هاشمی رفسنجانی: صرفه‌جویی و پرهیز از ریخت‌و‌پاش‌های غیرضروری است+مردم سوریه سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در مراسم ضیافت افطار مدیران و کارمندان دفتر، دبیرخانه و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با آرزوی توفیق خداشناسی و خودسازی بیشتر بندگان روزه‌دار در ماه مبارک رمضان، گفت: امیدواریم خداوند لطف و رحمت واسعه خود را در این ماه بیشتر شامل حال ملت مسلمان ایران کند.

وی با اشاره به تشدید اقدامات خصمانه دشمنان و افزایش مشکلات تحمیلی به جمهوری اسلامی ایران گفت: عبور از مراحل سخت، نیاز به تحکیم همدلی، وحدت و از همه مهمتر تدبیر و برنامه دارد و ممکن است برخی سوءمدیریت‌ها، زمینه طمع‌ورزی دشمنان کینه‌جو علیه ملت ایران را بیشتر کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضرورت صرفه‌جویی و پرهیز از ریخت‌و‌پاش‌های غیرضروری به‌ویژه در دستگاه‌های دولتی و سازمان‌ها را برای گذر از شرایط کنونی مورد تأکید قرار داد و گفت: مردم ایران به‌حق مردمی نجیب و وفادار نسبت به انقلاب و اسلام هستند.
 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در دیدار با سفیر ترکیه درایران شکل گیری مثل ایران، سوریه و ترکیه را یادآوری کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اومیت یاردیم، سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران، روابط تهران و آنکارا را تاریخی و دیرینه خواند و با اشاره به همکاری‌های گسترده و سطح بالای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، به خصوص در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن، تصریح کرد: بعد از جنگ تحمیلی همکاری‌های دو کشور مسلمان جهش و ارتقای قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و این امر مرهون حسن‌نیت و نیاز دو کشور به همکاری و امکانات موجود در ایران و ترکیه بود، و اوزال و دمیرل در این مقطع نقش موثری داشتند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تشکیل گروه ۸ و نیز مثلث ایران، ترکیه و سوریه برای همکاری در زمینه تحولات عراق اشاره کرد و گفت: سرعت تحولات مردمی و انقلابی در منطقه به گونه‌ای است که همکاری‌ها میان کشورها به خصوص ایران و ترکیه را بیش از گذشته الزامی می‌کند.
او با اشاره به وقایع سوریه، مداخله نکردن بیگانگان در امور این کشور را خاطرنشان کرد و گفت: مردم سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد.
رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام، به قدرت رسیدن حزب اسلامی عدالت و توسعه در ترکیه و نیز مواضع چند سال گذشته آنکارا در قبال رژیم صهیونیستی را زمینه بسیار مناسبی برای حفظ و ارتقای همکاری‌ها میان کشورهای منطقه به خصوص در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و حفظ محور مقاومت عنوان کرد و گفت: ایران و ترکیه دو مرکز مهم همکاری‌های منطقه‌یی هستند و خدشه در این محور به‌خاطر حوادث سوریه می‌تواند به نفع مقاصد شوم رژیم صهیونیستی و تضییع حقوق مردم مسلمان فلسطین تمام شود.
وی افزود: تا این اواخر ایران و ترکیه و سوریه همکاری موثری در مسائل منطقه داشتند، ولی امروز تفاوت موضع ایران و ترکیه در مسائل سوریه نباید ضربه به همکاری‌های دوجانبه وارد کند.
او تاکید کرد: استفاده از امکانات و استعدادهای دو کشور برای ارتقای صلح، امنیت و پیشرفت در منطقه و دنیای اسلام ضروری است.
هاشمی رفسنجانی گسترش تبادل‌نظر و مذاکرات دیپلماتیک میان تهران و آنکارا جهت حفظ و ارتقای روابط دو کشور را الزامی و به جنگ اقتصادی دنیای استکبار علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: امیدوارم اهدافی که روابط دو کشور را به نزدیک‌ترین نقطه رسانده بود، هم‌چنان مدنظر قرار داشته باشد و تحولات مقطعی خدشه‌ای به روابط راهبردی دو کشور وارد نکند.
در این دیدار اومیت یاردیم، سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران به روابط تاریخی، دیرینه و نزدیک دو کشور اشاره کرد و گفت: اختلاف‌نظر میان دو کشور در زمینه مسائل منطقه طبیعی است، اما آن چه مهم است، تلاش برای کاهش اختلافات و گسترش مذاکرات دیپلماتیک جهت یافتن راه‌های جدید برای حفظ و ارتقای مسائل مورد علاقه دو کشور است.
او به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: ترکیه به طور اعم موافق حفظ حاکمیت، استقرار صلح، قطع جنگ و خونریزی و نیز مداخلات در سوریه است.
سفیر ترکیه در تهران، آینده سوریه را در دستان ملت این کشور دانست و با اشاره به لزوم تحقق حقوق و خواست مردم این کشور برای تعیین سرنوشت و آینده خود اظهار کرد: در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان بازیگران اصلی در این مساله نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند.
اومیت، تروریسم را یکی از معضلات موجود در منطقه که جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نیز از آن رنج می‌برند، عنوان کرد و گفت: تحولات منطقه و وقایع مرزی، همکاری‌های تهران و آنکارا را برای مبارزه با تروریسم بیش از پیش الزامی کرده است.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.