصول دارد. بنابراین چون سوالات یکی است فرقی به لحاظ کیفیت سوالات وجود ندارد و فقط بخش های رایتینگ و اسپیکینگ تا نیم نمره ممکن است اختلاف سلیقه وجود داشته باشد.

آیلتس جنرال و آکادمیک برای مقاصد مختلف است

معمولا کسانی که برای ادامه تحصیل می خواهند به خارج از کشور بروند، یعنی کسانی که مدرک بالای لیسانس تا دکترا دارند. یا کسانی که می خواهند به خارج از ایران مهاجرت کنند. در گذشته مثلا سال ۲۰۰۶ کلاس های برگزاری تافل از آیلتس بیشتر بود چون ارزش آن هم بالاتر بود اما امروز و در این سال ها کلاس های برگزاری آیلتس نسبت به تافل قابل مقایسه نیست و خیلی بیشتر شده است.

رویکرد مردم در درجه اول به سمت مهاجرت و بعد ادامه تحصیل رفته است و آیلتس مدرکی است که روز به روز در دنیا معتبرتر می شود چون دقیق تر است و مهارت ها را با دقت بیشتری می سنجد. علاوه بر این اکثر کشورهای دنیا شرط اول پذیرش را آیلتس گذاشته اند و فقط آمریکا شرط اولیه برای پذیرش را تافل قرار داده. کسانی که می خواهند آیلتس امتحان دهند مقصد خود را مشخص می کنند که می خواهند آیلتس جنرال امتحان دهند یا آیلتس آکادمیک.

چون جنرال برای مهاجرت است و آکادمیک برای مقاصد تحصیلی اهمیت دارد و فرق آنها فقط در ریدینگ و رایتینگ است. البته متقاضیان با ۱۰ درصد تلاش بیشتر می توانند در هر دو امتحان شرکت کنند.

شرایط پذیرش گذشته با امروز فرق داشت

در گذشته تافل فقط برای ادامه تحصیل بود و موضوع مهاجرت چندان مطرح نمی شد. در حال حاضر تعداد افراد نخبه چه برای مهاجرت و چه برای ادامه تحصیل روز به روز افزایش پیدا می کند. برای همین دانشگاه ها و کشورها حق انتخاب دارند و کسانی را انتخاب می کنند که در تافل و آیلتس نیز نمره بالا داشته باشند.

این رویکرد شاید حدود ۱۰ سال است که به شدت افزایش پیدا کرده؛ قبلا فقط کافی بود مدرک ارائه دهند و چند مقاله و اختراع داشته باشند تا پذیرفته شوند. وقتی تعداد مهاجر زیاد می شود کشور مهاجرپذیر به خودش حق انتخاب می دهد که بهترین ها را بپذیرد. برای همین در ایران نیز ۶-۵ سال است که روز به روز داوطلبان آیلتس رو به افزایش است.

مشکلات این روزهای آزمون دهنده های آیلتس

متاسفانه از اسفند ماه سال گذشته به خاطر یکسری مشکلات و جنگ سردی که بین ایران و کشورهای ابرقدرت به وجود آمد، کمی سختگیری در آزمون بالا رفت و علاوه بر آن با گران شدن دلار قیمت آزمون ها نیز دو برابر شد. برخی از داطلبان گله دارند از اینکه هنوز پول آزمون هایی که در اسفند ماه سال گذشته برگزار نشده نتوانسته اند پس بگیرند.

همچنین هنوز هم با برگزاری آزمون از طریق موسسه «عصر دین و دانش» بعضی از آزمون ها کنسل می شود. مانند آزمون هایی که قرار بود در تاریخ های اکتبر و سپتامبر سال جاری برگزار شود و نشد.

علاوه بر این بد نمره دادن های بعضی اساتید موجب شده که خیلی از داوطلب ها به جای اینکه در ایران هزینه کنند و در آخر با نمره ای غیرقابل قبول نتیجه بگیرند به کشورهای همسایه می روند و آزمون می دهند چون می دانند نمره بهتری از آنجا خواهند گرفت.

فعلا هم بورس عزیمت ایرانی ها برای شرکت در آزمون، کشور ارمنستان است که می گویند از همه جا بهتر نمره می دهد. البته این اتفاق چندان خوشایند نخواهد بود و زودتر باید به فکر راه چاره بود.

 

۹۱/۷/۱۸

هفت صبح

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.