هاشم پسران: شکل گیری اجماع مدیران اقتصادی ایران، پیش نیاز گذر از بحران ارزی و تورم است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

نامزد جایزه نوبل اقتصاد درجمع مدیران وزرات اقتصاد تاکید کرد؛

پروفسور محمد هاشم پسران نامزد دریافت جایزه نوبل اقتصاد در سال قبل میلادی طی سخنانی در جلسه بررسی ریشه های بحران ارزی و تورم در ایران، راه برون رفت از مشکلات حاضر اقتصاد ایران را شکل گیری یک اجماع کامل بین بخش های مختلف حاکمیت در این ارتباط خواند.

خبراقتصادی: پروفسور محمد هاشم پسران نامزد دریافت جایزه نوبل اقتصاد در سال قبل میلادی طی سخنانی در جلسه بررسی ریشه های بحران ارزی و تورم در ایران، راه برون رفت از مشکلات حاضر اقتصاد ایران را شکل گیری یک اجماع کامل بین بخش های مختلف حاکمیت در این ارتباط خواند.

به گزارش شادا، استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج که در جمع مدیران و کارشناسان وزارت امور اقتصادی و دارایی در سالن جهاد اقتصادی این وزارتخانه سخن  می گفت، با بیان این مطلب به تشریح تجربه های مشابه کشورهایی چون برزیل، آرژانتین و . . . پرداخت که با اجماع همگانی و تفویض تصمیم گیری های اقتصادی در یک مرکز واحد، موفق به مهار تورم بالای ۵۰ درصدی خود تا زیر پنج درصد شدند. 

هاشم پسران در ادامه، در تشریح علل شکل گیری بحران های ارزی و ریشه های تورم در ایران اظهار داشت: امروز بین مردم و کارشناسان اقتصادی این اختلاف نظر وجود دارد که دلیل مشکلات اقتصاد ایران تورم است، یا اینکه آیا بحران ارزی یکی دو سال اخیر سبب شرایط حاضر شده است؟ 

وی با تبیین روند شکل گیری تورم طی سه دهه قبل و همچنین تغییرات نرخ ارز در اقتصاد ایران  آن را مشکلی مزمن دانسته و گفت: اگر فرض کنیم که تغییرات نرخ ارز دلیل اصلی مشکلات کنونی است به درستی به ریشه مسئله نپرداخته ایم، زیرا تجربه نشان می دهد که پس از طی یک دوره تثبیت نرخ ارز که  کشور با افزایش درآمدهای نفتی مواجه بوده است به هنگام بروز شوک های ارزی با افزایش شدید نرخ ارز مواجه بوده ایم.

هاشم پسران در بخش دیگری از سخان خود، ضمن تاکید مجدد بر ایجاد اجماع برای برون رفت از چالش های اقتصادی، تقویت بخش خصوصی در بخش های گردشگری و صنایع دستی را جایگزین مناسبی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی دولت دانست.

وی افزود: اگر نتوانیم مسئله اقتصاد سیاسی را بفهمیم، مسئله تورم و بحران های ادواری ارز نیز قابل حل نخواهد بود و اگر همین مسیر را ادامه دهیم پنج یا هفت سال دیگر هم باز همین مشکل تکرار خواهد شد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.