نیسان جوک نیسمو و یک نسخه سریع‌تر+تصاویر

گردآوری توسط گروهخودرو ممتاز نیوز

آیا تاکنون برخوردی با نیسان جوک داشته‌اید؟ این کراس آور کوچک و محبوب که در مناطق آزاد کشورمان نیز به‌کرات مشاهده می‌شود، با وجود چهره عجیب و کلاس نوآورانه خود که مابین یک هاچ‌بک و یک کراس آور قرار می‌گیرد، توانسته اعتبار خاصی برای خود کسب کند. اما همه محبوبیت این خودرو ناشی از طراحی و سبک بدنه خاص آن نیست.

توانایی‌های بالای جوک باعث می‌شود که بتوان روی آن به‌عنوان یک خودروی اسپرت نیز حساب ویژه‌ای باز کرد. مخصوصاً اگر بخش موتور اسپرت نیسان موسوم به نیسمو (NISMO) روی آن دست بگذارد.

فرمول کار بسیار ساده است. یک خودروی کوچک جوک را برداشته و پیشرانه و قوای فنی آن تقویت می‌شوند. جوک مدل نیسموی معمولی مدل ۲۰۱۱ می‌تواند از موتور ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر خود، با کمک توربوشارژر ۱۸۸ اسب بخار نیرو و ۱۷۷ پوند فوت گشتاور بیرون بکشد. این مدل شتاب صفر تا صدی معادل ۷٫۵ ثانیه داشت که بسیار سرگرم کننده بود. اما حالا نیاز به کمی هیجان بیشتر احساس می‌شود.

نیسان جوک نیسمو-نمای کلی

نیسان جوک نیسمو-نمای عقب

قطعاً تصور نمی‌کنید که نیسان از پیشرانه GT-R در قلب جوک استفاده کند. در واقع موتور نیسموی RS تنها کمی ارتقا یافته است. در اینجا هم از همان موتور ۱٫۶ لیتری توربو استفاده شده است. اما هر کدام از مدل‌های دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل نیسمو از یک خروجی متفاوت بهره می‌برند. جوک نیسموی معمولی دیفرانسیل جلوی ۲۰۲۴ از موتوری با خروجی ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۸۴ پوند فوت بهره می‌برد. در حالی که توان مدل دو دیفرانسیل RS را تا ۲۱۱ اسب بخار افزایش داده‌اند و البته گشتاور نیز روی همان ۱۸۴ باقی مانده است. جالب اینکه مدل دیفرانسیل جلوی RS قادر است ۲۱۵ اسب بخار نیرو و ۲۱۰ پوند فوت گشتاور تولید کند.

برای افزایش قدرت از تغییراتی در ECU و اگزوزهای خودرو بهره گرفته شده است.

نیسان جوک نیسمو-نمای جلو

نیسان جوک نیسمو -نمای جلو

نیسان جوک نیسمو -نمای جلوپنجره

در مدل‌های دیفرانسیل جلو به صورت انحصاری از گیربکس شش سرعته دستی استفاده می‌شود در حالی که گیربکس با انتقال پیوسته CVT Xtronic برای مدل‌های AWD قابل سفارش است. تغییر در نسبت انتقال نیرو باعث شتابگیری بهتر شده است. شتاب صفر تا صد به ۶٫۷ ثانیه کاهش یافته است. مسافت ۴۰۰ متر نیز در ۱۵٫۲ ثانیه طی می‌شود که برای یک وسیله نقلیه نسبتاً بلند قد با آئرودینامیک نامناسب، ارقام بدی نیست.

وقتی پای مصرف سوخت به میان بیاید، نیسان جوک نیسمو RS در شهر ۹٫۴۱ و در جاده ۷٫۵۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند. البته این بستگی زیادی به نوع رانندگی شما دارد و در تست انجام شده با فشار زیادی که به موتور می‌آمد به طور میانگین ۱۰٫۶۹ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف شد.

این خودرو، یک مینی کراس آور چابک و سریع است. سیستم تعلیق آن نسبت به جوک معمولی سفت‌تر و محکم‌تر است. تایرهای ۱۸ اینچی ۲۲۵/۴۵ کانتیننتال نیز چسبندگی بیشتری دارند. ۶۱٫۵ درصد از جرم خودرو روی چرخهای جلو قرار دارد و نیروی شتاب جانبی قابل تحمل آن از ۰٫۸۸ جی فراتر نمی‌رود. با وجود قد بلند آن، حرکات بدنه کنترل شده می‌باشند.

نیسان جوک نیسمو-نمای چراغ عقب

نیسان جوک نیسمو-نمای چراغ عقب

نیسان جوک نیسمو-نمای اگزوز

مسافت خط ترمز از سرعت ۱۱۳ کیلومتر تا سکون کامل، ۴۹ متر می‌باشد. خوشبختانه عکس‌العمل فرمان برقی، سریع و تند و تیز است. صندلی‌های مسابقه‌ای ریکارو نیز از نقاط قوت آن می‌باشند.

قیمت نیسان جوک یک نقطه قوت و جای تعجب برای آن است. قیمت پایه جوک ۱۹۹۸۰ دلار است. مدل نیسمو ۲۳۸۹۰ دلار قیمت دارد و مدل RS هم ۲۶۹۳۰ دلار به فروش می‌رسد. البته برای سیستم ناوبری باید ۱۲۰۰ دلار و موکت کف مخصوص ۲۱۵ دلار اضافی پرداخت کرد که قیمت نهایی مدل RS را به ۲۸۳۴۵ دلار می‌رساند. با این قیمت می‌توان یک فولکس گلف GTI و یا یک فورد فوکوس ST خریداری کرد که هر دو سریع‌تر از نیسان جوک می‌باشند اما شاید نتوانند به اندازه این خودرو جلب توجه کنند.

نیسان جوک نیسمو-نمای داخل

نیسان جوک نیسمو-نمای فرمان

نیسان جوک نیسمو-نمای دکمه تنظیمات داخل

نیسان جوک نیسمو-نمای دنده

نیسان جوک نیسمو-نمای صندلی

نیسان جوک نیسمو-نمای صندلی

فراری برلینتا-نمای صندلی

فراری برلینتا-نمای کیلومترشمار

فراری برلینتا-نمای چرخ

فراری برلینتا-نمای موتور


بانک اطلاعات خودرو
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.