هانی‌زاده: محمود عباس می‌خواهد از طریق سوریه به ایران نزدیک شود

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به نامه اخیر محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به بشار اسد رییس جمهور سوریه با تاکید بر این‌که این نامه دارای پیام مهمی برای جامعه جهانی، کشورهای منطقه و محور مقاومت است، گفت: به نظر می‌رسد محمود عباس می‌خواهد از طریق دمشق به تهران نزدیک شود.

حسن هانی‌زاده، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با نامه اخیر محمود عباس به بشار اسد اظهار کرد: این نامه نشانه بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطینی به محور مقاومت است. از اوایل دهه ۹۰ که قرارداد اسلو امضاء شد و متعاقب آن تشکیلات خودگردان در کرانه غربی تشکیل شد در طول این ۲۷ سال گذشته مذاکرات فشرده‌ای برای اجرا کردن توافق اسلو صورت گرفته است. در دوران مرحوم عرفات این مذاکرات آغاز شد و پس از مرگش در زمان محمود عباس ادامه پیدا کرد، اما تاکنون این مذاکرات منجر به امتیاز خاصی به نفع فلسطینی‌ها نشده است و در همین چارچوب می‌بینیم که صهیونیست‌ها با همکاری آمریکا طرح معامله قرن را پیگیری کرده و به دنبال الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هستند.

وی ادامه داد: در پی تلاش صهیونیست‌ها جهت اجرای طرح الحاق، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تهدید کرده که اگر صهیونیست‌ها بخواهند این کار را انجام دهند تشکیلات خودگردان در کنار گروه‌هایی چون جهاد اسلامی و حماس قرار می‌گیرد.

هانی‌زاده با بیان این‌که نامه محمود عباس به بشار اسد دارای پیام مهمی برای جامعه جهانی، کشورهای منطقه و محور مقاومت است، اضافه کرد: به نظر می‌رسد محمود عباس از طریق نامه‌نگاری به دمشق می‌خواهد به سمت تهران متمایل شود، گرچه هنوز محتوای این نامه روشن نشده است ولی این احتمال وجود دارد که محمود عباس در این نامه از بشار اسد خواسته باشد که به نوعی واسطه ارتباط بین تشکیلات خودگردان و تهران شده باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که به نظر می‌رسد محمود عباس تصمیم گرفته بر محور مقاومت تکیه کند، ادامه داد: باید در انتظار انتشار محتوای این نامه بود، ولی به نظر می‌آید که تشکیلات خودگردان در حال حرکت به سمت تقابل مستقیم با صهیونیست‌ها است.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که این نامه چه پیامی برای جامعه جهانی دارد، گفت: ملت فلسطین در این سال‌ها تلاش کرده که به تمام اصول توافق اسلو تن دهد، ولی جامعه جهانی طرف رژیم صهیونیستی را گرفته، شورای امنیت اقدامی برای تحقق حقوق فلسطینی‌ها انجام نداده و قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد فلسطین در حاشیه قرار گرفته و اجرایی نشده است و اکنون این جمع‌بندی در بین فلسطینی‌ها ایجاد شده که سازش با رژیم صهیونیستی نتیجه‌بخش نیست و تنها راه، ایستادگی و مقاومت است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.