هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: نارضایتی مقام معظم رهبری از اهانت به سیدحسن خمینی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران ارشد، استادان و دانشجویان برگزیده پژوهشکده امام خمینی (ره)، این موسسه را از برکات وجودی مرحوم حاج سیداحمد خمینی و در جهت حفظ و گسترش اندیشه‌های والای فقهی، اعتقادی و سیاسی امام راحل (ره) خواند و گفت: گزارش‌ها حاکی از این است که مجموعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی پژوهشکده پایه و اساس خوبی برای حفظ و گسترش اندیشه‌های امام خمینی (ره) در میان مسلمانان و به خصوص جوانان خواهد بود.

وی با بیان ابعاد شخصیتی مرحوم حاج سیداحمد آقا و فرزند ایشان حاج سیدحسن خمینی، آنان را یادگاران با ارزش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دوران حاضر خواند و تصریح کرد: حضرت امام (ره) هم به لحاظ شخصیتی و هم به لحاظ علمی و دینی از مرتبت والایی در جامعه و حوزه‌های علمیه برخوردارند و همین امر حفظ حرمت آنان را برای همه ما واجب و لازم می‌گرداند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از حرمت‌شکنی برخی افراد در مراسم سالگرد امام خمینی (ره) در حرم مطهر نسبت به یادگار ایشان، چنین حرکاتی را اهانت و تعصب کور و آن را غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد: تضاد بسیار عجیبی است؛ چگونه می‌شود در سالروزی که اقشار مختلف مردم عاشق امام از سراسر کشور به امید وحدت و همدلی در آستان مطهر امام گرد هم می‌آیند، گروهی اندک ولی متشکل و البته نامشخص، در مقابل چشم میلیون‌ها انسان و شبکه‌های تلویزیونی اجازه اهانت به بیت امام و مسئولان را به خود بدهند؟ آیا می‌توان تصور کرد آنها گروهی خودسر هستند؟

هاشمی رفسنجانی با اعلام نارضایتی رهبری معظم انقلاب از حرمت‌شکنی صورت گرفته نسبت به نوه امام در سالگرد ارتحال امام (ره) افزود: این رفتارهای افراطی نمود بارز استبداد عوام است که اگر جلوی آن گرفته نشود به اصل نظام آسیب می‌زند.

وی با ابراز تاسف از وجود برخی افراطی‌گری‌ها گفت: افراط و عوام‌فریبی در طول تاریخ و از زمان امام علی (ع) به عنوان خوارج تاکنون بوده‌اند و امروز هم به اشکال و شیوه‌های جدید و نو وجود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه “همه ما شاخ و برگی از شجره وجودی اسلام و رهبری حضرت امام (ره) هستیم”، بنیاد حفظ و نشر آثار امام خمینی و پژوهشکده امام خمینی را از ثمرات با ارزش بیت امام خواند و تصریح کرد: امروز حاج سیدحسن خمینی با وجود جوانی، یک عالم واقعی اسلامی و نیز شخصیتی آشنا به مسائل کشور و دنیا و دارای هوش و ذوق درخوری است که فرصت خدمت بسیاری به کشور و آینده نظام دارد.

رییس هیات امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی، اسناد و ذخایر موجود در بنیاد حفظ و نشر حضرت امام را منبع غنی و بسیار خوبی برای پژوهشگران، دانشجویان و اساتید موسسات آموزش عالی به‌خصوص پژوهشکده امام خمینی(ره) دانست و تاکید کرد: مسئولان موسسه حفظ و نشر آثار امام می‌توانند با بازگشایی مخزن اسناد محرمانه آن موسسه بنیان تدوین تاریخ اصیل انقلاب اسلامی را بریزند تا نسل حاضر و نسل‌های آینده درک و تصور حقیقی و واقعی از تاریخ انقلاب و نظام اسلامی داشته باشند.

وی با اشاره به شدت یافتن حملات به اندیشه و آرمان‌های امام خمینی (ره) از سوی دشمنان داخلی و خارجی، وظیفه‌ دلسوزان و نظام در مقطع کنونی برای حفظ و نشر تاریخی حقیقی مبارزات امام خمینی و یارانش را یادآور شد و گفت: متاسفانه در حق امام در داخل و به‌ویژه خارج جفا می‌شود و هنوز ابعاد شخصیتی این مرد بزرگ درست معرفی نشده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام (ره) همواره خشم خود را از گروهی به عنوان خشک مقدس‌ها نشان و نسبت به وجود چنین تفکری هشدار می‌دادند.

وی، اعتدال در گفتار، کردار و تفکر را راه اساسی بازگشت به آرمان‌های اصیل حضرت امام و انقلاب اسلامی خواند و تاکید کرد: امام هیچ‌گاه ترور و عملیات مسلحانه را برای مبارزه با طاغوت تایید نکردند و همواره به حضور مردمی در مبارزه و موج آگاهی توده‌ها تاکید داشتند. امروز هم اگر می‌خواهیم شاهد، الگو و الهام‌بخش مردم دنیا باشیم باید اعتدال و آزادمنشی را در همه ابعاد زندگی و کشور و نظام حفظ کنیم و از این رهگذر کارآمدی اسلام و انقلاب اسلامی را به اثبات برسانیم.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ـ رییس پژوهشکده امام خمینی (ره) ـ گزارشی از نحوه تاسیس این موسسه و نیز برنامه‌ها و فعالیت‌های آن ارائه کرد و گفت: موسسه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پنج رشته فقه و حقوق اسلامی، عرفان اسلامی، اندیشه سیاسی در اسلام، جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد و تا کنون نزدیک به ۳۵۰ فارغ‌التحصیل با حداقل یک اثر علمی معتبر داشته باشد.

همچنین در ادامه دکتر علی‌محمد حاضری ـ رییس گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده امام خمینی (ره) ـ گزارشی از محورهای مورد تاسیس در این رشته ارائه و طرح‌های پژوهشی و سوالات موجود در این مبحث را فهرست‌وار بیان کرد.

محسن بهشتی‌سرشت ـ رییس گروه تاریخ انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی (ره) ـ نیز با طرح دیدگاه‌های خود درخصوص انقلاب اسلامی، نقش آیت‌الله هاشمی و سایر موثرین در انقلاب را بیان و بر لزوم تاریخ‌نگاری صحیح و واقعی به کمک افراد دلسوز و شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.