هرمزگان؛ محروم‌ترین استان از نظر شاخص‌های بهداشتی

ایران > استان‌ها– گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی:
اخیرا دانشگاه شهید بهشتی تهران براساس پژوهشی، وضعیت و رده استان‌های مختلف کشور را از نظر شاخص‌های بهداشتی اعلام کرده است.

به‌عبارتی طبق نتایج این پژوهش مشخص شده است که کدام استان‌ها از نظر امکانات درمانی و وضعیت بهداشتی محروم و چه استان‌هایی توسعه‌یافته به‌حساب می‌آیند. براساس این پژوهش در دانشگاه شهید بهشتی تهران، معیارهایی مانند مؤسسات خدمات درمانی به ازای جمعیت، تخت بیمارستانی به ازای جمعیت، تعداد داروخانه‌ها به‌ازای جمعیت، پزشک عمومی به ازای جمعیت، پزشک متخصص به ازای جمعیت، آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی به ازای جمعیت، مراکز پرتونگاری به ازای جمعیت، مراکز توانبخشی به ازای جمعیت، نرخ مرگ‌ومیر و شاغلان در بخش بهداشت و مددکاری به کل جمعیت در تعیین میزان توسعه‌یافتگی و محرومیت نقش‌آفرینی کرده‌اند.

حال جالب اینجاست که استانی در این بین در رده آخر قرار گرفته است که مردم و نمایندگان آن در زمان دولت سابق بارها نسبت به وضعیت ضعیف درمانی و بهداشتی موجود به مسئولان تذکر می‌دادند. طبق پژوهش دانشگاه شهید بهشتی پایین‌ترین درجه توسعه‌یافتگی به استان هرمزگان تعلق گرفته است؛ یعنی نتایج پژوهش مهر تأییدی شده است بر کمبودهای درمانی و بهداشتی این استان. البته در کنار استان هرمزگان، نام‌ استان‌های قزوین، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان هم دیده می‌شود. در همین خصوص نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار همشهری گفت: بنده کاملا نتیجه این پژوهش را که برابر با آخر شدن هرمزگان از نظر شاخص‌های درمانی و بهداشتی شده است، تأیید می‌‌کنم. منصور آرامی افزود: کمبودهای درمانی و بهداشتی استان هرمزگان به ۲بخش تقسیم می‌شود؛ بخش نخست شامل کمبودهای امکانات، تجهیزات، ساختمان، وسایل بهداشتی، داروخانه، مراکز توانبخشی، مراکز مشاوره و پیشگیری و آزمایشگاه می‌شود و بخش دوم هم به مشکل کمبود نیروی انسانی و تعداد پایین پزشک متخصص برمی‌گردد. وی با اشاره به اینکه شاخص بسیار پایین سلامت در استان فقط منتسب به مناطق محروم نیست بلکه حتی در مرکز استان هم فقر امکانات دیده می‌شود، تا جایی که بیماران گاهی برای مسائلی مانند ام‌آرآی و درمان تخصصی به مشکل برمی‌خورند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بسیاری مناطق استان هرمزگان پزشک شبانه‌روزی حضور ندارد اظهار کرد: در این خصوص می‌توان به شهرستان حاجی‌آباد اشاره کرد. وی ادامه داد: در شهرستان قشم که منطقه آزاد نیست، فارغان، بشاگرد، جاسک، سیریک و میناب همین مشکل دیده می‌شود. آرامی اضافه کرد: تعداد پزشک بندرعباس هم با جمعیت ۶هزار نفری آن همخوانی ندارد. عضو کمیسیون عمران مجلس به طرح‌های نیمه‌تمام درمانی حوزه انتخابی خود اشاره کرد و گفت: در این خصوص می‌توان بیمارستان ۹۶تختخوابی قشم را مثال زد که قرار بود ۲سال پیش طبق وعده مسئولان افتتاح شود ولی هنوز خبری از تکمیل آن نیست. آرامی عنوان کرد: بیمارستان میناب نیز مشکلی دارد، کلنگ طرح بیمارستان مادر و کودک (زنان) شریعتی هرمزگان هم هنوز به زمین زده نشده است و معلوم نیست تکلیفش چیست. وی ادامه داد: همچنین بیمارستان دوم دولتی بندرعباس‌ از ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو‌ ست؛ بنابراین باید استان ما از نظر میانگین‌های درمان و بهداشت در رده آخر قرار داشته باشد. نماینده مردم بندرعباس و قشم گفت: در ۲جلسه‌ای که با وزیر بهداشت و درمان دولت یازدهم داشته‌ایم به این موضوع اشاره کرده‌ایم و انتظار می‌رود که مشکلات درمانی استان باور شود. آرامی افزود: متأسفانه بعضی از مسئولان عنوان می‌کنند که استان هرمزگان کمبود ندارد و باید مشکلات فرهنگی مردم در زمینه بهداشت حل شود.

ابوالقاسم جراره، دیگر نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی هم عنوان کرد: مشکلاتی در قسمت بهداشت و درمان مانند کمبود پزشک برای مناطق محروم وجود دارد که امیدوارم وزارت بهداشت با توجه به تربیت متخصصان بومی درصدد حل این مشکل برآید. وی افزود: کمبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان، کمبود پزشک خصوصا پزشک متخصص در هرمزگان و بالا بودن هزینه درمان در استان برای مردم نگران‌کننده است‌ و برای نمونه، بیمار هرمزگانی برای گرفتن  MRI باید بیش از ۴ماه در نوبت قرار گیرد، آیا عدالت درمانی برقرار است؟


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.