هرمیداس باوند: آمریکا نمی‌تواند در مورد تحریم‌های شورای امنیت اعمال نظر کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اقدامات آمریکا غیرقانونی و خلاف منشور سازمان ملل است، گفت: شورای امنیت بعید است تصمیمی برای فعال کردن تحریم‌ها برخلاف برجام بگیرد.

داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایسنا درباره تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران گفت: اقدام آمریکا غیرقانونی و خلاف منشور است. در شورای امنیت سازمان ملل کشورهایی که حق وتو دارند نظر مخالف خودشان را در این باره اعلام کردند. بعید است که شورای امنیت بخواهد تصمیمی راجع به احیا یا فعال کردن تحریم‌های شورای امنیت  برخلاف برجام داشته باشد.

وی افزود:‌ برجام پایدار است. کشورهای طرف برجام به غیر از آمریکا نیز  حضور دارند و اگر قرار باشد این کار را در مورد تحریم ها انجام دهند، دیگر برجام محلی از اعراب ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: پیش از این آمریکا در شورای امنیت طرح‌های خود را ارائه داده بود که کشورهای اروپایی رأی ممتنع داده و چین و روسیه نیز نظر موافقی نداشتند اما اکنون آمریکا اقدامات خود را اعلام کرده که تحریم‌های جدیدی را برای نهادها و افراد وضع می‌کند.

وی افزود: باید بدانیم که تحریم‌های شورای امنیت لازم‌الاجراست و کشورهایی مثل روسیه و چین قبلا هم اعلام کرده بودند که در رابطه با آن‌ها پایبند هستند اما در تحریم‌هایی که آمریکا خارج از شورای امنیت اعمال کند خود را پایبند نمی‌دانند. از همین رو آمریکا غیر از تحریم‌های شورای امنیت تحریم‌های سنگین‌تری را مانند بحث تحریم تسلیحاتی ایران مطرح کرد و هر روز موضعش شدیدتر شده، اما بعید به نظر می‌رسد که شورای امنیت اعمال تحریم‌های آمریکا را بپذیرد.

هرمیداس باوند با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا یک جانبه و مضاعف است، گفت: کشورهایی که تحریم‌های آمریکا را رعایت نکنند آمریکا در روابط خود از نظر تجاری، تحریم، تهدید و یا توقف‌هایی را انجام می‌دهد اما در مورد تحریم‌های شورای امنیت که دیگران موظف به پایبندی آن هستند آمریکا نمی‌تواند اعمال نظر کند و با محدودیت‌هایی روبرو است.

وی با تأکید بر اینکه در چارچوب شورای امنیت بعید است که تحریم‌های آمریکا تحقق یابند، گفت: در ایجاد برجام، دولت اوباما نقش محوری داشت و کشورهای اروپایی به موجب قرارداد برجام نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کرده بودند که بعد از خروج آمریکا از برجام در دوره ترامپ بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها دچار تعلیق شد و ایران هم با توجه به مواضعی که آمریکا اتخاذ کرده بود در چارچوب برجام اقداماتی را انجام داد، اکنون هم بار دیگر تأکید کرده که در چارچوب برجام عمل می‌کند و حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازدیدهای جدیدی را از فعالیت‌های ایران در چارچوب برجام خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اقدام آمریکا منوط به نظر شورای امنیت است. اگر شورای امنیت بخواهد چنین تصمیمی بگیرد برجام بی‌معنا خواهد بود.

هرمیداس باوند با بیان اینکه موضوعات اخیر پیش آمده، به نوعی شکست برای آمریکا محسوب می‌شود، گفت: آمریکا خود را قدرت هژمون می‌داند اما با توجه به اتفاقی که افتاده به نظر می‌رسد به اعتبارش لطمه وارد شده است. البته قطعا هدف آمریکا از این اقدامات انتخاباتی است و ترامپ سعی می‌کند نسبت به رقیب خود به گونه‌ای القا کند که تصمیم‌هایش به نفع آمریکا است و در داخل کشور هم اعلام می‌کند که ایران تهدید جدی است و هر تصمیمی که می‌گیرد برای جامعه جهانی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.