هراس سعودی‌ها از بسته شدن تنگه هرمز

کد خبر: ۹۰۰۱۲

تاریخ انتشار: ۰۹ تیر – ۰۹:۳۱

 

عربستان برای مقابله با تاثیرات منفی مسدود شدن احتمالی تنگه هرمز یک خط لوله قدیمی انتقال نفت را بار دیگر فعال کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع آگاه افزودند، در حالی که ایران تهدید به مسدود کردن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریمهای جدید از سوی آمریکا و اروپا کرده است، عربستان قصد دارد بخش بیشتری از نفت خود را از طریق ترمینالهای دریای سرخ و بدون عبور از تنگه هرمز به بازارهای بین‌المللی صادر کند.

این خط لوله که از آن با نام اختصاری آی پی اس ای یاد می شود، در سال های ۱۹۸۰ توسط عراق در عربستان سعودی احداث شد. البته این خط لوله از سال ۱۹۹۰ زمانی که صدام حسین به کویت حمله کرد، دیگر نفت عراق را انتقال نداده است.

عربستان در سال ۲۰۰۱ این خط لوله را توقیف و بدهی های بغداد بابت این خط لوله را پرداخت کرد. پس از آن نیز در چند سال اخیر برای انتقال گاز به نیروگاه ها در غرب کشور از این خط لوله استفاده می کرد.در این شرایط عربستان سعودی که خطر تهدید ها را درک می کند خط لوله قدیمی را برای انتقال نفت فعال کرده و در ۵ ماه گذشته بارها آن را آزمایش کرده است. مقامات مطلع از این پروژه اعلام کرده اند که عربستان این خط لوله را فعال کرده تا منابع جایگزین امن برای صادرات نفت در اختیار داشته باشد. گفته می شود این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت برخوردار است.

تهدید صادرات نفت از طریق تنگه هرمز یکی از مهمترین نگرانی ها برای کشور های تولید کننده نفت در حوزه خلیج فارس به شمار می رود. حدود یک سوم صادرات نفتی دریایی جهان از طریق این تنگه انجام می شود.عربستان، ایران، کویت، عراق ، امارات متحده عربی و قطر از تنگه هرمز برای صادرات نفت خود به بازار های جهانی استفاده می کنند. به همین دلیل اغلب این کشور ها در جستجوی مسیر های جایگزین هستند تا در صورت تهدید تنگه هرمز از آنها استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول

Bookmark and Share


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.