نیک نژاد : به هر قیمتی که شده « لاله » را می سازم!

ممتازنیوز:

اسدالله نیک نژاد کارگردان فیلم «لاله» که داستان آن درباره یک قهرمان اتومبیلرانی زن در ایران است از اینکه این پروژه را به هر قیمتی به پایان می برد با نشریه آمریکایی ورایتی سخن گفت.

به گزارش مووی مگ به نقل از مهر ، اسدالله نیک‌نژاد که در سال ۲۰۰۶ با موضوع زن جوانی که به عنوان قهرمان اتومبیلرانی در ایران شناخته شده بود آشنا شد از همان زمان به این نتیجه رسید که این موضوع دارای بار کششی عمیقی برای مخاطب سینما است و می تواند فیلم بسیار جذابی باشد.

او برمبنای این موضوع فیلمنامه ای به نام «شوماخر کوچولو» نوشت که به نوعی یادآور شوماخر قهرمان فرمول یک جهان بود. این فیلمنامه تصویرگر زندگی دختر جوانی بود که علیرغم مخالفت های خانواده و فضای جامعه تلاش کرد تا خودش و توانایی هایش را به اثبات برساند.

نیک نژاد در مصاحبه با نشریه ورایتی گفته است: در سراسر جهان پروژه اتومبیلرانی به عنوان پروژه ای مردانه مطرح است و در ایران که تسلط مردان بیشتر است این مساله که یک زن وارد این حوزه شود می تواند بسیار جذاب باشد.

ورایتی تاکید می کند که نیک نژاد برای عملی کردن این پروژه از مشکلات متعددی عبور کرد؛ از بدی آب و هوا گرفته تا مخالفت های داخلی و کمبود بودجه لازم اما او با همه این موانع و حتی با وجود سخت بودن جلب موافقت همکاری لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی در ایران، این مسیر را ادامه داد.

هر چند در ایران به دست آوردن امتیاز ساخت یک فیلم بر مبنای یک داستان سخت نیست اما این فیلمساز که در ایران متولد شده و در ایران بزرگ شده و سال ۱۹۸۰ در حالی که ۲۰ سال داشت، راهی آمریکا شد از اعتباری که در آمریکا داشت برای ساخت این فیلم استفاده کرد.

او در لس آنجلس به عنوان کارگردان محلی در پروژه «چشم لس آنجلس» کار کرد و از تولیدکنندگان فیلم «خاطرات کفش قرمز» نیز بود و پروژه «لاله» را با عنوان‌ «بران» در سال ۲۰۰۸ به چند استودیوی خارجی که به موضوع علاقمند شده بودند، ارایه کرد.

وی در این مصاحبه اعلام کرد: ما نمی دانستیم شرایط کار کردن در ایران چگونه است و سرانجام متوجه شدیم که آنها حاضر نیستند چکی بابت این پروژه بدهند.

نیک نژاد درباره فیلم خود توضیح داد: مکان های مختلفی از مکزیک و کانادا تا مراکش برای فیلمبرداری مطرح شد اما سرانجام به این نتیجه رسیدم که فیلم باید در ایران ساخته شود. من نمی توانم خودم یا مخاطبم را گول بزنم و باید راهی پیدا کنم که بتوانم در ایران این فیلم را جلوی دوربین ببرم.

سرانجام در اوایل سال ۲۰۲۴ او موفق شد تا با همکاری یک شرکت فیلمسازی کانادایی و چند سرمایه گذار دیگر به اضافه مبلغی که خودش روی این سرمایه گذاشته بود، هزینه لازم برای ساخت فیلم را تهیه کند و فیلم را با بودجه بیش از ۵ میلیون دلار جلوی دوربین ببرد. او از یک بازیگر تازه کار به نام سارا امیری برای ایفای نقش «لاله» استفاده کرد تا فیلم را با زبان انگلیسی بسازد.

در این فیلم بازیگران شناخته شده دیگری از ایران نیز حضور دارند که ایرج نوذری، نیکی کریمی و آزیتا حاجیان از جمله آنها هستند. گرچه بیشتر گروه فیلمسازی او از ایران گرد آمدند اما او برخی از عوامل فیلمش را نیز از شرکت سرمایه گذار کانادایی انتخاب کرد.

وی هر چند برای به دست آوردن لوازمی چون دوربین و جرثقیل فیلمبرداری، مشکلات زیادی را متحمل شد اما سرانجام فیلمبرداری را انجام داد و با اجازه مقامات ایرانی ساخت صحنه های اتومبیلرانی در بزرگراه را نیز به انجام رساند.

نیک‌نژاد در پایان با بیان اینکه اگر قرار بود این فیلم در هالیوود ساخته شود ۳۵ میلیون دلار هزینه در بر می گرفت، تاکید کرد: اکنون که فیلم را تا اینجا رسانده‌ام حتی اگر به قیمت رهن دادن خانه‌ام هم شود آن را به اتمام خواهم رساند.

فیلمبردای این فیلم که سال پیش شروع شده بود تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری متوقف ماند و اکنون نیک نژاد می گوید به قیمت گرو گذاشتن خانه اش این کار را به اتمام می رساند.


اخبار ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.