نیاز به ۵۷ هزار واگن باری در ۱۰ سال آینده/ بهره‌برداران داخلی به منابع صندوق توسعه‌ملی دسترسی ندارند

نوشته شده در تاریخ ۲۲/آذر/ – ۱۳:۰۳ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل اعلام کرد:

خبرگزاری : یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: ۲۲ هزار انواع واگن باری در کشور فعال است که باید ظرف ۱۰ سال آینده ۵۷ هزار واگن دیگر به این بخش اضافه شود.

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا افزود:‌ نیاز بیشتر به واگن چه در بخش مسافری و چه در بخش باری نشان از تقاضای روزافزون به استفاده از این روش حمل‌ونقل در کشور دارد، اما متاسفانه تاکنون ظرفیت‌های موجود در این صنعت به عرصه ظهور نرسیده و حتی از منابع موجود هم بهره کافی برده نشده‌است.

محمد سعیدی تصریح کرد: در حال‌حاضر عمر متوسط ناوگان مسافربری کشور حدود ۲۵ سال است که این نشان از فرسودگی این ناوگان داشته و حتما باید بازسازی ناوگان در دستور کار مسئولان باشد.

وی اظهار کرد:‌ در حال‌حاضر حدود ۲ هزار انواع واگن مسافری در کشور وجود دارد که این تعداد با توجه به نیاز بخش صنعت حمل‌ونقل ریلی نمی‌تواند پاسخگوی تقاضا برای این مد حمل‌ونقلی باشد.

سعیدی عمده اقلام وارداتی در ناوگان باری را چرخ و سیستم‌ترمز عنوان کرد و ادامه داد: عمده این اقلام از کشورهای روسیه، اکراین و انگلیس وارد می‌شوند، این در حالی است که صنایع داخلی از ظرفیت کافی برای پاسخگویی به این نیاز بهره‌مندند و می‌توانند حداقل ۸۰ درصد نیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی به واگن را تامین کنند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها از عمده‌ترین موانع توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور به حساب می‌آید، یادآور شد: متاسفانه خط تولید قطار ریل‌باس ایریکو از سال ۸۹ به علت همین تحریم‌ها متوقف شده و تاکنون نیز نتوانسته‌ایم آن را فعال کنیم.

سعیدی اضافه کرد: البته می‌توان یکی دیگر از موانع توسعه این صنعت را دسترسی نداشتن بهره‌بردار داخلی به منابع صندوق توسعه‌ملی دانست، در حالی که بهره‌برداران خارجی به راحتی به منابع این صندوق دسترسی دارند و طبیعتا شرکت‌های داخلی از آن بی‌بهره می‌مانند.

مدیرعامل شرکت ایریکو تاکید کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تخصیص منابع صندوق توسعه‌ملی به گونه‌ای است که این منابع عمدتا به خارج از کشور هدایت می‌شود و به همین علت هم صنایع داخلی همچنان باید با مشکلات عدیده خود دست‌وپنجه نرم کنند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور مغفول واقع شده‌است، خاطرنشان کرد: گرچه در یک سال گذشته تحول قابل توجهی در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کشور شاهد نبوده‌ایم، اما خوشحالیم که دولت تدبیر و امید برای آن برنامه‌ریزی داشته و امیدواریم نتایج این برنامه‌ریزی‌ها در آینده‌ای نزدیک خود را نشان دهد.

انتهای‌پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.