هاشمی رفسنجانی: شرایط فعلی بهترین فرصت برای ترسیم همکاری بهتر میان ایران و ترکیه است

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار رییس مجلس ترکیه با یادآوری اهمیت حسن همکاری سیاسی کشورهای همسایه در توسعه اقتصادی و مسایل فرهنگی و اجتماعی گفت: حاکمیت تفکر و شرایط فعلی، بهترین فرصت برای ترسیم همکاری بهتر میان ایران و ترکیه در آینده است.

آیت الله«اکبر هاشمی رفسنجانی» روز یکشنبه در دیدار «جمیل چیچک» رییس مجلس ترکیه افزود: در همه تحولات سیاسی، آینده کشورها از آن مردم است و دولت‌ها باید زمینه‌ها را برای همکاری ملت ها فراهم کنند.

وی با تاکید بر سوابق کهن روابط دو کشور و تاثیر همکاری‌های ایران و ترکیه بر پایداری ثبات و آرامش در منطقه، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکنون، همکاری با ترکیه همیشه از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری نمونه‌هایی از مذاکرات و همکاری‌های دو کشور در زمان مرحوم «سلیمان دمیرل» و «تورگوت اوزال» ادامه داد: با حاکمیت حزب اسلامی اعتدال و توسعه، ایران و ترکیه می‌توانستند در دنیا و جهان اسلام بهترین روابط را داشته باشند که اگرچه از این ظرفیت به طور کامل استفاده نشد، اما حاکمیت تفکر و شرایط فعلی، بهترین فرصت برای جبران قبل و ترسیم همکاری بهتر در آینده است.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر تاثیر اعتماد سیاسی متقابل ایران و ترکیه بر کشورهای منطقه و جهان اسلام، اظهار داشت: با انفجار اطلاعاتی که در دنیا برای رشد آگاهی مردم اتفاق افتاد، ملت‌ها براساس منافع خویش، عملکرد دولت‌ها را تجزیه و تحلیل می کنند و سوابق مشترک فرهنگی بین ایران و ترکیه نشان می‌دهد که مردم هر دو کشور خواستار تعمیق این روابط می باشند.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری تحولات اخیر در کشورهای اسلامی منطقه گفت: عقلای کشورها نباید بگذارند تندروها، مخصوصاً از نوع سلفی با بهانه‌های دینی برای زندگی عادی مردم، مشکل درست کنند.
 
وی با یادآوری اتفاقاتی که در افغانستان، پاکستان، عراق، مصر، تونس، سوریه، یمن، بحرین و دیگر مناطق اسلامی جهان می‌افتد، اضافه کرد: جای تاسف است که این تندروی‌ها به عنوان صدای اسلام در دنیا منتشر می شود در حالی که اسلام، دین برادری، برابری و احترام به عقاید و حقوق دیگران است.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام، «جمیل چیچک» نیز در این دیدار با توصیف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان «شخصیتی برجسته در دنیا، جهان اسلام و ترکیه» گفت: برای هر سیاستمداری یک ضرورت حکومتی است که از تجربیات جناب‌عالی در جهت تعمیق روابط کشور متبوع خود با ایران استفاده کند.
رییس مجلس ترکیه با قدردانی از نقش رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بسط روابط دو کشور، افزود: گرچه این همکاری ها فراز و فرود داشته، اما علاقه مندیم در شرایط جدید، روابط خود را با جمهوری اسلامی گسترش دهیم.

وی با ابراز نگرانی از عملکرد گروه‌های افراطی در مخدوش کردن روابط دولت‌ها و ملت‌ها و با اشاره به تحولات سیاسی کشورهای اسلامی منطقه ، ادامه داد: زمستان سیاسی بسیاری از کشورها را فرا گرفته و گروه‌های افراطی نمی گذارند آفتاب اعتدال در آسمان اراده سیاسی دولت‌ها بتابد.
 
چیچک بر اراده مسوولان کشور ترکیه در گسترش روابط ایران تاکید کرد و گفت: امیدواریم دیدار و مذاکرات وزرای خارجه و روسای دو کشور در نیویورک، فصل تازه‌ای برای حسن همکاری دو کشور باشد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.