نیاز بالای دارویی کشور و خاک خوردن بزرگترین پروژه دارویی کشور

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : درحالی که مدت‌هاست به سبب وجود تحریم‌ها، نرخ بیشتر اقلام دارویی در کشور بالا رفته و یا نایاب شده، یکی از مدرن‌ترین پروژه‌های داروئی کشور با بی‌اعتنایی مسئولان درحال خاک خوردن است. شرکت شیمی دارویی ریحانه اصفهان که پروانه ساخت آن در سال ۸۲ صادر شده، مدت‌هاست که توانسته دو خط تولید دارویی خود را تکمیل و آماده بهره‌برداری کند. خط تولید قرص و کپسول این کارخانه با وجود تحریم‌های بین‌المللی آماده بهره‌برداری است. اما مجوز بهره‌برداری به سبب مسائل زیست‌محیطی صادر نشده و تعداد بسیاری از کارگران آن مدت‌هاست نتوانستند حقوق خود را دریافت کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی الف ؛ این در حالی است که نیاز‌های دارویی کشور روز به روز بیشتر شده و به سبب وجود تحریم‌ها و همچنین مشکلات ارزی، واردات دارو درحال حاضر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.

پس از شکایت جمعی از کارگران این شرکت در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال‏، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای خواستار حل مشکل این شرکت شد. در نامه‌ای که به امضای مظفر انصاری رئیس‌سازمان صنعت و معدن رسیده علاوه بر اشاره به این موضوع، تاکید شده «سرمایه‌گذار طرح از ادامه آن منصرف شده و قصد دارد سرمایه خود را به سمت هزینه کردن در موارد دیگری سوق دهد».

این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های تولید محصولات دارویی در سطح جهان است. ظرفیت این مجمتع دارویی بالغ بر دوبیلیون واحد دارویی در سال پیش‌بینی شده بود که این ظرفیت بزرگترین رقم تولید محصولات دارویی در حاضر برای یک واحد دارویی درایران را به خود اختصاص می‌دهد.

به اعتقاد سرمایه‌گذار طرح، عدم بهره‌برداری از آن تاکنون ده‌ها میلیاردها تومان هزینه بر این طرح وارد کرده است. این طرح بزرگ شامل ١٢ خط تولید در زمینی به مساحت ١۵ هکتار در جاده اصفهان – شیراز و منطقه صنعتی رحیم‌آباد ساخته شد. جواز تاسیس آن در تاریخ ۲۵تیر۸۲ به شماره ۱۰۱۰۳ صادر شد. قرار بود این کارخانه در زمینه تولید انواع آنتی‌بیوتیک، انواع کپسولهای آنتی‌بیوتیک و سوسپانسیون‌های خشک فعالیت کند.

اجرای این پروژه نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که تاکنون مقدار بسیاری از آن توسط سرمایه‌گذاران تامین و دو خط تولید آن مدت‌هاست آماده به کار است.

با این همه معلوم نیست چرا در شرایط فعلی که نیاز مبرمی به تولید در داخل وجود دارد، این طرح زمین‌گیر شده است. این درحالی است که مقام معظم رهبری بارها بر دور زدن تحریم‌ها تاکید داشته و خواستار توجه بیشتر به تولیدات داخلی به منظور عدم وابستگی به خارج شدند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.