هدف از ایجاد رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، تربیت مربی و مدرس نمی باش

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

130-38.jpg

یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه هدف از ایجاد رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، تربیت مربی و مدرس نمی باش، افزود: هدف از ایجاد این رشته ارتقاء علمی پرستار برای کار در بخش ویژه نوزادان است.

به گزارش تفسیری خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سید ابوالفضل افجه‌ای فوق تخصص نوزادان در این رابطه، افزود: اگر پرستاری در رشته مراقبت‌های ویژه نوزادان تحصیل کند، اما در همین شغل مشغول به کار نشده و تنها در پی ادامه تحصیل باشد نه تنها به خود بلکه به بیماران نیز ظلم نموده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حوزه مراقبت‌های ویژه نوزادان نیازمند جذب پرستار است زیرا این حوزه مشکلات و استرس فراوانی در پی داشته و اکثر پرستاران تمایلی به کار در این قسمت ندارند.

افجه‌ای در ادامه اظهار نمود: ما پیشنهاد می‌کنیم که پرستارانی که ۳ تا ۵ سال سابقه دارند به کارشناسی ارشد راه پیدا نمایند زیرا بسیار از پرستاران پس از ورود به این رشته تجربه کافی نداشته و برای انجام کارهای بیمار اقدام مناسبی انجام نمی‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه استاندارد تعداد پرستار به نوزاد یک پرستار به ازای دو نوزاد است، افزود: این میزان در شرایط بحرانی به یک پرستار به ازای هرسه نوزاد می‌رسد. که در دوران وزارت دکتر فرهادی بخشنامه شد که در ایران نیز تعداد پرستار به نوزاد یک به دو باشد که با وجود کمبود نیروی انسانی تا کنون میسر نشده است.

این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه برای داشتن شرایط مطلوب در فضای مراقبت‌های ویژه سه عامل نیروی انسانی کارآمد، فضای مناسب و تجهیزات کافی لازم است افزود: با توجه به اینکه بیشتر بیمارستان‌های ما بیش از ۳۰ سال عمر دارند و بیشتر فضای آن‌ها اشتغال شده امکان فراهم نمودن فضای کافی وجود ندارد همچنین در قبل گفته می‌شد به ازای هر تخت ۶ متر مربع فضا لازم است که این میزان در حال حاضر به ۱۵ متر مربع رسیده است.

وی در پایان تاکید نمود: ما نباید فضای نامناسب و تجهیزات ناکافی و کمبود نیروی انسانی را بهانه کنیم؛ بلکه باید با تلاش بیشتر وضعیت کنونی را بهبود ببخشیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.