نیازمند روش شناسی در بومی سازی علوم انسانی هستیم

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز سه شنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۴۸ شورای تحول ارتقای علوم انسانی این شورا به ریاست ‘غلامعلی حداد عادل’ و با حضور دیگر اعضا برگزار شد.

حداد عادل در این جلسه اظهار داشت: ایران اولین کشوری است که درمسیر تولید علوم انسانی بومی و اسلامی وارد عمل شده و همین کار ما را مشکل کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما در جریان ارتقا و تحول علوم انسانی با نگاه مثبت به کارهای انجام شده و استفاده از دستاودها و تجربیات استفاده می‌کنیم.

حدادعادل بر لزوم استفاده از توان نخبگانی در کشور و گزینش دانشجویان با توجه به معیارهای نخبگانی در راستای تولید علوم انسانی اسلامی تاکید کرد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در این جلسه تاکید کرد: تحول در علوم انسانی نیازمند برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ‘محمد محمدیان’ در تشریح این سه مرحله گفت: مرحله کوتاه مدت شامل پیرایش منابع از مطالب خلاف اسلام، مرحله دوم تدوین سرفصل ها و مرحله سوم هم تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست اظهار داشت: موضوع سامان‌دهی پژوهشگاه‌های فعال در حوزه علوم انسانی که تحت پوشش وزارت علوم قرار دارند و برنامه‌ریزی برای حرکت هماهنگ این پژوهشگاه ها در یک راستا الزامیست.

‘مرتضی نبوی’ ضمن تشریح روند تولید علوم انسانی ادامه داد: هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی و ارزش شناسی مراحل تولید یک علم هستند و باید این روند در تولید علوم انسانی اسلامی با دقت مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در ادامه این جلسه گفت: در موضوع ارتقاء و تحول علوم انسانی مباحث ژورنالیستی از مباحث تئوریک و پایه جلوتر هستند و این موجب شده تا حرکت علمی کند شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ‘حمید پارسانیا’ یادآور شد: تعمیق خودآگاهی نسبت به مواریث و ذخایری که دانشمندان مسلمان با استفاده از علوم انسانی در تمدن اسلامی تولید کرده اند، از استحاله فکری دانشجویان علوم انسانی که متاسفانه شاهد آن بوده ایم جلوگیری می کند.

شرکت کنندگان در این جلسه بر اهمیت تولید متون علوم انسانی با رویکرد اسلامی تاکید کردند.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۵۷۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.