نیویورک تایمز: آمریکا باید دیپلماسی را با آیت​الله​ها و حماس محقق کند

۳۰م دیماه ،

«دوران جنگ های بزرگ سپری شده و پیشرفت دیپلماسی آمریکا هم با دوستان امکانپذیر نیست. آمریکا باید دیپلماسی را با آیت الله ها و حماس محقق کند.»
این مطلب را روزنامه نیویورک تایمز عنوان کرد. به اعتقاد نیویورک تایمز «ارزش های دیپلماتیک آمریکا امروز به باد فنا رفته و جای خود را به بی صبری، بی حوصلگی، پرحرفی های بی حاصل و بی میلی نسبت به گفت و گو با دشمنان سپرده است. سوریه و الجزایر، مظاهر آشکار مرگ دیپلماسی اند، صحبت و گفت و گو کردن در این دو بحران، نوعی وقت تلف کردن به حساب می آید.»
این روزنامه تأکید کرد: امروز علل و انگیزه هایی فراوان برای مرگ دیپلماسی وجود دارد؛ آمریکا جایگاه مسلط و مستولی خود را بر جهان از دست داده و هنوز هیچ کشوری که بتواند جای آن را بگیرد، ظهور نکرده است. این جهان، جهان هیچ کس نیست. این جهان مکانی است که آمریکا در آن نقشی بسیار محتاطانه ایفا می نماید اما در عین حال از آن هراس دارد که مبادا اقتدار و آقایی خود را در آن از دست بدهد.
این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت: دیپلماسی مرده باید در دوره دوم دولت اوباما احیا شود و مانع از کوبیدن میخ بر تابوت دیپلماسی آمریکا شود. دوران جنگ های بزرگ سپری شده و فرماندهان نظامی، فضایی برای مطرح شدن دیپلمات ها عرضه می دارند. پیشرفت دیپلماسی با دوستان امکان پذیر نیست. موفقیت دیپلماسی با اشخاصی همچون آیت الله ها و حماس محقق شدنی است. در دیپلماسی باید پذیرفت «اگر چیزی می خواهی باید چیزی بدهی». سؤال محوری این است؛ من از دشمنم چه می خواهم و برای به دست آوردن آن چه باید بدهم؟ باید روش نیکسون در جلب رضایت و تفاهم با چین سرمشق قرار گیرد.
نیکسون معتقد بود «ما چه می خواهیم؟ آنها چه می خواهند؟ ما و آنها هر دو چه می خواهیم؟» اوباما در دوره اول کاری گروه های دیپلماتیک متعددی را روانه نقاط مختلف جهان کرد اما هیچ یک ثمربخش نبود. او باید در دوره دوم کاری اش، پیرامون دو موضوع ایران و اسرائیل- فلسطینیان قدرت و نیروی بالقوه و بالفعل بیشتری به وزیر خارجه اش واگذار کند تا این وزیر بتواند وزنه های سنگین تری را در این دو عرصه از زمین بلند کند.
/۲۹۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.