نیروی انتظامی نباید از برگزاری کنسرت جلوگیری کند

۶ م دیماه ،

داریوش پیرنیاکان:

سینما پرس- گروه هفت هنر/داریوش پیرنیاکان گفت: نیروی انتظامی در تجمعاتی نظیر کنسرت ها و برنامه هایی که مجوز رسمی دارند مسئولیت دارد که امنیت آن ها را به نحو احسن فراهم کند نه اینکه بگویند از برگزاری کنسرت جلوگیری می کنیم.

به گزارش سینما پرس، در پی اظهارات رییس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی خراسان ‌رضوی مبنی بر اینکه مجوز هیچ کنسرتی در مشهد داده نمی شود، داریوش پیرنیاکان، دبیر و سخنگوی خانه موسیقی از متولیان فرهنگی خواست تا در این باره و به منظور روشن شدن حدود و ثغور وظایف و مسئولیت نهادهای مختلف توضیح دهند.

داریوش پیرنیاکان گفت: از دو منظر باید به این مساله نگاه بکنیم، یکی اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید موضع خودش را مشخص بکند که مسائل فرهنگی زیر نظر این وزارتخانه است یا زیر نظر نیروی انتظامی.

وی افزود: نیروی انتظامی وقتی جلوی کنسرتی را می گیرد و یا اینکه فرمانده نیروی انتظامی یک منطقه می گوید اجازه برگزاری کنسرت نمی دهیم، باید نامه و سندی نشان دهد که این موضوعات از زیرمجموعه های آنهاست و می توانند در مسائل فرهنگی نظر بدهند.

دبیر و سخنگوی خانه موسیقی گفت: ما بر این باور هستیم که تمام مسائل فرهنگی کشور زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. هیئت مدیره خانه موسیقی هم تصویب کرده نامه ای از طرف این نهاد به وزیر ارشاد نوشته شود و در مورد این قضیه از ایشان سوال و استعلام گردد که این موضوعات به نیروی انتظامی هم مربوط است یا نه.

پیرنیاکان گفت: طبق قانون مجوز را وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی صادر می کند. اگر قرار باشد که نیروی انتظامی جلوگیری کند پس باید مجوز را هم آنها صادر کنند. پس فرمانده نیروی انتظامی چطور اظهار نظر می کند و می گوید از برگزاری کنسرت های موسیقی جلوگیری می کنم. این موضوع به لحاظ قانونی باید برای ما و جامعه موسیقی مشخص شود.

این نوازنده تار در ادامه با اشاره به وظیفه نیروی انتظامی در کنسرت ها و تجمعات هنری افزود: نیروی انتظامی در چنین تجمعاتی که بر اساس مجوز رسمی برگزار می گردد وظیفه و مسئولیت دارد که امنیت آن ها را به نحو احسن فراهم کند نه اینکه در بحث سیاستگذاری فرهنگی ورود کنند و بگویند نمی گذاریم کنسرت برگزار شود.

پیرنیاکان با اشاره به لغو بعضی کنسرت ها در شهرستان ها هم گفت: حتی گاهی یک نماینده از طرف یکی از ارگان ها در دانشگاهی می گوید من اجازه برگزاری کنسرت نمی دهم همانطور که در کرمان جلوی کنسرت گروه شهنازی در دانشگاه را گرفتند و گفتند دانشگاه فقط برای کارهای فرهنگی است. مثل اینکه موسیقی جزو کارهای فرهنگی نیست! این هم باید برای ما مشخص شود که موسیقی جزو هنر و فرهنگ این مملکت هست یا نه. مسئولان فرهنگی باید در این موارد توضیح دهند.

دبیر و سخنگوی خانه موسیقی در مورد مساله ثبت ساز تار به نام جمهوری آذربایجان هم گفت: این بحث هم در هیئت مدیره انجام گرفت و قرار شد تیمی در اینجا اسنادی را جمع آوری کند و به مسئولین سازمان ملی یونسکو و سازمان میراث فرهنگی ارائه شود. اگر این نهادها طبق وظایفشان به این مساله رسیدگی کنند که کار روال خود را پیدا می کند. اگر هم رسیدگی نکنند، خانه موسیقی به عنوان یک نهاد مدنی و تشکل صنفی تمام موسیقی دانان ایران رأسا طبق دادخواستی شکایت خود را به مجامع ذی ربط ارائه خواهد کرد.

انتهای پیام/ص/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۹۵۱۸


شبکه خبری سینمای ایران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.