هاشمی رفسنجانی: حساب کسانی که در برابر حجاب، عناد دارند و از قانون تمرد می کنند از دیگران جداست

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی تهران و شهر ری، با تبریک مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، این عید را از اعیاد بزرگ و مهم مسلمانان خواند و گفت: مدینه‌النبی پیامبر گرامی اسلام بیش از اینکه جامعه‌ای سیاسی و اقتصادی باشد، جامعه‌ای فرهنگی و براساس کرامت انسان‌ها و مکارم اخلاق بود، به‌گونه‌ای که پس از گذشت یک دهه از حضور آن حضرت در مدینه بسیاری از طوایف و قبایل جاهلی آن دوران جذب مکتب رهایی‌بخش اسلام شده بودند.

وی، انقلاب اسلامی ایران را برگرفته از تعالیم ناب اسلام و اهل بیت(ع) خواند و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اولین حکومت شیعه که براساس فقه اهل بیت(ع) شکل گرفته است، تصریح کرد: از دیدگاه حضرت امام(ره) و انقلابیون، حکومت اسلامی بنا داشت با پیاده‌سازی فقه سیاسی و حکومتی، الگویی موفق و الهام‌بخش از جامعه اسلامی که بشر انتظار آن را می‌کشید، برپا کند.

هاشمی رفسنجانی، جمهوری اسلامی ایران را براساس تعالیم اسلام و فقه تشیّع، اما جوان و کم تجربه در امر حکومت‌داری خواند و افزود: تجربه حکومتی سه دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران، گرانقدر و شایان توجه است اما اشکالات و ضعف‌هایی هم دیده می‌شود که امید است با رفع ایرادات و نواقص بتوانیم شاهد رشد و توسعه بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران باشیم.

گزیده سخنان وی از این قرار است:

·         اسلام دینی تمام شمول است که برای کلیه امور زندگی برنامه و راهکار دارد و اگر بدون افراط و تفریط و پیرایه‌‌ها و خرافات و برخوردهای سلیقه‌ای پیاده شود، الگوی مناسبی برای مسلمانان و حتی غیرمسلمانان است.

·         اسلام عزیز راه صحیح و غیرصحیح را به انسان معرفی کرده و در عین حال به بشر اختیار انتخاب داده که راه نور یا ظلمت را انتخاب و به بهشت یا جهنم برود و هیچ جا اشاره نشده است که باید به زور انسان‌ها را به بهشت برد. امام راحل در زمان حیاتشان بسیاری از تابوها و سدهای خرافی را شکستند و الگوهای روشنی به جامعه در مورد مسائل فرهنگی از جمله فیلم، موسیقی، ورزش و سایر امور اجتماعی و سیاسی ارائه کردند.

·         {در پاسخ به پرسشی درباره مساله عفاف و حجاب} معیار و مبنای حجاب را با وجود تفاسیر مختلف، براساس اسلام مشخص است. مسائل فرهنگی از جمله حجاب باید شاخص و الگوهای خاصی داشته باشد که اعمال سلیقه نتواند به آن آسیب بزند. البته برخورد با گروهی که عناد و دشمنی داشته و تمرّد از قانون می‌کنند، جداست.

·         {با تأکید بر لزوم اجرای کامل اصول قانون اساسی، بویژه بخش حقوق مردم} اگر بخش‌های حقوق مردم در قانون اساسی و بالعکس به طور کامل و بدون گزینش و تبعیض اجرا شود، در آن صورت حقوق حاکمیت و جامعه اجرا می‌شود.

·         داشتن رفاه و ریشه‌کنی فقر یکی از حقوق مردم است. مردم ایران مستحق داشتن اقتصاد، تولید و زندگی بهتری نسبت به وضع کنونی هستند.

·         ما اگر بتوانیم در داخل اسلام را صحیح و همه‌جانبه اجرا کنیم، آنگاه منطق و سخن مستدل برای سایر جوامع داریم و می‌توانیم با تبلیغ افکار و دیدگاه‌های خود و بدون دخالت، سایر مسلمانان را جذب انقلاب اسلامی کنیم.

·         {درواکنش به القاء بی‌توجهی دولت سازندگی به مسائل فرهنگی در مقایسه با مسائل اقتصادی} این برداشت نادرست است. سیاست اعتدال که در آن دوره شکل گرفت، مناسب‌ترین راه برای اعتلای فرهنگی عمیق، انتخابی و به دور از تحمیل بود و با تشریح اوضاع اقتصادی کشور در مقطع پایان جنگ، ساختن بنیان‌های کشور و افزایش تولید و اشتغال، مهمترین نیاز کشور پس از جنگ بود. هر واقعه‌ای را باید در ظرف زمانی خود تحلیل کرد، در حالی که در طول جنگ بسیاری از زیربناهای کشور ویران و اقتصاد کشور آسیب جدّی دیده بود، نیاز بود با توجه ویژه به اقتصاد، تولید و اشتغال را بالا ببریم تا بتوان کشور را سرپا نگاه داشت.

·         /۲۹۲۹

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.