نیمی از بیماران افسرده برای درمان مراجعه نمی‌کنند

دبیر انجمن روانپزشکی ایران گفت: ۵۰ درصد بیماران افسرده برای درمان مراجعه نمی‌کنند که در طولانی‌مدت به معلولیت مزمن روانی آنان منجر می‌شود به نحوی که دیگر قادر به کار نخواهند بود.

 پرویز مظاهری در نشست خبری هفته سلامت روان که در وزارت بهداشت برگزار شد دخالت افراد غیرپزشک را در امور روانپزشکی از جمله دغدغه‌های جامعه روانپزشکی عنوان کرد و گفت: اکنون هستند افرادی که به راحتی با چسباندن آگهی به در و دیوار و برگزاری جلسات در امور روانپزشکی مداخله می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر مکاتباتی انجام شده تا روانشناسان هم بتوانند درمانهای غیردارویی را انجام دهند گفت: طبق قانون درمان و تجویزها برعهده پزشک است.

مظاهری در مورد شیوع افسردگی که رسیدگی به آن شعار امسال سازمان بهداشت جهانی است گفت: تمام اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی دلایل زیستی، اجتماعی و ژنتیک دارد. در چند سال اخیر آمار اختلالات روانی در جامعه ما افزایش یافته که افسردگی هم جزوی از آن است و می‌توان گفت ۵ تا ۲۰ درصد افراد جامعه دچار افسردگی هستند.

این فوق‌تخصص روانپزشکی آلودگی‌های صوتی، محیطی، مشکلات اقتصادی، گرانی و مشکلات خانوادگی را از دلایل ایجاد اختلالات روانی و افسردگی عنوان کرد و گفت: برای تامین معیشت پدر و مادر و خانواده مجبورند ساعات بیشتری را در بیرون از خانه کار کنند که در نتیجه ارتباط کلامی، عاطفی بین اعضای خانواده کمتر شده است.

مظاهری با اشاره به اینکه اگر افسردگی درمان نشود تبعات بیشتری را در پی دارد گفت: نمی‌توانیم تبعات افسردگی را از جمله خودکشی رسانه‌ای کنیم. فرد افسرده به مرور احساس ناامنی و عدم امنیت می‌کند که حتی ممکن است دست به خودکشی هم بزند ولی ما نمی‌توانیم این موضوع را در رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی مطرح کنیم.

۵۰ درصد بیماران افسرده برای درمان مراجعه نمی‌کنند

دبیر انجمن روانپزشکی ایران پیشگیری، بالا بردن آگاهی مردم و تغییر نگرش را بسیار موثرتر از درمان دانست و گفت: یک فرد آگاه با بروز علائم سریع به پزشک مراجعه می‌کند اما متاسفانه ۵۰ درصد بیماران افسرده برای درمان مراجعه نمی‌کنند که در طولانی‌مدت به معلول روانی تبدیل می‌شوند که دیگر قادر به کار نیستند از زندگی لذت ببرند و به تدریج بازده کار‌شان پایین می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اختصاص ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستان عمومی به بیماران روانی گفت: این مصوبه‌ای است که سالها پیش در مجلس به تصویب رسیده ولی به دلایل مادی و مالی هنوز اجرا نشده است. طبق آماری که از سراسر کشور گرفتیم حدود ۴۰ درصد بیمارستانهای کشور این مصوبه را عملی کردند چون در شهرهای کوچک تعداد بیمارستانها محدود است و مجبورند این بیماران را هم پوشش دهند.

بیمه‌ها در پوشش خدمان بیماران روانپزشکی کم لطفی می‌کنند

مظاهری تخصیص اعتبارات کافی برای واردات داروهای روانپزشکی را از سوی وزارت بهداشت از دغدغه‌های جامعه روانپزشکی عنوان کرد و گفت: روز به روز داروهای جدیدتر و موثرتری برای درمان بیماران روانپزشکی وارد بازار می‌شود ولی نداشتن بودجه از یک طرف و کم‌لطفی بیمه‌ها برای پوشش این داروهای مورد نیاز بیماران روانپزشکی از طرف دیگر ما را با مشکل مواجه می‌کند. بیمه‌ها آن طور که باید خدمات این قشر را پوشش نمی‌دهند و فقط در موارد شدید گاهی خدماتی ارائه می‌کنند.
۳۰۱۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.